خواص روغن کنجد و فواید بی شمار آن

به گزارش کهن پارس، روغن کنجد از دانه های گیاه کنجد گلدار گرفته می گردد. این گیاهان بومی آفریقای شرقی و هند است، اما در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا رشد می نماید. روغن کنجد به علت داشتن طعم دلچسب و آجیلی، ویتامین کا و ئی و بعلاوه مقادیر زیاد چربی اشباع نشده آن، به یکی از محبوب ترین روغن ها برای پخت و پز تبدیل شده است. روغن کنجد و فواید بی شمار آن از جهات مختلفی می تواند در حفظ سلامت بدن موثر باشد.

خواص روغن کنجد و فواید بی شمار آن

مصرف کنجد ابتدا در آسیا رواج پیدا کرد، زیرا تنها محصول زراعی بود که تحمل خشکسالی را داشت و با توجه به اینکه در بعضی از منطقه ها آسیا خشکسالی امری همیشگی بود، این دانه در این نواحی به وفور کشت و مصرف می شد. روغن کنجد یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین نمونه های روغن گیاهی است و دانه کنجد که عنصر اصلی روغن کنجد است در سراسر دنیا فراوری می شود. در این مقاله به خواص روغن کنجد و فواید بی شمار آن می پردازیم.

خواص روغن کنجد

سرشار از آنتی اکسیدان

روغن کنجد و دانه کنجد حاوی دو آنتی اکسیدان است که ممکن است اثرات قدرتمندی بر سلامتی شما بگذارد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد یاری می نمایند. تجمع رادیکال های آزاد در سلول های شما می تواند منجر به التهاب و بیماری شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل های روغن کنجد برای حفظ سلامت قلب مفید است.

خواص ضد التهابی قوی

التهاب مزمن می تواند مضر بوده و منجر به بیماری شود، به همین خاطر مهم است که تا حد ممکن جلوی آن را بگیرید. روغن کنجد به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد در داروهای سنتی تایوانی مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان التهاب مفاصل، دندان درد و خراش مصرف می شود. روغن کنجد می تواند التهاب را کاهش دهد و این ویژگی یکی از فواید اصلی ین ماده به شمار می رود.

مفید برای قلب

تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع نشده برای سلامتی قلب مفید است. حدود 82٪ از روغن کنجد از اسیدهای چرب اشباع نشده را تشکیل شده است. به ویژه، این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی اشباع نشده هستند که وجود آن ها برای رژیم غذایی شما ضروری بوده و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی دارند. تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که روغن کنجد می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی یاری کند و حتی باعث کند شدن تشکیل چربی در شریان های شما شود. در حقیقت، در صورت استفاده از روغن های سرشار از چربی های اشباع، ممکن است اندازه کلسترول شما کاهش یابد.

کنترل قند خون

روغن کنجد می تواند در تنظیم قند خون سالم موثر باشد، که به ویژه برای مبتلایان به دیابت بسیار مهم است. روغن کنجد حتی قادر است در تنظیم قند خون در طولانی مدت نقش داشته باشد. یک مطالعه روی 46 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف روغن کنجد به مدت 90 روز، قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c) HbA1c) را در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف نموده بودند، بطور قابل توجهی کاهش داد. سطح HbA1c نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون است.

یاری به درمان آرتریت

استئوآرتریت (ازجمله اشکال شایع التهاب مفصلی) سالانه نزدیک به 15٪ از جمعیت دنیا را مبتلا می نماید و یک دلیل شایع دردهای مفاصل است. چندین آنالیز، روغن کنجد را با بهبود آرتریت مرتبط دانسته است. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد و هیچ درمانی معمولی برای آن وجود ندارد، به جز بعضی از درمان ها که برای کاهش درد و تورم بکار گرفته می شوند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که حیوانات آزمایشگاهی پس از مصرف روغن کنجد، تأثیرات مثبتی بر تورم و سفتی مفاصل شان نشان داده اند. این تغییرات بیومکانیکی به دلیل خاصیت اکسیداتیو روغن کنجد بوده که به کاهش تورم مفاصل یاری نموده است.

درمان زخم و سوختگی

در حالی که روغن کنجد به دلیل فواید سلامتی به صورت خوراکی مصرف می شود، ممکن است از آن به صورت موضعی برای التیام زخم ها و سوختگی نیز استفاده شود. اوزن یک گاز طبیعی است که می تواند در مصارف پزشکی استفاده شود. کاربرد بالینی آن به سال 1914 برمی شود و در دوران جنگ دنیای اول برای درمان عفونت ها استفاده می شد. درمان موضعی با روغن کنجد باعث کاهش زمان سوختگی و بهبود زخم می شود. توانایی این روغن در تسریع بهبود زخم ها و سوختگی ها می تواند به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن نسبت داده شود.

محافظت در برابر اشعه فرابنفش

بعضی تحقیقات نشان می دهد که روغن کنجد می تواند پوست را در برابر صدمات ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. این اثر محافظتی به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدانی آن است. در حقیقت، این روغن می تواند در برابر 30٪ از اشعه ماوراء بنفش مقاومت نشان دهد، در حالی که بسیاری از روغن های دیگر مانند روغن نارگیل، بادام زمینی و روغن زیتون تنها در مقابل 20٪ از اشعه فرابنفش مقاومت می نمایند. منابع متعددی ادعا می نمایند که روغن کنجد می تواند ضدآفتاب طبیعی خوبی باشد، زیرا این روغن دارای SPF طبیعی است. با این حال، در خصوص اثر بخشی آن برای محافظت در برابر اشعه های شدید خورشید تحقیقات محدودی وجود دارد، بنابراین بهتر است در نور شدید از ضد آفتاب بهره ببرید.

سایر فواید روغن کنجد

اگرچه تحقیقات محدود است، اما بعضی از شواهد نشان می دهند که روغن کنجد می تواند مزایای زیر را ارائه دهد:

بهبود کیفیت خواب

یک مطالعه نشان داد که ریختن روغن کنجد روی پیشانی 20 شرکت نماینده در طی 7 جلسه 30 دقیقه ای در طی یک دوره 2 هفته ای، کیفیت خواب و کیفیت زندگی را در مقایسه با سایر روش های درمانی بهبود داده است.

تسکین درد

بعضی مطالعات نشان داده اند که ماساژ با روغن کنجد قادر است به کاهش درد بازو و پا یاری کند.

تقویت سلامت مو

ترکیبات موجود در این روغن باعث افزایش درخشش و استحکام مو می شود. یک مطالعه هشت هفته ای نشان داد که مصرف روزانه مکمل های متشکل از کنجد و ویتامین E باعث تقویت استحکام و درخشندگی مو می شود.

نتیجه گیری

روغن کنجد یک روغن خوشمزه و سالم است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به لطف محتوای آنتی اکسیدانی و خواص ضد التهابی آن، این روغن می تواند به سلامت قلب، مفاصل، پوست، مو و… یاری کند. با این حال، تحقیقات بیشتری روی انسان برای آنالیز این اثرات احتمالی مورد احتیاج است. شما می توانید با اضافه کردن روغن کنجد به مواد غذایی و مصرف آن به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل، از مزایای بی شمار کنجد بهره مند شوید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1307

به "خواص روغن کنجد و فواید بی شمار آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن کنجد و فواید بی شمار آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید