بایدن پیروز شد؛ اروپا نفس راحت کشید

به گزارش کهن پارس، با پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020 آمریکا، اروپا از بهبود مناسبات با واشنگتن، احیای روابط فراآتلانتیک و بازگشت به چندجانبه گرایی در جامعه جهانی ابراز امیدواری کرد؛ هرچند اروپا بر این باور است که چرخش صد و هشتاد درجه ای در این روابط صورت نخواهد گرفت و خط مشی های اصلی سیاست خارجی آمریکا باقی خواهد ماند.

بایدن پیروز شد؛ اروپا نفس راحت کشید

با ما سفر کنید و با تور مسافرتی اروپا ارزان قیمت از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

روابط دو سوی آتلانتیک (اروپا و آمریکا) که که در دهه های اخیر در مسائلی چون موافقت نامه های تجاری، پروتکل کیوتو، جنگ عراق و ... آدچار شکاف شده بود، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ و اختلاف مواضع طرفین در موضوعات بین المللی نظیر ناتو، تعهدات بین المللی همچون پیمان پاریس، برجام و تحریم های یکسویه، مسائل تجاری و سایر بحران های بین المللی در سایه سیاست های یکجانبه گرایی و قلدرمآبی ترامپ به اوج خود رسید. حال با انتخاب بایدن، اروپایی ها نفس راحتی کشیده و از بهبود روابط و مناسبات سیاسی و مالی با واشنگتن، احیای روابط فراآتلانتیک و بازگشت به چندجانبه گرایی و تعهدات بین المللی ایالات متحده ابراز امیدواری کردند.

هرچند که اروپایی ها بر این عقیده هستند که انتخاب بایدن شاید کمی اوضاع را بهبود بخشد اما این به معنای چرخش صد و هشتاد درجه ای متحد دیرینه خود نخواهد بود؛ چرا که در حقیقت خط مشی های اصلی سیاست خارجی آمریکا باقی خواهد ماند و اختلاف نظر ها بر سر موضوعات اصلی در قامت مناسبات محبت آمیز به قوت خود باقی خواهد ماند.

از این رو، اروپایی های در سال های اخیر به درستی دریافته اند که قاره اروپا باید به خود متکی باشد؛ وحدت، ثبات و حاکمیت قدرت خود را تثبیت کند و تامین منافع استراتژیک خود را در گرو مشارکت خود اروپایی ها بازیابد.

نشریه فرانسوی لوپریزین نوشت: سران کشورها و دولت های اروپایی روز گذشته به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تبریک گفتند. اما در واقع بیش از هر چیز، این شکست ترامپ است که امید به عادی سازی روابط و بازگشت به چند جانبه گرایی را در قاره سبز زنده نموده است.

این روزنامه فرانسوی توضیح داد: اگرچه 27 کشور اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی به منظور تبریک به جو بایدن صادر نکردند؛ اما آن ها روز گذشته به قصد، پیغام های تبریک مشابه تقریبا همزمان با هم به بایدن ارسال کردند.

در این راستا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز به سرعت به جمع مقامات کشورهایی پیوست که پیروزی بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: آمریکایی ها رئیس جمهوری خود را انتخاب نموده اند. تبریک به جو بایدن و کامالا هریس.

مکرون در بخش دیگری از توییت خود اضافه نمود: ما برای غلبه بر چالش های امروز باید کارهای زیادی انجام دهیم. بیایید با هم کار کنیم.

این در حالی است که رسانه های فرانسوی عنوان می نمایند که بین مکرون و ترامپ روابط شخصی وجود داشت در حالی که مکرون و باید هرگز تا به امروز با یکدیگر دیدار ننموده و به هم دست نداده اند؛ اما به غیر از راست افراطی گرایان، طبقه سیاسیون فرانسه از پیروزی بایدن استقبال نموده اند.

نشریه فرانسوی لوپریزین به نقل از الیزه تاکید نمود که روابط دو جانبه با ایالات متحده وجود دارد؛ اما تامین منافع استراتژیک در گرو مشارکت اروپایی هاست.

کلمان بون وزیر مشاور دولت فرانسه در امور اروپا نیز توضیح داد: فاصله استراتژیک از اروپا، که از زمان باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا شروع شده است، باقی خواهد ماند. این اشتباه است که باور کنیم همه چیز تغییر می نماید، اروپا بیش از هر چیز باید به خود متکی باشد.

به گفته رونالد لسکور نماینده حزب جمهوری به پیش؛ رئیس جمهوری جدید(بایدن) شخصیت جدیدی نیز دارد؛ او در نقطه مقابل ترامپ قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: ترامپ که رفتارهای هیجانی، نمایشی، جنجالی و پرهیاهویی داشت؛ اما بایدن در مقابل رفتارهای آرام تر و صلح آمیز تر و قابل پیش بینی تری نسبت به ترامپ دارد.

لسکو توضیح داد: سیاست های ترامپ مبتنی بر یکجانبه گرایی بود؛ در حالی که در سیاست های بایدن بیشتر می توان انتظار چندجانبه گرایی داشت.

همچنین بر اساس بیانیه منتشر شده الیزه در شب گذشته؛ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از اینکه رئیس جمهور منتخب آمریکا (بایدن) در پرونده های رویدادها و تحولات دنیای (ایران، چین، خاورمیانه، روابط تجاری با اروپا و ...) خود را متعهد نشان داده؛ ابراز خرسندی کرد؛ پیشتر بایدن اعلام نموده بود که در نخستین روز کاری خود به پیمان اقلیمی پاریس که ترامپ رسما از آن خارج شده بود؛ بازمی گردد.

روزنامه فرانسوی لوپریزین به نقل از یک وزیر دولت فرانسه نیز یادآور شد: شاید اوضاع کمی تغییر یابد؛ به خصوص روابط تجاری با اروپا بهبود یابد و ناتو نیز شرایط مطلوب تری پیدا کند؛ اما این به معنای تغییر صد و هشتاد درجه ای نیست؛ چراکه در واقع محورهای اصلی سیاست خارجی آمریکا باقی خواهد ماند.

کلمان بون نیز اشاره نمود که ترامپ به رغم شکست در انتخابات 2020 آمریکا، توانسته آرای بیشتری نسبت به انتخابات سال 2016 کسب کند و این اتفاقی نیست؛ در حقیقت دلیل این امر فراتر از شخصیت خود اوست.

به زعم کارشناسان، اگرچه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا پیروز نشد؛ اما ترامپیسم که نوعی سبک و منش و همچنین شیوه اداره حکومت است که با شخصیت او پیوند خورده و حاصل بحران های نهادینه شده در ایالات متحده است، حتی با رفتن شخص دونالد ترامپ از عرصه سیاسی آمریکا و رویدادها و تحولات دنیا، متوقف نمی گردد و ممکن است عواقب و نتایج آن تا سال ها و دهه ها نه تنها آمریکا بلکه جامعه بین الملل را تحت تاثیر خود قرار دهد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 359

به "بایدن پیروز شد؛ اروپا نفس راحت کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن پیروز شد؛ اروپا نفس راحت کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید