عربستان، حرکت شن های روان در کاخ آل سعود؛ آیا کناره گیری سلمان به نفع پسرش نزدیک شده است؟

به گزارش کهن پارس، در حالی که بعضی از کارشناسان از احتمال کناره گیری قریب الوقوع ملک سلمان به نفع پسرش سخن می گویند اخبار بعضی از مطلعین دربار آل سعود نشان می دهد محمد بن سلمان از بیم واکنش های منفی جامعه به ویژه عموزاده هایش همچنان از انجام چنین اقدامی بیمناک است.

عربستان، حرکت شن های روان در کاخ آل سعود؛ آیا کناره گیری سلمان به نفع پسرش نزدیک شده است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سایمون هندرسون مدیر برنامه خلیج فارس مؤسسه تحقیقاتی سیاست خاور نزدیک واشنگتن در مقاله ای در این رابطه پیش بینی کرد سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان احتمالاً به نفع پسر خود ولیعهد فعلی محمد کناره گیری کند یا اینکه او را به عنوان قیم و کفیل پادشاهی قرار دهد.

هندرسون در مقاله خود که تحت عنوان همزمان با بدتر شدن وضع جسمانی پادشاه شن های روان در کاخ آل سعود به حرکت در آمد، پرسید؛ آیا شاهزاده محمد بن سلمان 34ساله به کفیل پادشاهی در دوره بیماری پدر تبدیل خواهد شد؟ که در پاسخ تأکید می نماید: اگر پدرش این مسئله را اعلام کند چنین امری امکان پذیر است.

او در پاسخ به پرسش دیگر مطرح شده درباره این که آیا امکان کناره گیری پادشاه وجود دارد؟، هم گفت: بله، از لحاظ نظری این امر امکان پذیر است گرچه این کار در پادشاهی عربستان بی سابقه بوده است.

هندرسون با این حال اشاره نمود که بن سلمان نمی خواهد بعد از مرگ پدرش خود را مقابل شاهزاده های ارشد که هیئت بیعت عربستان را هم تشکیل می دهند در موضعی بیابد که بعضی از آنها به پادشاهی او اعتراض نمایند.

به اعتقاد این کارشناسان شرایط فعلی به ویژه بیماری ملک سلمان می تواند زمینه وقوع حادثه بزرگی در عربستان را حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا فراهم کند.

این پژوهشکر آمریکایی بر این باور است که گرچه بیماری ای که ملک سلمان به خاطر آن در یکی از بیمارستان های ریاض بستری شده است یعنی عفونت صفرا بیماری خطرناکی نیست، اما محمد بن سلمان ثابت نموده است که فرصت ها را از دست نمی دهد.

هندرسون تأکید می نماید که در چارچوب پیش بینی انتقال قدرت توسط پادشاه به فرزند برگزیده اش محمد بن سلمان، ولیعهد فعلی عربستان بعد از این از گزند مخالفت های درون خانوادگی مصون خواهد ماند.

به همین دلیل پایگاه اطلاع رسانی آسیا تایمز هم در گزارشی پژوهشی از احتمال انجام اقدام انتحاری محمد بن سلمان برای رسیدن به قدرت پرده برداشت.

نبیل نویره پژوهشگر مستقل مسائل خلیج فارس برای این پایگاه انگلیسی زبان نوشت: پیش بینی می گردد محمد بن سلمان پیش از انتها امسال میلادی بر کرسی پادشاهی عربستان تکیه بزند گرچه بعضی از منابع بر این باورند که این کار طی چند ماه آینده محقق خواهد شد.

به اعتقاد این تحلیلگر در سایه شرایط وخیم پادشاه عربستان و عدم اطمینان از شرایط جسمانی او در سایه بی اعتمادی به نتایجی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با خود به همراه خواهد آورد، ولیعهد 34ساله عربستان به هرشکل ممکن به دنبال تضمین انتقال قدرت به خویش است.

این مقاله به نقل از یک محقق غربی که سفرهای زیادی به عربستان دارد اطلاع داد: احتمال آن که ملک سلمان تا روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در قید حیات باشد بسیار ضعیف است و احتمالاً از این پس شاهد افزایش مسائل جسمی وی خواهیم بود.

آسیا تایمز در عین حال این پرسش مهم را هم عنوان کرد: در صورت پادشاه شدن محمد بن سلمان چه کسی ولیعهد او خواهد شد؟

به اعتقاد نویره، احتمالاً خالد بن سلمان برادر محمد که برای مدتی سفیر عربستان در واشنگتن بود ولیعهد می گردد.

در این میان بعضی از اخبار نیز حکایت از احتمال شورش شاهزاده های سعودی در صورت به دست دریافت قدرت توسط محمد بن سلمان دارند.

سعد الفقیه از مخالفان معروف دولت عربستان از خانواده سلطنتی و شاهزاده های سعودی خواست به اوج مسائل کشور پی ببرند و علیه محمد بن سلمان بشورند.

گفته می گردد از زمان ورود سلمان به بیمارستان هشتگ ها و مطالب مختلفی در فضای مجازی برای هشدار درباره سلطنت محمد سلمان منتشر شده است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 189

به "عربستان، حرکت شن های روان در کاخ آل سعود؛ آیا کناره گیری سلمان به نفع پسرش نزدیک شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، حرکت شن های روان در کاخ آل سعود؛ آیا کناره گیری سلمان به نفع پسرش نزدیک شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید