ستاری: نوآوری ها عایدی شهرداری را افزایش می دهد، شهرداری شتابدهنده کسب وکار ها گردد

به گزارش کهن پارس، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ملاقات با اعضای شورای شهر بر کسب عایدی شهرداری از نوآوری ها و شتابدهنده شدن این نهاد برای توسعه کسب و کار ها تاکید نمود.

ستاری: نوآوری ها عایدی شهرداری را افزایش می دهد، شهرداری شتابدهنده کسب وکار ها گردد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سورنا ستاری در ملاقات اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر که به منظور آنالیز راه چاره های نوآورانه و هوشمندسازی شهر تهران صورت گرفت، با اشاره به اینکه تغییر نگرش مهمترین احتیاج برای مجموعه شهرداری و شورای شهر برای بروز تغییرات نوآورانه در شهر است، اظهار کرد: تزریق نوآوری در شهر ها بسیار مهم است و باید این کار را با یاری توان داخلی انجام دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل در این حوزه تقابل بخش سنتی و ایده های نوآورانه است که باید کوشش کنیم این معضل را حل کنیم تا ایده های خلاق سریعتر و بهتر به احتیاج های شهری تزریق گردد.

وی مردم را مشتری اصلی خدمات شهرداری دانست و گقت: باید مردم سرویس درخواستی خود را از مدیران شهری بخواهند و این خدمات در دسترس و مقرون به صرفه ارائه گردد؛ دو موضوعی که به فراموشی سپرده شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: به طور مثال برای راه اندازی تاکسی های آنلاین مخالفت های زیادی از سمت بازیگران سنتی این حوزه وجود داشت. موانعی که اجازه فعالیت به آن ها نمی داد، هرچند که در نهایت این خلاقیت ها بود که برنده رقابت شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اعلام نمود: اگر شهرداری از همان ابتدا با جوانان و ایده های خلاق آن ها همراه می شد، الان صاحب این فناوری ها بود و از محل آن ها عایدیزایی می کرد؛ اما نگاه سنتی بعضی بازیگران قدیمی این حوزه مانع از این اتفاق شد.

ستاری ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و خلاق زیادی در کشور هستند که ایده های نویی برای مدیریت شهری دارند، به شرطی که شهرداری خواهان و حامی این ایده ها باشد و به جای ارائه صرف خدمات، به عنوان مشاور کنار آن ها بایستد و خدماتشان را توسعه دهد.

به گفته رییس ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع نرم و خلاق، باید خدمت رسانی را به بخش خصوصی واگذار کنیم، چون بخش خصوصی درک بهتری از این کار دارد. ما باید کنار این بخش باشیم و خدمات رسانی را شتاب دهیم.

شهرداری از نوآوری ها عایدیزایی کند

ستاری با اشاره به اینکه باید بخش مهمی از عایدی شهرداری از نوآوری ها باشد، اعلام کرد: این اشتباه است که شهرداری در پی کسب عایدی از تراکم فروشی و دیگر راستا ها است. باید بخش بزرگی از عایدی های شهری از ایده های خلاق و نوآوری ها باشد. یعنی شهرداری باید با حمایت از این ایده ها در مرحله اول، به عایدیزایی از آن ها برسد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: به علت مخالفت ها و عدم همراهی درست شهرداری، ارائه نوآورانه خدمات در این حوزه درست شکل نگرفته است. اگر شهرداری و شورای شهر به صورت اصولی به این حوزه ورود نمایند، عایدیشان هم بیشتر خواهد شد. این اتفاق در حوزه خدمات فرهنگی هم باید شکل گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از ضعف های موجود و جدی ما در حوزه علوم انسانی است. در این حوزه فقط به انتشار کتاب و ایجاد کتابخانه بسنده نموده ایم، در حالی که برای تجاری سازی این علم پایه ای و مهم اقدامی نداشته ایم. باید فرهنگ توسعه علوم را که به عنوان تجاری سازی می شناسیم، یاد بگیریم. مثلا ایجاد خانه های خلاق و نوآوری و افزایش شرکت های خلاق یکی از نمونه های پیروز این کار است.

ستاری ادامه داد: شهرداری می تواند از ساختمان های بلااستفاده یا فضای فرهنگسرا های موجود برای توسعه کسب و کار های خلاق و نوآورانه این حوزه یاری بگیرد و این فضا ها را در اختیار آن ها قرار دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با انتقاد از عدم کارایی هزینه کرد در حوزه آموزش کشور، گفت: باید کاری کنیم که این آموزش های ارائه شده نهایتا پنج سال بعد در جامعه نمود یابد. اما به علت ورود دولت به این حوزه به نتیجه مطلوب نرسیده ایم. باید به این نکته توجه کنیم که پژوهش، محصول کار بخش خصوصی است نه دولتی.

رییس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: ایده های زیادی در حوزه پسماند، مدیریت آب، حمل و نقل، صنایع فرهنگی و خلاق و ... در کشور وجود دارد که استفاده درست از آن ها منوط به بهره گیری درست از توانمندی ها، فناوری ها و نوآوری های بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان و خلاق است.

وی شکل گیری یک تیم همکار میان مدیریت شهری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ضروری دانست و اعلام کرد: باید احتیاج های شهری در این کارگروه ویژه عنوان گردد و معاونت علمی پل ارتباطی باشد میان اتصال این احتیاج ها به متخصصان و نوآوران کشور. این کار به شکل گیری اکوسیستم فناوری و نوآوری این حوزه هم منجر می گردد.

به صنایع فرهنگی، خلاق و نوآور در مدیریت شهری توجه کنیم

در ادامه این جلسه پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق هم اظهار کرد: باید یک برنامه و همکاری درست و منطقی بین شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گیرد تا در این همکاری ها معضلات شهری مطرح و راه چاره های فناورانه پاسخ گویی به آن ها ارائه گردد. اما در این کار نباید صنایع فرهنگی و شرکت های خلاق و نوآور فراموش شوند.

وی اضافه کرد: اگر همه این مسائل در قالب یک کمیته مشترک و تعیین انجام گردد و کارگروه های تخصصی برای هر موضوع داشته باشیم، به نتیجه بهتری خواهیم رسید و از صفر تا صد کار در این چارچوب انجام خواهد شد. اما یکی از ضروریات این کار این است که شهرداری تهران اطلاعات، دیتا ها و احتیاج های خود را در اختیار کمیته مشترک همکاری قرار دهد تا همه ظرفیت ها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

کرمی با اشاره به جلسه هفته پیش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور با علیرضا زاکانی شهردار تهران، گفت: این اتفاق آغاز یک همکاری مشترک میان دو نهاد برای استفاده از ظرفیت های نوآورانه و فناورانه کشور در حوزه مدیریت شهری است. البته پیش از این چند تک پروژه برای هوشمندسازی شهری، حمل و نقل و برقی سازی موتور و خودرو با یکدیگر داشته ایم. اما تفاهم نامه در دست اقدام منجر به بهبود همکاری های مشترک بیشتر بین دو نهاد خواهد شد.

همه بازیگران شهری زیر یک سقف جمع شوند

مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این جلسه با تاکید بر استفاده از خلاقیت ها در مدیریت شهری، گفت: شهر تهران یک اکوسیستم بزرگ و در دسترس است که باید از ظرفیت های موجود برای توسعه آن یاری بگیریم.

وی اضافه کرد: این کار تنها به وسیله یک مجموعه امکانپذیر نیست و باید همه بازیگران در کنار هم قرار گیرند و یک هم افزایی از قوانین، توانمندی ها و ظرفیت های انسانی و اقتصادی ایجاد گردد. تهران می تواند برای حل بسیاری از معضلات خود از خلاقیت های موجود در شرکت های دانش بنیان و خلاق یاری گیرد. در حال حاضر دو منطقه 22 و حکیمیه تهران به عنوان منطقه ها دانش بنیان شناسایی شده اند، اما در تهران منطقه ها دارای ظرفیت زیادی برای این کار وجود دارد.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعلاوه اعلام کرد: با امضای تفاهم نامه همکاری میان شهردار و معاون علمی و فناوری رییس جمهور راه ورود نوآوری ها و خلاقیت ها به مدیریت شهری باز می گردد و اتفاقات خوبی در انتظار شهر خواهد بود.

ورود جوانان به مدیریت شهری را تسهیل می کنیم

بعلاوه در این جلسه جلال بهرامی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه در سنوات گذشته تمرکز مدیریت شهری بر روی حل مسائل بود و نه ارائه خدمات، اعلام کرد: این موضوع منجر به این شد که سطح خدمات از نظر کمی زیاد و از نظر کیفی کاهش یابد. ما باید در پی ارائه خدمات درست و مناسب به مردم باشیم.

وی اضافه کرد: باید راه ورود نوآوری ها به خدمات شهری را باز کنیم. تنها حل مسائل کافی نیست. بلکه پیدا کردن راستا درست ارائه خدمات و نوآوری ها به ارائه خدمات مهم تر است. شهرداری تهران مبدأ و منشأ تحولات در شهرداری های کشور است؛ بنابراین باید در این استان برترین عملکرد را داشته باشیم.

جلالی بعلاوه گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به صورت کامل آماده و پذیرای نوآوری ها و استفاده از توانمندی جوانان در این حوزه است و وظیفه خود می دانیم که از این ظرفیت به خوبی بهره بگیریم.

تصویب لوایح و قوانین را تسهیل می کنیم

مهدی پیرهادی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر هم در این جلسه با اشاره به وظایف این کمیسیون، گفت: در این مجموعه موضوعات مختلفی، چون سلامت، محیط زیست و ... به شکلی مجزا و تخصصی مورد آنالیز قرار می گیرد که در هر کدام از این موضوعات می توانیم از تخصص ها و توانمندی های فناورانه و نوآورانه موجود در کشور بهره بگیریم.

وی اضافه کرد: قطعا اجرایی شدن هر کدام از این اقدامات احتیاجمند تصویب لوایح و قوانینی است که ما در شورای شهر کوشش می کنیم فرایند تصویب آن ها را تسهیل کنیم. این کار با یاری جوانان و نخبگان قابل اجرا است.

به گفته پیرهادی، همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای شهر و شهرداری اتفاقی خوش یمن و دارای نتایج مثبت برای شهر تهران و دیگر شهر ها خواهد بود.

تحول در مدیریت شهری منوط به جوان گرایی است

بعلاوه در این جلسه احمد علویه، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر هم با اشاره به اینکه تحول در مدیریت شهری منوط به جوان گرایی است، گفت: باید کوشش کنیم از توان جوانان و نخبگان کشور برای توسعه شهر ها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در بعضی حوزه ها مانند نرم افزار های فرهنگی دچار نوعی روزمرگی شده ایم که باید با یاری جوانان و تخصص آن ها این چالش را حل کنیم. تشکیل استارت آپ ها و شتابدهنده ها یاری بزرگی برای مدیریت شهری است.

به گفته علویه، استفاده از ایده های خلاق در این حوزه لازم است. باید از ظرفیت جوانان دارای ایده یاری بگیریم و ملاحظات فرهنگی و بومی کشور را هم مدنظر داشته باشیم.

چالش ها ارائه شد

در ادامه این جلسه دیگر اعضای کمیسیون درباره موضوعاتی، چون هموار کردن ورود نخبگان و خلاقیت ها به حوزه مدیریت شهری، رویکرد پروژه محوری برای چالش ها و اولویت های اصلی شهری، جوان گرایی در مدیریت این حوزه، توجه به توسعه نرم افزاری در کنار توسعه سخت افزاری شهرها، استفاده از دانش روز برای حل مسائل شهری و ... مطالبی ارائه کردند و شکل گیری کارگروهی مشترک میان دو نهاد را خواهان شدند.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در این جلسه پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم توسعه صنایع خلاق و مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و مهدی پیرهادی رییس، مهدی بابایی نائب رییس، مجید قادری مشاور و یاسر نبی زاده دبیر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، محمد کیخا دبیر کمیته خدمات شهری و محیط زیست و احمد علویه عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1087

به "ستاری: نوآوری ها عایدی شهرداری را افزایش می دهد، شهرداری شتابدهنده کسب وکار ها گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: نوآوری ها عایدی شهرداری را افزایش می دهد، شهرداری شتابدهنده کسب وکار ها گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید