شروط انصارالله در قبال رویکرد بایدن؛ موضع برتر مقاومت یمن

به گزارش کهن پارس، صرف نظر از اینکه قصد بایدن برای خاتمه دادن به جنگ یمن تا چه اندازه جدی است، استقبال سعودی ها از راهکار سیاسی و به رسمیت شناختن انصارالله جهت مذاکره با آن، به معنای اعتراف علنی ریاض به شکست است.

شروط انصارالله در قبال رویکرد بایدن؛ موضع برتر مقاومت یمن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا پس از ورود رسمی به کاخ سفید، جنگ یمن را ضمن اولین پرونده های خارجی خود مورد آنالیز قرار داد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بایدن پیش از شروع رسمی فعالیت خود در سِمت ریاست جمهوری آمریکا وعده خاتمه جنگ یمن را داده بود.

به همین دلیل،مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای رایزنی و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد حل بحران یمن وارد تهران شد.

سیاست یک بام و دو هوای بایدن در قبال جنگ یمن

به همین دلیل طی هفته های گذشته وزارت خارجه دولت جدید آمریکا بیان کرد که فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی و امارات به حالت تعلیق در می آید؛ همچنین در معاملات تسلیحاتی میان واشنگتن و این کشورها نیز بازنگری صورت خواهد گرفت.

دو روز قبل نیز وزارت خارجه آمریکا بیان کرد که میخواهد از تصمیم دولت سابق این کشور مبنی بر درج نام جنبش انصارالله یمن در لیست سازمان های تروریستی عقب نشینی کند. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه الجزیره در مورد اقدام دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور برای درج نام جنبش انصارالله یمن در لیست سازمان های تروریستی گفت، پس از یک آنالیز جامع می توانیم تصمیم خود را برای لغو طبقه بندی حوثی ها در لیست تروریسم اعلام کنیم.

اما در عین حال رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با حضور در وزارت امور خارجه این کشور در سخنانی مدعی شد: هم زمان عربستان سعودی با حملات موشکی، پهپادی و تهدیدهای دیگر نیروهای تامین شده ایران در چندین کشور روبرو است. ما به حمایت و یاری به عربستان سعودی در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود و مردم آن ادامه خواهیم داد.

دولت عربستان نیز با استقبال از این اظهارات بایدن بیان کرد: ریاض از سخنان بایدن در باره پایبندی ایالات متحده به همکاری با عربستان برای دفاع از حاکمیت و مقابله با تهدیدهایی که عربستان را هدف قرار می دهد، استقبال می نماید.

نگاهی دقیق به اظهارات بایدن بطور تلویحی نشان می دهد که دولت بایدن قصد ندارد فروش میلیاردها دلار اسلحه به عربستان و امارات را متوقف کند بلکه صرفاً میخواهد برچسب علت فروش و توجیه فروش این سلاح ها را تغییر دهد.

پشت پرده تصمیم بایدن برای توقف جنگ یمن

به اعتقاد کارشناسان در واقع، هدف بایدن توقف کشتار مردم بی دفاع یمن نیست بلکه وی میخواهد با این ژست بشردوستانه با یک تیر چند نشانه بزند. بایدن به پشتیبانی خود از ریاض در قالب های جدید ادامه خواهد داد و نه تنها با فشار بر عربستان سعودی سلاح های بیشتری به ریاض خواهد فروخت و دلارهای نفتی زیادی از عربستان وارد خرانه آمریکا خواهد نمود، بلکه ترامپ و شرکت های تسلیحاتی نزدیک به وی را از منافع این قراردادها محروم می نماید تا از قدرت گیری ترامپ و جریان ترامپیسم در انتخابات آینده آمریکا جلوگیری کند.

کاملاً واضح است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی قادر به انجام چنین جنگ ویرانگری بدون چراغ سبز دولت ایالات متحده که در آن موقع دموکرات ها در ان حضور داشتند، نبودند. بنابراین چرا بایدن هنگامی که به عنوان معاون دولت باراک اوباما در قدرت بود، با جنگ عربستان علیه غیرنظامیان یمن مخالفت نکرد.

عوامل دیگری همچون تشدید تجاوزات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان ضد یمنی ها و صحبت از ایجاد پایگاه های نظامی جدید آمریکا در عربستان از جمله شواهدی است که نشان می دهد نیت واقعی بایدن خاتمه دادن به جنگ یمن با اهداف بشردوستانه نیست.

آن چه اکنون باعث شده دولت بایدن به سمت خاتمه جنگ یمن حرکت کند، گزینه ای انتخابی نبوده است بلکه دولت بایدن خود را ناچار می بیند که به صورت دیگری برای خاتمه دادن به جنگ یمن وارد عمل گردد. بایدن در این زمینه تحت فشار افکار عمومی داخلی و مخالفت دنیای با تداوم نسل کشی یمنی ها، در کارزار انتخاباتی، وعده داد هم ممنوعیت سفر که با دستور مهاجرتی ترامپ صورت گرفت، لغو گردد و هم حمایت واشنگتن از جنگ عربستان در یمن خاتمه یابد.

علی المحطوری نویسنده و کارشناس سیاسی یمنی در این زمینه گفت: آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصمیم به این جنگ را اتخاذ کرد و آن را ادامه داد و در زمان دونالد ترامپ ادامه یافت و اکنون در دوره ریاست جمهوری جو بایدن شاهد گفتمان جدیدی هستیم، ولی این گفتمان اصل مسئله را که توقف جنگ و خاتمه محاصره است هدف قرار نمی دهد.

موضع برتر انصارالله در برابر متجاوزان

اما درهر صورت اتفاقی که اکنون اتفاق افتاده این است که سعودی ها مجبورند برای خروج از باتلاق یمن پای میز مذاکره با انصارالله بیایند؛ البته در شرایطی که یمنی ها در موضع قدرت قرار دارند.

به همین دلیل محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید نمود، ما آنچه را بایدن بیان نموده، صرفا در حد حرف می دانیم و منتظر خاتمه جنگ و محاصره هستیم. ما بر اساس منافع یمن گفتگو خواهیم کرد، و تکبر یا ذلت را نخواهیم پذیرفت.

الحوثی به موضوع غرامت در جنگ اشاره نمود و گفت ما خواستار پرداخت غرامت از سوی کشورهای متجاوز همانند غرامت هایی که کویت از عراق به دست آورد، هستیم. این حق ملت یمن است که از خود دفاع نمایند، ما هم سلاح می سازیم و هم پهپاد و صاحب تجربه هستیم.

این نشان می دهد، یمنی ها به حدی از قدرت رسیده اند که حاضر نیستند برای خاتمه جنگ هر امتیازی به دشمن واگذار نمایند.

علت استقبال عربستان از موضع آمریکا

همچنین واضح است که سعودی ها تمایل به خاتمه جنگ یمن به این شکل ندارند؛ اما در شرایطی که آمریکا ادامه جنگ یمن را بی فایده می داند و عربستان نیز می داند که به تنهایی و بدون حمایت ایالات متحده در برابر یمن دوام نخواهد آورد مجبور به پذیرش خواسته واشنگتن شده است. این اقدام ریاض عملا اعتراف به شکست است.

6 سال از جنگ یمن گذشت و درحالی که قرار بود ائتلاف سعودی در کمتر از دو هفته جنبش انصارالله را نابود کند، اکنون این جنبش به سطح قابل قبولی از بازدارندگی و قدرت رسیده که سعودی ها مجبورند برخلاف میل خود آن را به رسمیت شناخته و با یمنی ها مذاکره نمایند. سرمایه گذاری های ریاض برای مشروعیت بخشی دوباره به عبد ربه منصورهادی رئیس جمهور فراری یمن که ساکن هتل های عربستان شده نیز نتیجه ای نداشت.

عبدالناصر المودع، تحلیلگر سیاسی یمنی در این زمینه معتقد است، بعد از اظهارات بایدن در خاتمه دادن به حمایت نظامی و فروش تسلیحات به ائتلاف عربی، عملیات نظامی عظیم متوقف شد و این امر می تواند به نفع انصارالله یمن در به دست آوردن پیروزی نظامی در منطقه مارب و ساحل غربی باشد. در این شرایط گزینه های عربستان محدود و سخت است، ریاض در عین حال که نمی تواند به طور علنی عقب نشینی و اعلام شکست کند ، دیگر قادر نیست حملات نظامی عظیمی علیه انصارالله ترتیب دهد.

به طور کلی این رویکرد بایدن در کوتاه مدت، شرایط یمن را بهبود نمی بخشد اما از دیدگاه بسیاری، حتی این اقدام ناقص آمریکا که شریکی وحشتناک برای جنایات عربستان بوده، بهتر از هیچ است.

آمریکا از سال 2015، از جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان علیه یمن حمایت می نماید.

جنگنده های آمریکایی تا نوامبر 2018 وظیفه سوخت رسانی به جنگنده های ائتلاف سعودی را که به یمن حمله می نموده و غیرنظامیان شامل بچه ها را به قتل می رساندند، برعهده داشتند. دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، 23 میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته ای به عربستان فروخت.

براساس گزارش ماه دسامبر سازمان ملل در این جنگ 230 هزار نفر جان خود را بر اثر جنگ از دست دادند. بخشی از این افراد جان خود را به دلیل کمبود غذا، آب و مراقبت های بهداشتی از دست دادند . در عین حال، حدود 24 میلیون یمنی دیگر برای زنده ماندن و مقابله با بیماری هایی مانند وبا به یاری احتیاج دارند.

واضح است که دولت یمن در صنعا، به رغم استقبالش از طرح بایدن، منتظر عملی شدن این شعار یعنی خاتمه جنگ و لغو محاصره ملت یمن است و اینگونه معین خواهد شد که آیا بایدن در این طرح ابتکاری خود جدی و صادق است یا خیر. آمریکا پیشتر نیز وعده های بسیاری درباره خاتمه جنگ یمن داده ولی در حد جوهری بر روی کاغذ مانده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 745

به "شروط انصارالله در قبال رویکرد بایدن؛ موضع برتر مقاومت یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروط انصارالله در قبال رویکرد بایدن؛ موضع برتر مقاومت یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید