حل استرس مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا با روشی نوین

به گزارش کهن پارس، یکی از کارهایی که در دوران شیوع بیماری کرونا افراد بسیاری از انجام آن واهمه دارند مراجعه به کلینیک دندانپزشکی است زیرا هر مسئله ای که داشته باشند شرایط به گونه ای است که پزشک و بیمار می بایست در فاصله نزدیک نسبت به صورت(دهان و بینی) یکدیگر قرار گیرند که این امر احتمال تولید هواپخش را افزایش داده و افراد را در معرض ابتلا به بیماری کووید-19 و سایر بیماری های عفونی خطرناک قرار می دهد.

حل استرس مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا با روشی نوین

به گزارش خبرنگاران و به نقل از تک اکسپلوریست، اکنون محققان دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) یک سپر قابل حمل چادر مانند اختراع کرده اند تا توسط آن از گسترش پخش بزاق و هواپخش های تولید شده طی مراحل دندانپزشکی جلوگیری کنند. این وسیله که دارت دندانی(Dental DART) نام دارد و مخفف قطره دندان و چادر کاهش دهنده هواپخش(Dental Droplet and Aerosol Reducing Tent) است را می توان در اطراف سر بیمار قرار داد تا به عنوان مانعی برای محافظت از دندانپزشکان، پرستاران و بیماران در برابر تماس مستقیم و غیرمستقیم با بیماری های عفونی مانند کووید-19 عمل کند. علاوه بر این، دارت دندانی باعث کاهش انتشار هواپخش بر روی سطوح محیطی، کاهش در دسترس بودن عوامل بیماری زا و احتمال آلودگی متقابل می شود.

این دستگاه بر اساس اختراع قبلی محققان همین دانشگاه که دارت(DART) نام داشت و به منظور محفاظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی هنگام انجام کارهایی مانند قرار دادن لوله در داخل دهان بیمار و خارج کردن آن و به منظور جلوگیری از تولید قطرات و هواپخش ایجاد شده بود، توسعه یافته است.

پروفسور فردی بوی(Freddy Boey) ، معاون دانشگاه ملی سنگاپور و محقق اصلی این پروژه گفت: دارت دندانی یک اختراع نوین تکامل یافته است و برای محافظت از دندانپزشکان و بیماران آنها در برابر عوامل عفونی بالقوه موجود در هواپخش هایی که طی مراحل دندانپزشکی تولید می شوند، تهیه شده است.

نحوه عملکرد دارت دندانی

دارت دندانی یک سپر شفاف چادرمانند است که گودی آن 54 سانتی متر است و 64 سانتی متر نیز ارتفاع دارد. عرض آن با توجه به صندلی های دندانپزشکی در اندازه های مختلف، بین 60 تا 70 سانتی متر قابل تنظیم است. سپر مذکور مجهز به سه درگاه دسترسی برای دسترسی دندانپزشکان و پرستاران برای ایمن انجام دادن کارهای دندانپزشکی است.

چادر به پمپ های خلاء که روی صندلی های دندانپزشکی موجود است، متصل است. این سیستم به صورت کاملا ایمن هوای آلوده درون چادر را از بین می برد و آن را به سمت سیستم پالایش هدایت می کند و با این کار میزان تماس مواد آلوده با دست و بازوها و ابزارهای پزشک را کاهش می دهد.

آقای سادارشان آنانثارامن(Sudarshan Anantharaman) از محققان این مطالعه گفت:سه ماه طول کشید تا ما توانستیم یک مدل ایده آل طراحی و ارائه کنیم. ما مجبور بودیم لولاهای جهانی(universal hinges) طراحی کنیم که بتواند متناسب با همه مدل صندلی های دندانپزشکی باشد و طراحی مناسبی داشته باشد که قابلیت جمع شدن داشته و همچنین موقعیت های مناسبی برای دسترسی به درگاه های دسترسی را داشته باشد.

دارت دندانی در یک محیط بالینی که میزان باکتری موجود در سطح یونیت دندانپزشکی و محافظ صورت که توسط دندانپزشک استفاده می شود اندازه گیری شده، مورد آزمایش قرار گرفته است. این آزمایشات قبل و بعد از انجام مراحل مقیاس گذاری(که شناخته شده است به طور قابل توجهی باعث افزایش آلودگی هوا می شود) انجام شده است.

نتایج نشان داد که پس از درمان با استفاده از دارت دندانی، هیچ افزایشی در تعداد باکتری های زنده روی این سطوح مشاهده نشد. از طرفی محققان اظهار کردند در صورت عدم استفاده از چادر میزان آلودگی به میزان 14 برابر افزایش یافته بود.

پروفسور وینیکیس روزا (Vinicius Rosa) دندانپزشک و یکی از مخترعان این ابزار از دانشگاه ملی سنگاپور گفت: تجهیزات محافظت شخصی می توانند پس از قرار دریافت در معرض هواپخش ناشی از عملیات دندانپزشکی، آلوده شوند. استفاده از دارت دندانی می تواند از آلودگی تجهیزات محافظت شخصی هنگام قرار دریافت در معرض هواپخش ها بکاهد و از آلودگی بیشتر محیط در زمانی که پزشکان بازوها، دست ها و ابزارهای خود را از چادر خارج می کنند، جلوگیری کند.

اداره آمار کار ایالات متحده(US Bureau of Labour Statistics) دندانپزشکان را به دلیل مجاورت زیاد با افراد و قرار دریافت در معرض بیماری در طبقه مشاغلی طبقه بندی کرده است که بیشترین خطر آلوده شدن به کووید-19 را دارند. علاوه بر این، سایر عوامل عفونی همانند پولمونیت، آنفلوآنزا، هپاتیت، عفونت های پوستی و چشمی نیز ممکن است طی مراحل معمول دندانپزشکی منتقل شوند.

دندانپزشکی یک از مشاغل ضروری است و از ابتدای شیوع این بیماری همه گیر این شغل با مشکل روبرو شده است. دارت دندانی می تواند به ایجاد یک محیط ایمن در کلینیک دندانپزشکی کمک کند و اضطراب و پریشانی های روانی ناشی از همه گیری کووید-19 را هم برای پزشکان و پرستاران و هم بیماران کاهش دهد.

چهار محقق دانشگاه ملی سنگاپور که این ابزار را طراحی کرده اند حق ثبت اختراع/ پتنت را برای طراحی دارت دندانی خود ثبت کرده اند. آنها حال به دنبال همکاری با شرکای بهداشتی و درمانی هستند تا این دستگاه را در دسترس دندانپزشکان سنگاپور و دندانپزشکان سراسر جهان قرار دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 458

به "حل استرس مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا با روشی نوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل استرس مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا با روشی نوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید