بلینکن برای آزادی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی شرط گذاشت

به گزارش کهن پارس، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از ایران خواست که ابتدا به پایبندی به توافق هسته ای بازگردد و تاکید نمود که واشنگتن از بازگشت به برجام برای گسترش توافق به دیگر حوزه ها استفاده خواهد نمود.

بلینکن برای آزادی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی شرط گذاشت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در حالی که مقام های جمهوری اسلامی ایران تاکید نموده اند این آمریکا بوده که توافق هسته ای را ترک نموده و اکنون نیز آنها باید ابتدا به برجام بازگردند، دولت واشنگتن مجدداََ زیاده خواهی ها درباره ایران را تکرار کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه، بار دیگر از تهران خواست که ابتدا به توافق هسته ای پایبند گردد و گفت: اگر ایران به تعهداتش بازگردد، ما هم همان کار را می کنیم.

به نوشته کانال شبکه الجزیره، بلینکن همچنین گسترش برجام به دیگر موضوعات را نیز تکرار کرد: ما از آن (بازگشت به برجام) برای ساختن توافقی طولانی تر و قوی تر استفاده می کنیم.

وی با ابراز تأسف از پاسخ منفی ایران برای حضور در نشست غیررسمی گروه 5+1 در اروپا برای آنالیز بازگشت به برجام، مدعی شد: به نظرم، اکنون توپ در زمین ایران است و باید دید که آنها چقدر [برای بازگشت به برجام] جدی هستند.

وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور از توافق هسته ای، اضافه نمود: زمانی که ما از توافق خارج شدیم، ایرانی ها هم از آن عقب نشینی کردند، اما هدف ما این است که ایران را [به پایبندی] به توافق بازگردانیم.

به نوشته خبرگزاری یونهاپ، بلینکن همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی پرداخته و مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته ای بازنگردد، این پول ها آزاد نمی شوند.

چندی پیش، اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می شوند را 8 میلیارد و 500 هزار دلار اعلام نموده بود. مقام های ایران پیشتر گفته اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع اقتصادی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه نموده است.

پیشتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه سئول یک متحد نزدیک برای طرح های تحریمی واشنگتن است، توضیح داد: ما در حال اجرا مباحثاتی با کره جنوبی هستیم. می دانم که وزارت خارجه آنها در این باره بیانیه ای صادر و تصریح نموده که اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی فقط بعد از مشورت با ایالات متحده آزاد می شوند. کره جنوبی نقش مهمی در اجرای تحریم ها دارد، نه فقط علیه ایران بلکه علیه کره شاقتصادی.

دولت جو بایدن گفته میخواهد آمریکا را به توافق هسته ای برجام که دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال 1397 از آن خارج شد بازگرداند. واشنگتن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب نشینی ایران از اقدامات جبرانی ای عنوان نموده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده های طرف های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه گفت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می نماید. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای 26 و 36 برجام ملزم می نماید.

روز چهارشنبه همچنین پیتر استانو سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اتحادیه اروپا و بورل در حال اجرا تماس های معمول و فشرده با تمام طرف های مرتبط با توافق هسته ای هستند تا آن را به جهت اصلی برگرداند. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 834

به "بلینکن برای آزادی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی شرط گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن برای آزادی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی شرط گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید