شادترین کشورهای دنیا کدامند؟

به گزارش کهن پارس، همه ساله لیستی از شاد ترین کشور های دنیا توسط سازمان ملل منتشر می گردد. سال جاری نیز این لیست بعد از آنالیز 156 کشور دنیا منتشر شده است. همراه خبرنگاران باشید تا با شادترین کشور های دنیا آشنا شویم و معیار های این آنالیز را نیز بشناسیم.

شادترین کشورهای دنیا کدامند؟

مردمی که در کشور های شاد جهان زندگی می نمایند به دولت و تجارتشان اعتماد دارند. این افراد خودشان را در برابر تصمیمات زندگی آزاد می بینند و مدعی هستند که پشتیبانی اجتماعی خوبی از آن ها صورت می گیرد. در چنین کشور هایی داشتن پول ضرری ندارد و آسیب هایی را به همراه نمی آورد.

گزارش شادترین کشور های جهان توسط راه کار های توسعه پایدار سازمان ملل متحد ارائه می گردد. در این تحقیق محققان مستقلی حضور دارند که از بین آنها می توان به Jeffrey Sachs که یک اقتصاددان حرفه ای است اشاره نمود. این تیم 156 کشور جهان را آنالیز می نمایند و نتایج ارزیابی مردم نسبت به زندگی شان را از 0 تا 10 به دست می آورند.

البته در این آنالیز چندین فاکتور اهمیت دارند که در این بین 5 مورد از آن ها بسیار مهم هستند:

  • سرانه فراوری ناخالص داخلی (GDP)
  • امید به زندگی در بدو تولد سالم
  • آزادی عمل در زمینه انتخاب راستا زندگی
  • سخاوت
  • برداشت ها از فساد

باید به این نکته توجه داشت که سرانه فراوری ناخالص داخلی در احساس شادی مردم اهمیت بسیاری دارد و نقش بزرگی را در این خصوص بازی می نماید. بر اساس مصاحبه ای که با Andrea Illy، مدیر Illycaffe در مورد تاثیر اهمیت شرکت ها در شاد بودن افراد اجرا شده است وی اعلام نموده که:

من شرکت ها را مثل آجر های یک جامعه می دانم. زیرا آن ها سهم بزرگی را در فراوری ناخالص داخلی، اشتغال و نوآوری ایفا می نمایند. در یک شرکت، افراد ذی نفع می توانند با در نظر دریافت جامعه، اقتصاد و پایداری محیطی، اقدام به فراوری شادی در بین مردم نمایند.

در ادامه این مقاله از خبرنگاران با 20 کشور شاد جهان آشنا خواهیم شد. پس تا انتهای مقاله همراه خبرنگاران باشید.

20- امارات متحده عربی

مهم ترین عامل در قرارگیری امارات متحده عربی در بین شادترین کشور های جهان، سرانه فراوری ناخالص داخلی آن است. البته در زمینه حمایت های اجتماعی نیز این کشور عملکرد خوبی از خود نشان داده است. جالب است بدانید که این گزارش از ساکنان امارات متحده عربی جمع آوری شده است و البته اغلب آن ها نیز غیر بومی هستند. در امارات متحده عربی جمعیت غیر بومی 80 درصد کل شهروندان این کشور را شامل می گردد.

19- شیلی

کشور شیلی نسبت به سال گذشته توانسته است 4 رتبه در بین شادترین کشور های جهان صعود کند که این موضوع به طور گسترده ای به حمایت خوب اجتماعی مربوط می گردد.

18- پادشاهی بریتانیا

انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی نسبت به سال گذشته توانسته اند چندین پله در بین شادترین کشور های جهان رشد نمایند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در این صعود، حمایت اجتماعی و سرانه فراوری ناخالص داخلی سهم زیادی داشتند. البته باید بدین نکته نیز اشاره نمود که در بریتانیا میزان رضایتمندی افراد از زندگی شان بسیار متفاوت است و تفاوت زیادی در بین شان وجود دارد. چنین اتفاقی را در ایالات متحده آمریکا، استرالیا و اندونزی نیز شاهد هستیم.

17- لوکزامبورگ

سرانه فراوری ناخالص داخلی لوکزامبورگ نقش زیادی در صندلی این کشور در بین 21 کشور شاد جهان دارد. این کشور با سرانه فراوری ناخلص داخلی 101.936 دلاری توانسته دومین سرانه فراوری ناخالص را در سرتاسر جهان داشته باشد.

16- بلژیک

رتبه کشور بلژیک در بین شادترین کشور های جهان دقیقا مانند کشور آلمان است. در هر دو کشور نیز سرانه فراوری ناخالص داخلی و حمایت اجتماعی نقش زیادی را در شاد بودن شهروندانشان ایفا می نمایند.

15- آلمان

گزارشات حاکی از آن هستند که هر افزایش درآمدی در آلمان تنها تاثیر کوچکی در افزایش رضایت مندی شهروندان دارد. گفتنی است که چنین موضوعی تنها در 2 کشور دیگر صادق است که در این بین می توان به استرالیا و بریتانیا اشاره نمود.

14- ایرلند

کشور ایرلند نسبت به سال گذشته توانسته است 4 رتبه در بین شادترین کشور های جهان صعود کند. دلیل این موضوع نیز رتبه دهی شهروندان آن به موضوع حمایت اجتماعی است. جالب است بدانید که این کشور بعد از سال 2007 یک بحران مالی را پشت سر گذاشت است. نویسنده این گزارش مدعی شده که: با توجه به بحران مالی که بعد از سال 2007 رخ داد، ایرلند و آیسلند یکی از فزونین نمونه ها در زمینه شاد نگهداشتن مردم با وجود شوک های خارجی بودند.

13- ایالات متحده

رتبه ایالات متحده نسبت به سال گذشته یک واحد سقوط نموده است و دلیل این موضوع بر اساس ادعای ناشران این گزارش، موضوعات اجتماعی بوده است که باعث کاهش آزادی شخصی افراد شده است. در این بین می توان به حمایت اجتماعی کم و بیماری های روانی اشاره نمود. ناشران این گزارش مدعی شده اند که: به طور خلاصه، بحران آمریکا به جای بحران مالی، بحران اجتماعی است.

12- اتریش

با وجود اینکه رتبه اتریش با رتبه ایالات متحده در بین شادترین کشور های جهان یکسان بود، اما در رتبه بندی این کشور شرایط آزادی مردم در زمینه انتخاب راستا زندگی و درک پایین از فساد های دولتی تاثیر گذار بوده است.

11- کاستاریکا

برخلاف تمام کشور های موجود در این لیست، کاستاریکا سرانه فراوری ناخالص داخلی پایینی دارد و پایین تر از تمام کشور های موجود در این لیست است. اما با این وجود، کاستاریکا توانسته است بالاترین رتبه را در زمینه حمایت های اجتماعی و پایین ترین رتبه را در بخش درک از فساد به دست بیاورد که این موضوع کشور مذکور را شایسته قرارگیری در لیست شادترین کشور های جهان می نماید. این کشور همچنین در زمینه پایداری و انرژی های تجدید پذیر نقشی پیشرو دارد. گفتنی است که کاستاریکا چندی پیش توانست 76 روز از سوخت های فسیلی استفاده نکند.

10- سوئد

کشور سوئد در همان صندلیی واقع شده است که سال گذشته قرار داشت و دو سال است که دهمین کشور شاد جهان به حساب می آید. سرانه فراوری ناخالص داخلی و امید به زندگی سالم در این کشور باعث شده اند که سوئد یکی از شاد ترین کشور های جهان باشد.

9- استرالیا

بر اساس گزارش ناشران این لیست، در کشور استرالیا تمام فاکتور های مربوط به زندگی شاد در بالاترین سطح قرار دارند، اما بیماری های فیزیکی و روانی باعث شده اند که این کشور نتواند رتبه بهتری را در این لیست به دست آورد.

8- نیوزلند

با وجود اینکه سرانه فراوری ناخالص داخلی در نیوزلند کمی پایین تر از استرالیا است، اما هر دو کشور در 5 فاکتور مهم مربوط به شادترین کشور های جهان شرایط مشابهی دارند. اما نیوزلندی ها نسبت به شهروندان استرالیا سخاوتمند تر هستند.

7- کانادا

سال جاری صندلی کانادا و هلند در لیست شادترین کشور های جهان تغییر نموده است. اما همچنان کانادا در این زمینه رتبه های خوبی را کسب نموده که این موضوع در زمینه معیار های اجتماعی نیز به خوبی خودنمایی می نماید. نویسنده این گزارش مدعی شده است که: جوامع متنوع نظیر کانادا قادر هستند تا به اعتماد اجتماعی بیشتری به وسیله برنامه های اتخاذ شده در زمینه فهم چند قومیتی و چند فرهنگی دست یابند.

6- هلند

هلند و کانادا شرایط بسیار مشابهی نسبت به یکدیگر در زمینه ارزیابی معیار های شاد بودن دارند. شرایط در هر دو کشور در زمینه سرانه فراوری ناخالص داخلی، حمایت اجتماعی و درک آزادی در زمینه انتخاب راستا زندگی یکسان بوده است.

5- فنلاند

فنلاند توانسته صندلی خود را در لیست شادترین کشور های جهان از سال گذشته حفظ کند. در بین چهار کشور دیگر موجود در شمال اروپا، فنلاند رتبه پنجم را در مورد شاد بودن شهروندانش به دست آورده است.

4- سوئیس

نویسنده این گزارش مدعی شده است که: تفاوت در بین چهار کشور فزونی که در لیست شادترین کشور های جهان قرار گرفته اند چندان زیاد نیست. با این اوصاف سوئیس چهارمین کشور شاد جهان شناخته می گردد.

3- ایسلند

حمایت اجتماعی یکی از مهم ترین معیار های موجود در رتبه بندی بود که در تمام ملیت ها توسط Gallup World Poll آنالیز شد. بیشترین درصد از افرادی که مدعی شدند در زمان های بحران، فردی حمایتشان نموده است، مربوط به کشور ایسلند بود.

2- دانمارک

با وجود اینکه رتبه دانمارک نسبت به سال گذشته در لیست شادترین کشور های جهان یک واحد سقوط نموده است اما شرایط هر شش معیار این کشور همچنان ثابت هستند.

1- نروژ

سال گذشته کشور نروژ رتبه چهارم از این لیست را در اختیار داشت اما سال جاری توانسته است در صندلی نخست لیست شادترین کشور های جهان قرار گیرد. نکته جالب اینکه، در مورد شاخص محرومیت های مادی بچه ها جهان، نروژ کمترین محرومیت را نسبت به تمام کشور های جهان دارد.

همان طور که در این مقاله از خبرنگاران مطالعه کردید، با شادترین کشور های جهان و معیار های ارزیابی این موضوع آشنا شدیم. نظر شما در مورد این لیست و کشور های موجود در آن چیست؟ نظراتتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما و کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / businessinsider
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 741

به "شادترین کشورهای دنیا کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شادترین کشورهای دنیا کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید