جاذبه های گردشگری صومعه سرا

به گزارش کهن پارس، اگر قصد #سفر به شهر صومعه سرا واقع در استان #گیلان را دارید، ضروری است با جاذبه های #گردشگری آن آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری صومعه سرا

شهرهای شمالی ایران به قدری زیبا و مفرح اند که خیلی وقت است تبدیل به یکی از اصلی ترین و اولین گزینه های مسافرتی برای ما ایرانیان شده اند. به هر بهانه ای و تعطیلی همه بار و بندیل سفر را جمع می نمایند و راهی یکی از شهرهای شمال می شوند. یکی از این شهرهای زیبا و پر هوادار شمالی در استان گیلان، شهر صومعه سرا است. برای این که این شهر فوق العاده زیبا را به خوبی بگردید، خوب است که با جاذبه های صومعه سرا آشنا شوید و آن ها را خوب بشناسید. از این رو ما در دنیای سفر می خواهیم تا در یک مطلب کامل، جاذبه های صومعه سرا را به شما معرفی کنیم.

پل گازوبار، پلی تاریخی در صومعه سرا

زمان ساخت پل تاریخی گازوبار به دوره هایی قاجاریه و یا صفویه باز می گردد و از این دو حکومت قبل تر و یا فراتر نمی رود.

پل گازوبار دارای یک چشمه اصلی در میان و 4 چشمه فرعی در اطراف خود است. پهنای چشمه ای که این پل بر روی آن ساخته شده است، دارای 1 متر عرض است.

در ساخت پل تاریخی گازوبار از مصالحی همچون خشت و آجر استفاده نموده اند.

روی این پل در طول سالیان چند بار مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته است و در حال حاضر شرایط استقامت این پل خوب است. بر روی این پل از دو طرف شیب ملایمی وجود دارد.

پل گازوبار در سال 1375 با شماره 1781 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.

آدرس: استان گیلان، شهر صومعه سرا، بین راه صومعه سرا و بازار آدینه

محوطه هفت دغنان

یکی دیگر از جاذبه های صومعه سرا محوطه هفت دغنان است که از پیشنیه ای بسیار تاریخی بهره می برد.

در بین بهمبر و در قبل از پونل، در دو طرف رودخانه ای که امروزه اسکندر رود نام دارد و در گذشته به آن واویلا می گفته اند؛ یکی از بزرگ ترین بازمانده های تاریخی ایران در دوران پیش از اسلام قرار گرفته است. در لا به لای درختان جنگلی که در این قسمت قرار گرفته اند، ویرانه هایی وجود دارد که به آن امرزوه محوطه هفت دغنان می گویند.

این سایت تاریخی که به آن گسکر هم می گویند تا زمانی که فتحعلی شاه قاجار حکومت می کرد، دارای زمین ها و اراضی بسیاری در منطقه های همچون: ماسال، تالش، شاندرمن و گسکر بوده است اما امروزه تنها بازمانده هایی به یادگار از آن همه شکوه به جای مانده که همگی در زیر درختان دفن شده اند.

امروزه در این قسمت بازمانده هایی همچون: خانه های ویرانه، بعضی از پل های خشتی، معابر تاریخی، استخر قدیمی که مخصوص ذخیره آب بوده و چندین خانه خرابه و ویران شده به جای مانده است.

معروف ترین محصول این منطقه قبل از گندم و دام، کرم ابریشم و محصولات آن بوده است.

درباره این که چرا و چگونه این منطقه متروکه شده است، افسانه جالبی در بین مردم صومعه سرا وجود دارد. این افسانه می گوید که روزی یک مار بچه ای در گهواره را نیش می زند و والدین بچه آن مار را پیدا نموده و آن را می کشند. بعد از کشته شدن مار، تمامی مارها به این منطقه حمله می نمایند و به همین دلیل مردم از ترس نیش مارها شهر را خالی می نمایند و از آن موقع به بعد، این منطقه خالی مانده است.

آدرس: استان گیلان، شهر صومعه سرا، بین بهمبر و صومعه سرا

روستای صوفیانده

یکی از جاذبه های صومعه سرا که در نوع خود بسیار جالب است، روستای صوفیانده نام دارد که به آن روستای بدون بیکار می گویند. این روستا در توابع بخش تولم صومعه سرا قرار گرفته است و از زیباترین روستاهای نه تنها صومعه سرا و گیلان بلکه ایران نیز است.

روستای صوفیانده به خاطر فراوریات بسیار فراوان محصول توت فرنگی بسیار معروفیت پیدا نموده است و به همین دلیل هر سال به برگزاری جشنواره ای جالب به نام جشنواره توت فرنگی اقدام می نماید.

از لحاظ تقسیم بندی های جغرافیایی این روستا در دهستان هند خاله قرار گرفته است و بر اساس آخریت سرشماری که در سال 1385 از این روستا به عمل آمده، جمعیت آن از 231 خانوار که در واقع 809 نفر می گردد، تشکیل شده است.

آدرس: استان گیلان، شهر صومعه سرا، بین روستای نوخاله در جاده پیربازار به ضیابر

بندر پیربازار

یکی از اولین بنادری که در دریای خزر و در صومعه سرا ایجاد شده، بندر پیربازار است. این بندر جدا از کارآیی بندرگونه اش، یکی از خوش آب و هواترین منطقه ها صومعه سرا است و معمولا گردشگران و مسافران زیادی به آن سر می زنند.

بندر پیربازار قبل ترها، به این خاطر که در سر راه های ارتباطی این منطقه با دیگر منطقه ها بوده و بندرگاه هم بوده است، دارای اهمیتی بسیار زیادی بوده که بسیاری از مسافران اروپایی برای رسیدن به دیگر نقاط دریای خزر باید از آن می گذشته اند.

حتی شاهان دوره قاجار همچون ناصرالدین شاه، برای سفر به اروپا از این بندر سفرش را شروع نموده بوده است. البته ناصرالدین شاه با این بندر داستان دیگری هم دارد! این شاه قجری بعد از آمدن به این بندر و شروع سفرش از آن به شدت به این منطقه علاقه مند شد و خواست که حاکم این منطقه نام ناصرالدین شاه را بر روی ین بندر بگذارد ولی از آن جایی که حاکم پیربازار شاه را قانع کرد که این کار را انجام ندهد، هیچ وقت این نام گذاری صورت نگرفت.

آدرس: استان گیلان، شهر صومعه سرا

تالاب گل لاله

تالاب گل لاله یکی از جاذبه های صومعه سرا است که از شدت زیبایی بی حد و حصر آن دوست دارید تا بنشینید و ساعت ها از بالای یک جای بلند به نمای آن زل بزنید.

این تالاب در فاصله 5 کیلومتری صوفیانده قرار گرفته است و دارای پوشش گیاهی فوق العاده زیبا و بکری است.

آدرس: استان گیلان، غرب شهر صومعه سرا، 5 کیلومتری صوفیانده

مناره آجری گسکر

مناره بازار یا همان مناره آجری گسکر یکی از جاذبه های صومعه سرا است که از دوره حکومت سلجوقیان در این منطقه به جای مانده است. این مناره بسیار باشکوه و زیبا و همچنان راست قامت در راه جاده شاه عباسی نیز قرار گرفته است.

مناره آجری گسکر شبیه به مخروط است و قسمت بالایی آن به صورت دایره ای است.

از ویژگی های معماری این بنا این است که هر چه به نوک ساختمان نزدیک می شویم، از قطر آن کم می گردد. مقدار مساحت این بنا بر روی زمین 19 متر اسست و در قسمت های فوقانی آن به 2.35 سانتی متر می رسد.

ارتفاع مناره آجری گسکر در ابتدا 30 متر بود اما، به مروز زمان به خاطر شرایط جوی و زلزله ارتفاع آن کم شد و امروزه تنها 12 متر از آن امروزه به جای مانده است. مناره این بنا با استفاده ای ملات ساروج و آجر ساخته شده است و آجرهای آن مربعی شکل هستند.

آدرس: استان گیلان، غرب شهر صومعه سرا، سر راه دهکده جاده کنار به مناره بازار

تالاب سیاه درویشان صومعه سرا

یکی از زیباترین تالاب های استان گیلان در شهر صومعه سرا قرار گرفته و نامش تالاب سیاه درویشان است. تالاب سیاه درویشان امروزه جایی شده که حداقل مسافرانی که به قصد گشت و گذار حتی برای یک باز هم به صومعه سرا سفر نموده اند، آن را می شناسند.

در اطراف این تالاب زندگی جریان دارد و خیلی ها در اطراف آن زندگی می نمایند. در این تالاب اکوسیستم پرندگان بسیاری از جمله؛ لک لک، کیلار، فیلوش، خوتکای پر سفید و بسیاری از جاندران دریایی شکل گرفته است.

مردم این منطقه محصولاتی همچون، برنج و انواع مرکبات و صیفی جات را فراوری می نمایند. شالیزارهای برنج و پوشش گیاهی خاص و بسیار زیبای این منطقه زبانزد است.

معروفیت تالاب سیاه درویشان اکنون دیگر بین المللی شده است. در راه رسیدن به این تالاب، درختان صنوبر زیادی روییده اند.

آدرس: استان گیلان، غرب شهر صومعه سرا، حاشیه جنوبی تالاب انزلی

منطقه تنیان

یکی از جاذبه های گردشگری صومعه سرا که بسیار زیبا و دیدنی است، منطقه تنیان است. در این منطقه دهستانی قرار گرفته است که از توابع بخش صومعه سرا و میرزا کوچک خان جنگلی است.

تنیان خود از 11 روستای مختلف تشکیل شده است. این منطقه بزرگ و بسیار خوش آب و هوا از 3 طرف خود از طریق کوهستان در بر گرفته شده است.

عاملی که باعث شده تا تنیان امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر و شما ل کشور در استان گیلان تبدیل گردد این است که طبیعتی بسیار بکر و دست نخورده در خود دارد.

منطقه تنیان پر است از غارهای طبیعی، چشمه ها و رودخانه های زیبا و متنوع که بتعث شده اند تا هر کسی که می خواهد از هیاهو و شلوغی شهر خودش فرار کند، به این منطقه پناه ببرد.

در تنیان چندین بقعه متبرک از جمله: بقعه علی اکبر تنیان که به گرده کوه مشهور است و بقعه سید علی اصغر قرار گرفته است.

آدرس: استان گیلان، 20 کیلومتری شهر صومعه سرا

یکشنبه بازار صومعه سرا

یکی از جاذبه های گردشگری صومعه سرا که برای همه مسافرینی که به این شهر سفر می نمایند مجذوب کننده است، یکشنبه بازار است. در این بازار محلی و معروف، مردم و ساکنین روستاها می آیند و محصولات خود را مستقیم و تازه ارائه می نمایند.

این بازار امروزه لقب قدیمی ترین بازار از انواع بازارهای محلی استان گیلان است. شاخصه های معروف این بازار؛ بوی عطر سبزی های تازه محلی، ماهی تازه، ترشی، زیتون، غذاهای مختلف خیابانی و خلاصه هر عطر و بوی خاصی که بعدا شما را به یاد این بازار بیاندازد؛ می باشند.

آدرس: استان گیلان، شهر صومعه سرا، خیابان ستارخان

مرغانه پُرد

یکی از جاذبه های صومعه سرا که بسیار جالب و دیدنی و البته شکل ساخت آن تاریخی است، پل هایی هستند که به آن ها مرغانه پرد می گویند.

واژه مرغانه در زبان گیلکی به معنای تخم مرغ است و این اصطلاح به این منظور به کار برده می گردد که پل های تخم مرغی در این شهر ساخته شده اند.

مرغانه پرد در زیر پل گازوبار که بالاتر آن را برایتان توضیح دادیم به وجود آمده و با این که با این پل در یک جا است ولی خیلی ها آن را مجزا از این پل به خاطر شکل مراغانه پردی زیر آن نیز به صورت مجزا نیز بازدید می نمایند.

در صومعه سرا خیلی مکان ها و پل ها هستند که به شکل مرغانه پرد ساخته شده اند و شما می توانید از آن ها بازدید کنید.

آدرس: استان گیلان، شهر صومعه سرا، بین راه صومعه سرا و بازار آدینه

آشنایی با شهرستان صومعه سرا

صومعه سرا (گیلکی: سۊماسرا) مرکز شهرستان صومعه سرا در استان گیلان در فاصلهٔ تقریبی بیست و سه کیلومتری شهر رشت واقع شده است و از شهرهای پیشرفته گیلان محسوب می گردد، صومعه سرا طبق آمار بزرگ ترین قطب فراوری مرغ ایران است.

شهرستان صومعه سرا از شهرستان های غرب گیلان در سال 1338 از شهرستان فومنات جدا و به شهرستان صومعه سرا تبدیل شد. شهرستان صومعه سرا با وسعتی حدود 633 کیلومتر مربع و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای سه بخش مرکزی، تولمات، میرزاکوچک جنگلی و هفت دهستان کسما، طاهر گوراب، ضیابر، هندخاله، لیفشاگرد، گوراب زرمیخ، مرکیه، و سه شهر صومعه سرا، مرجقل، گوراب زرمیخ و یکصد و پنجاه و یک روستا است.

عرض جغرافیایی شهرستان سی و هفت درجه و پانزده دقیقه و طول جغرافیایی چهل و نه درجه و بیست دقیقه است. این شهرستان حدود 127757 نفر (سرشماری90) جمعیت دارد که رقمی حدود 52037 نفر (%40.7) آن ها را جمعیت شهری و 75720 نفر (%59.2) را ساکنان روستا تشکیل می دهد.

شهرستان صومعه سرا دارای چهار شهر، تولم شهر (مرجقل)، صومعه سرا، گوراب زرمیخ و طاهرگوراب است که شهر صومعه سرا مرکز شهرستان صومعه سرا محسوب می گردد.

نام صومعه سرا

معروف ترین گمانه دربارهٔ نام صومعه سرا نام گذاری آن از روی نام عارف سده چهارم و پنجم عبدالله صومعه ای است. بعلاوه کهن ترین نوشته ای که نام صومعه سرا درآمده است سده هفتم هجری و مجموعه رباعیات عارف آن سده سید شرف شاه بازمی گردد. بعلاوه سوما در گیلکی معنی زاهد و پرهیزکار دارد و این شهر در تلفظ گیلکی سوماسرا نیز خوانده می گردد.

بعضی نیز می گویند: به خاطر صومعه های زیادی که در این شهر وجود داشته به صومعه سرا نامگذاری شده است.

جغرافیای صومعه سرا

صومعه سرا از شهرستان هایی است که در غرب گیلان واقع شده و از شمال به بندرانزلی و از جنوب شهرستان فومن و از شرق به شهرستان های رشت و شفت و از غرب به شهرستان های ماسال ورضوانشهر محدود است که قرارگیری بر روی شاهراه ارتباطی و جاده بین الملل به ویژه در منطقه ضیابر سبب شده سال ها به عنوان قطب حمل و نقل غرب گیلان محسوب گردد که همچون یک بندر کوچک روزانه محل مراجعه و بارگیری ده ها کامیون از اقصی نقاط کشور است.

پوشش جنگلی صومعه سرا

در قسمت کرانه های تالاب انزلی، جنگل ها خاص نواحی مردابی به مقادیر زیادی دیده می گردد. در جنگل های منطقه انواع درختان، راش، توسکا، افرا نمدار، ممرز، سپیدار، اوجا، خرمالو، ارس، گردو و انجیل، و از همه مهم تر صنوبر وجود دارد. در صومعه سرا منطقه ها ییلاقی وجود ندارد ولی در قسمت دشت آن به مساحت 115/17 هکتار غنی است بیشتر گیاهان مراتع از انواع: مارجنگ، پونه، پیرگیاه، شبدر، هویچ وحشی، شاه پسند، گزنه و… تشکیل شده است.

کوه های صومعه سرا

شهرستان صومعه سرا کلا در ناحیه جلگه ای قرار گرفته و به غیر از تعدادی کوه کم ارتفاع فاقد کوه و قلل است. کوه خمباراجی (خمبارژی) با ارتفاع 946 متر در محدوده دهستان گوراب زرمیخ (تنیان) در 20 کیلومتری غرب شهرستان صومعه سرا و کوه های سیاهکوه، سفیدلنگان کوه و پلنگ دره کوه حداکثر ارتفاعشان به 1200 متر می رسد.

رودخانه های صومعه سرا

رودخانه های مهم شهرستان صومعه سرا عبارت اند از:

  1. پیش روبار: این رودخانه از اتصال رودخانه های قلعه رودخانه و گشت رودخان شهرستان فومن تشکیل شده که از روستاهای صیقلان گوراب، ماتک، لیف شاگرد عبور نموده و از کنار روستای سیاه درویشان به تالاب انزلی می ریزد که آن رودخانه در روستای سیاه درویشان که می رسد به نام رودخانه آدینه بازار نامیده می گردد.
  2. شاندری: این رودخانه از کوه های توالش سرچشمه می گیرد و از کناره صومعه سرا به سمت شرق انحراف یافته و به رودخانه مرغک ملحق می گردد و وارد تالاب می گردد.
  3. پلنگ رود: این رودخانه از سیاه کوه صومعه سرا سرچشمه گرفته و وقتی به دهستان صومعه سرا رسیده معروف به ماسوله رودخان می گردد این رود بعد از گوراب به سمت شمال شرق و بعد از فتمه سر وارد تالاب می گردد و از دیگر رودخانه ها رودخانه پسیخان و گازروبار است.

صنایع و صنایع دستی صومعه سرا

صومعه سرا در سه بخش فراوری مرغ، فراوری ابریشم و فراوری چوب صنعتی صنوبر مقام نخست در کشور را داراست. محصولات عمده این شهر برنج، چای، نیشکر، نخ ابریشم، توتون، توت فرنگی، زعفران، مرغ، چوب صنعتی صنوبر و قطعات الکترونیکی است.

صنایع دستی استان گیلان شامل: گلیم بافی، سرامیک سازی، بامبوبافی، مرواریدبافی (سبدبافی) قلاب دوزی، نازک کاری چوب، چموش دوزی، فراوریات دست بافت، معرق و مینیاتور، فرش بافی و… است که از میان آن ها حصیربافی که با ساقه گیاه لی (گیاه مرداب) و صوف انجام می گردد، سرامیک سازی، فراوریات دست باف و … خاص صومعه سرا است.

آب و هوای صومعه سرا

آب و هوای شهرستان صومعه سرا در مجموع مرطوب جلگه ای و فصل های مختلف سال دارای شرایط مطلوب است. این شهرستان همچون سایر شهرستان های گیلان در مقابل رطوبت زیاد از گرمای میانه و جریان هوای مطبوع برخوردار بوده و بادهای مختلف الجهت در آن جریان دارند که شدیدترین شان باد گرم زمستانی است که از غرب می وزد و ظرف یکی، دو روز رطوبت منطقه را خشک و موجب خسارت شدید کشاورزی و آتش سوزی های مهیب در شهر و روستاها یا جنگل ها می گردد. در فصل بهار و پاییز، وزش باد از جانب دریا بوده که موجب افزایش تراکم بخار در دامنه ارتفاعات غربی و ریزش باران می گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1311

به "جاذبه های گردشگری صومعه سرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری صومعه سرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید