پرفروش ترین کتاب های دنیا در سالی که گذشت

به گزارش کهن پارس، دنیای کتاب در سال 2020 تحت تأثیر عوامل مختلف قرار داشت؛ از سایه سیاه و سنگین کرونا گرفته تا رویدادهای سیاسی و اجتماعی مانند اعتراضات ضد نژادپرستی.

پرفروش ترین کتاب های دنیا در سالی که گذشت

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، جهانی کتاب در یک سال گذشته در جهان، همانند دیگر بخش ها، متأثر از ویروس کرونا جستان و خیزان به کار خود ادامه داد. انتشار تعداد قابل توجهی از آثار به تعویق افتاد و کسب و کارهای فعال در این حوزه اعم از ناشران و کتابفروشی ها، مجبور به تعدیل نیرو شدند. با این همه، کتاب در سال میلادی گذشته همچنان کورسوی امیدی را به روی جهان تاریک مردم جهان گشود؛ چه بسیار آثاری که در وانفسای پس از کرونا مجال و فرصتی شد برای دوباره زیستن.

طی یک سال گذشته میلادی، آثار متعددی منتشر شد که مورد توجه مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفت. انتخاب هایی که گاه براساس شرایط جدید تحت تأثیر کرونا صورت گرفت یا تحت تأثیر اتفاقات اجتماعی و رویدادهای مهم سیاسی رقم خورد. بنا بر اعلام سایت آمازون که معمولاً یکی از مراجع اصلی در معرفی پرفروش ترین آثار در حوزه نشر است، پرفروش ترین کتاب در سال گذشته میلادی به کتاب ها در حوزه خاطرات اختصاص دارد. در این بخش کتاب خاطرات اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در صدر قرار گرفته است و پس از آن، کتاب خاطرات مری ترامپ، برادرزاده ترامپ قرار گرفته است؛ گویا رقابت بین ترامپ با حزب مقابل همچنان ادامه دارد.

کتاب خیلی زیاد اما همیشه ناکافی که پیش از انتخابات آمریکا به قلم مری ترامپ منتشر شد، به زندگی خانوادگی رئیس جمهور پرحاشیه آمریکا پرداخته است؛ کتابی که تا به امروز به زبان های مختلف از جمله فارسی ترجمه شده و از همان ابتدا مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. مری ترامپ در این اثر به تحلیل روانشناختی عمویش براساس پیشینه خانوادگی او و تأثیر پدر سخت گیرش در تبدیل شدن دونالد به یک هیولا می پردازد.

کتاب خاطرات اوباما که با نام سرزمین موعود منتشر شده، از همان ابتدای کار با استقبال پرشور روبرو شد و طی 24 ساعت پس از انتشار قریب به یک میلیون نسخه از آن به فروش رفت. رئیس جمهور سابق آمریکا در این کتاب 768 صفحه ای از خاطرات خود از دوران پیش از ورود به عرصه سیاست، چالش های موجود در جهت ازدواجش، مشکلاتی که در دوران ریاست جمهوری خود با حزب جمهوری خواه به عنوان یک رئیس جمهوری سیاه پوست داشته و سیاست های نژادپرستانه ترامپ گفته است.

حاکم شدن سایه سیاه کرونا و جهانی عجیب و ناشناخته پس از آن سبب شد تا در ماه های ابتدایی سال 2020 آثاری که در رابطه با پاندمی های همه گیر نوشته شده است، بیشتر مورد توجه قرار گیرند. براساس گزارش گاردین، آثار درخشانی چون طاعون آلبر کامو دوباره مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و برای مدتی در صدر پرفروش های کتاب قرار گرفت. داستانی که در آن نویسنده به خوبی ماجرای همه گیری طاعون در یکی از شهرهای الجزایر را به خوبی به تصویر می کشد.

پس از آن باید از کتاب روزنوشت سال طاعون اثر دنیل دوفو یاد کرد. رمان همنت اثر مگی اُفارل نیز از جمله آثاری است که باید در این دسته قرار داد. کتابی که نویسنده در آن داستان یک عشق در چهار قرن پیش و تحت تأثیر قرار دریافت روابط اجتماعی میان مردم زیر سایه شوم یک بیماری همه گیر روایت می کند. این رمان به جای زندگی ویلیام شکسپیر نمایشنامه نویس معروف انگلیسی، بر زندگی اَن هتوی، همسر وی، تمرکز دارد و سوگ و ماتم این خانواده در غم مرگ پسر نوجوانشان بر اثر طاعون را روایت می کند، آن هم با قدرتی که به زمان و مکان خاصی محدود نیست.

جایی که خرچنگ ها آواز می خوانند عنوان اثر دیگری از فهرست پرفروش ها است که نیویورک تایمز نیز آن را معرفی کرده است. کتاب به قلم دیلیا اونز نوشته شده و در واقع دروازه او به جهانی شهرت است. داستان درباره دختری است که در کنار مردابی به همراه پدرش زندگی می کند، اما کشف یک جسد زندگی او را تحت الشعاع خود قرار می دهد. داستان اونز علاوه بر تم جنایی که دارد، از منظر توجه به محیط زیست نیز مورد تشویق قرار گرفته است.

کتاب در سال 2019 نیز جزو آثار پرمخاطب دسته بندی شد اما در ابتدای سال 2020 از فروش آن کاسته شد؛ امری که ممکن است به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر بازار کتاب بازشود. اما در نیمه دوم سال 2020 دوباره توانست به جمع پرفروش ترین آثار بازشود.

کتاب جدید جان گریشام، نویسنده مطرح آمریکایی، که در اکتبر 2020 روانه کتابفروشی ها شد نیز در فهرست آثار پرمخاطب در سال گذشته قرار گرفته است. این نویسنده که سال ها است به دلیل انتشار رمان های حقوقی در جهان مطرح است، این بار کتاب زمانی برای بخشش را به مخاطبان آثارش ارائه کرد؛ داستان یک دادگاه قتل که مردم یک شهر کوچک در می سی سی پی را به دو دسته تقسیم می کند.

بازگشت از نیکلاس اسپارکس در رتبه بعدی این فهرست قرار گرفته است. اسپارکس در این رمان داستان پزشکی را روایت می کند که در نیروی دریایی خدمت می کند و پس از بازگشتش از افغانستان به کارولینای شمالی، دو زن زندگی او را تغییر می دهند.

تأثیر اتفاقات اجتماعی نیز بر بازار کتاب در سال 2020 قابل تأمل است. مرگ دلخراش جورج فلوید در آمریکا که در پی آن، اعتراضات مردمی را در کشورهای مختلف از جمله آمریکا به راه انداخت، سبب شد تا کتاب هایی که شخصیت اصلی آن را سیاه پوستان تشکیل می دهند، برای مدتی در صدر توجه مخاطبان قرار گیرد. از جمله این آثار می توان به کتاب دوم بریت بنت با عنوان نیمه در حال گمشده اشاره کرد؛ کتابی که قرار است مینی سریالی نیز براساس آن تولید شود.

کتاب بنت که پیش از این نیز جزو پرمخاطب ترین آثار قرار داشت، به زندگی چند نسل از یک خانواده در طول سال های دهه1940 تا دهه1990 می پردازد. این داستان بر محور زندگی دو خواهر دوقلوی سیاه پوست نگاشته شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 622

به "پرفروش ترین کتاب های دنیا در سالی که گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرفروش ترین کتاب های دنیا در سالی که گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید