تور اروپا: کشورهای اروپایی همچنان با موج گرما دست وپنجه نرم می نمایند

به گزارش کهن پارس، افزایش دمای هوا در اروپا همچنان رکورد می زند و کشورهای قاره سبز با موج گرما و تبعات آن دست وپنجه نرم می نمایند، هرچند بعضی کشورها اقدامات خوبی برای مقابله با آن اتخاذ نموده اند.

تور اروپا: کشورهای اروپایی همچنان با موج گرما دست وپنجه نرم می نمایند

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

کشورهای اروپایی از شدت گرما کلافه شده اند و همچنان درگیر آخرین موج گرمایی تابستان هستند که باعث ثبت رکورد بیشترین دما در حداقل 12 کشور شده است. کارشناسان هواشناسی می گویند که پس از ثبت گرم ترین ماه سال در ژوئیه سال 1880، اروپا در حال ثبت رکورد تازه گرم ترین جولای است. دانشمندان هشدار می دهند که به علت تغییرات اقلیمی و انطباق دمای بالای کنونی با پیش بینی های یک دهه قبل، جهان باید منتظر امواج گرمای سوزان تری باشد.

ثبت رکورد افزایش دمای هوا در کشورهای مختلف اروپایی

افزایش دمای هوا در بلژیک، آلمان، هلند و انگلیس طی هفته جاری رکورد زد. در روز چهارشنبه (24 جولای)، بلژیک با دمای 39.9 درجه سانتی گراد، گرم ترین روزی را که تا به امروز ثبت شده است، سپری کرد. هلند در همین روز رکورد 75 ساله گرمای هوا را شکست و مجدداً در روز پنج شنبه رکورد بی سابقه 40 درجه را به ثبت رساند. این درحالی است که دمای هوا همچنان روبه افزایش است.

در شهر آلمانی گایلن کیرشن، دمای هوا در روز چهارشنبه به 40.5 درجه رسید. بریتانیا نیز گرم ترین ماه جولای تا به امروز را در روز پنج شنبه تجربه کرد و انتظار می رود که دمای هوا از رکورد 38.5 درجه سانتی گراد در سال 2003 نیز فراتر برود. هشدار موج گرما در هریک از این چهار کشور همچنان پابرجا است.

در ماه ژوئن، موج گرما باعث شکسته شدن رکورد گرما در هشت کشور قاره سبز از جمله فرانسه، جمهوری چک و سوئیس شد. دمای هوا در فرانسه به 45.9 درجه سانتی گراد افزایش یافت و از آنجا که انتظار می رود دمای هوا در پاریس به 45 درجه برسد، فرانسه اعلام وضع هشدار نموده است. موج گرمای کنونی تهدیدی جدی برای کلیسای نوتردام به شمار میرود. سقف این سازه دوست داشتنی که پنج ماه قبل، از آتش سوزی مهیب جان سالم به در برد، در معرض خطر فروریختن است. معمار ارشد فیلیپ ویلنوو می گوید:

نگرانی من از این بابت است که بندکشی ها به واسطه خشک شدن، انسجام و چسبندگی و کیفیت ساختاری خود را از دست بدهند و این طاق دیگر دوام نیاورد و بریزد.

تشدید موج گرما

امواج گرمایی مشابه موج گرمایی فعلی می تواند به یک موضوع طبیعی تازه برای اروپا تبدیل گردد که با افزایش دمای ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای تشدید می گردد. طبق گفته مایکل برن، استاد زمین وعلوم محیط زیست در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، تغییرات اقلیمی بدون شک اثرات مخرب خود را داشته و احتمال وقوع امواج گرما را بیشتر و بسیار شدیدتر نموده است.

گروهی از دانشمندان اروپایی به این نتیجه رسیدند که احتمال موج گرمای ماه ژوئن در اثر تغییرات اقلیمی، حداقل پنج برابر بیشتر شده بود و باتوجه به تأثیر فعالیت های انسان و مشاهدات دانشمندان، احتمال بروز موج گرما حتی می توانست 100 برابر بیشتر از یک قرن گذشته باشد. خدمات هواشناسی فرانسه نیز هشدار داده است که بدون کاهش جدی دی اکسید کربن، موج گرما می تواند تشدید شده و به مراتب بیشتر از گذشته رخ دهد.

اختلال گسترده ناشی از موج گرما

درحالی که دمای 37.7 درجه سانتی گراد شاید در مقایسه با دمای هوای بعضی از نقاط جهان، بالا به نظر نرسد، اما از میانگین دمای فصلی بیشتر کشورهای اروپایی بیشتر است. بسیاری از شهرهای اروپایی برای مقابله با چنین شرایطی طراحی نشده اند. طبق گزارش سال 2017، کمتر از 5 درصد از کل خانه های اروپایی، تهویه مطبوع دارند و حمل ونقل عمومی احتمالاً در اثر گرمای شدید متوقف می شوند. در این گرمای سوزان، چندین کشور اروپایی به واسطه خطر خارج شدن قطارها از ریل، برنامه های آن ها را لغو نموده اند. قطار یورواستار که در جهت بلژیک به لندن فعالیت می نماید، روز چهارشنبه از حرکت ایستاد و مسافران در دمای 40 درجه و بدون هیچ تهویه ای در آن گیر افتادند.

نتوورک ریل که یک شرکت زیرساخت ریلی در بریتانیا است، بیان کرد دمای خطوط راه آهن در لندن و حومه آن از 50 درجه سانتی گراد بالاتر می رود که تقریباً دو برابر دمای میانه خطوط ریلی در طول تابستان در بریتانیا محسوب می گردد. خطوط راه آهن در اثر گرما منبسط می شوند و با افزایش دمای هوا احتمال خم شدن آن ها وجود دارد. یکی از راهکارهای مقابله با این مشکل از نظر جان استون، کارشناس راه آهن در مؤسسه مهندسی و فناوری، رنگ آمیزی خطوط راه آهن به رنگ سفید است تا گرمای خورشید را بازتاب دهند. او می گوید:

این روش می تواند دمای ریل ها را تا 5 درجه سانتی گراد کاهش دهد و نقصان سیگنال دهی را که منجر به اختلال جدی می گردد، کمتر کند. علاوه بر این، ایتالیا از این فناوری برای کاهش خطر خم شدگی ریل ها استفاده می نماید.

این فقط حمل ونقل عمومی نیست که به خاطر گرما، فعالیت خود را متوقف می نماید. شرکت انرژی EDF در جنوب فرانسه، نیروگاه هسته ای خود را به علت دمای بالای 40 درجه سانتی گراد تعطیل نموده است. به گفته سخنگوی انجمن صنایع هسته ای، کاهش خروجی نیروگاه به علت مشکل فنی نبوده، بلکه یک معضل زیست محیطی بوده است، چرا که گرم شدن بیش از حد آب رودخانه برای حیات دریایی مناسب نیست.

خطرات موج گرما برای سلامتی

موج گرما خطراتی جدی برای سلامتی انسان دارد و می تواند به بروز مشکل در سیستم های قلبی عروقی و تنفسی بی انجامد و مرگ زوردس را در پی داشته باشد. افراد سال خورده بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند، چرا که احتمال گرمازدگی در آن ها بیشتر است. کارشناسان توصیه می نمایند که این افراد باید در گرم ترین ساعات روز، پنجره ها را ببندند و کرکره ها را پایین بکشند.

برنامه ریزی برای سفر به اروپا در موج گرما

به گفته دکتر فریدیریک اتو، کشورهای اروپایی باید واقعیت تغییرات اقلیمی را بپذیرند و راه های انطباق با حوادث شدید آب وهوایی را یاد بگیرند. او می گوید:

پس از موج گرمای سال 2003 در اروپا که به مرگ زودرس ده ها هزار نفر انجامید، فرانسه اقدامات مهمی برای مقابله با آن اتخاذ نموده است. فرانسه برای آمادگی بیشتر و کاهش مرگ ومیر، برنامه هایی را ترتیب داد که در طول موج گرمای ماه ژوئن 2019 به منظور کاهش اثرات آن، اجرایی شد و شامل تعطیلی مدارس و ارائه شماره تلفن یاری اضطراری می شد.

پائولو روتی، دانشمند اقلیمی از سازمان جهانی هواشناسی، اعلام نموده است که شهرهای اروپایی از یک سری روش ها برای کاهش تأثیرات گرما استفاده می نمایند، از جمله نصب سیستم های اسپری مه در ایستگاه های اتوبوس و همین طور سفیدکردن رنگ سقف خانه ها که به خنک شدن این ساختمان ها یاری نموده است.

موضوع فقط به موج گرما و اروپا خلاصه نمی گردد. کشورهای سراسر جهان شاهد فجایع آب وهوایی شدیدی هستند که می تواند کل یک منطقه را نابود و غیرمسکونی کند. هند با خشکسالی های شدید و سیل های مرگبار دست وپنجه نرم می نماید، 157 میلیون آمریکایی هفته گذشته موج گرمای خفیفی را تجربه کردند و شمالگان با آتش سوزی های مهیب بی سابقه روبرو شده است.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1271

به "تور اروپا: کشورهای اروپایی همچنان با موج گرما دست وپنجه نرم می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا: کشورهای اروپایی همچنان با موج گرما دست وپنجه نرم می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید