اقدامات مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان در پاندمی کرونا تشریح شد خبرنگاران

به گزارش کهن پارس، معاون مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان گفت: دانشگاه دامغان جزو نخستین دانشگاه های کشور در راه اندازی کلاس های مجازی بود که با شروع ترم جدید و اضافه شدن امکانات، شرایط بهتری برای برگزاری کلاس ها مهیا خواهد شد.

اقدامات مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان در پاندمی کرونا تشریح شد خبرنگاران

یاسین علیپور، معاون مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان در خصوص اقدامات انجام شده این مرکز در دوران پاندمی کرونا در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران گفت: دانشگاه دامغان جزو نخستین دانشگاه های کشور در راه اندازی کلاس های مجازی بود که با آغاز ترم جدید و اضافه شدن امکانات، شرایط بهتری برای برگزاری کلاس ها مهیا خواهد شد.

یاسین علیپور گفت: فناوری اطلاعات دانشگاه، حسب وظیفه ای که در آغاز پاندمی به آن محول شد با فرجه تقریبا یک هفته ای، در تاریخ 14 اسفند، برگزاری مجازی کلاس های درس در بستر پلاتفرم های الکترونیکی را آغاز کرد. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که هنوز سرویس های ابری در کشور وجود نداشتند و ما توانستیم در آغاز، حدود 80 درصد و به مرور تمام کلاس ها را به این سیستم اضافه کنیم.

معاون مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان ادامه داد: هر چند نقص هایی در این چارچوب وجود داشت و به آن واقف بودیم؛ مثل منابع سرورینگ دانشگاه، پهنای باند و مسائل برقی که با توجه به نوع ترافیک غیرعادی که به صورت ریل تایم و استریم در می آمد، باید این مسائل رفع می شد. با همراهی اساتید، دانشجویان و پیگیری مستمر در خصوص تجهیز منابع سخت افزاری و ارتقاء پهنای باند و تعریف و ترکیب نوع زیرساخت برای نوع ترافیک استریم به شرایطی که در حال حاضر هستیم رسیدیم. در واقع دانشگاه دامغان جزو اولین دانشگاه هایی بود که در این راستا قدم برداشت و طبیعی است که با توجه به شرایط محیطی، چالش هایی نیز وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در شهر دامغان به لحاظ تأمین زیرساخت برای این نوع از ترافیک ها، با مشکل روبرو بودیم که در حال رایزنی هایی در این مورد هستیم و خوشبختانه به نقاط خوبی رسیده ایم. در اوخر ترم پیش، شرکت طرف قرارداد ما توانست فیبر نوری شرکت مخابرات را اجاره کند و در اختیار دانشگاه قرار دهد تا بتوانیم ترافیک را به نحوه مطلوبی در اختیار کاربرانمان قرار دهیم. در حال حاضر نیز به دنبال راه اندازی سرویس ماکروویو (امواج رادیویی با فرکانس بسیار بالا) هستیم و کار های اولیۀ آن انجام شده و به امید خدا با وعده ای که به ما داده اند تا خاتمه سال جاری، این امکان برای ما فراهم می شود.

علیپور در خصوص قابلیت های سرویس ماکروویو اشاره کرد: این سرویس می تواند تا یک گیگابیت بر ثانیه، ترافیک را جا به جا کند و ترافیک استریم هم به 450 مگابیت بر ثانیه ارتقاء خواهد یافت؛ و این همان پهنای باند ایده آلی است که به دنبال آن هستیم. قطعی هایی هم که در ترم پیش بابت مسائل برقی داشتیم، به طور کلی با صرف هزینه و وقت بسیار زیاد رفع شده و بعید است که با چنین مسئله ای روبرو شویم. البته قطعی های احتمالی در سیستم، فقط در دانشگاه منشأ ندارد، بلکه به سرعت دانلود و آپلود اینترنت استاد و دانشجو هم بستگی دارد.

معاون مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان اضافه کرد: برخی اوقات برخی سوالات در خصوص چرایی انتخاب نر م افزار ادوب کانکت مطرح می شود و در این خصوص اظهار نظر هایی هم می شود. باید توجه داشت شرایطی که ما فراهم کرده ایم برای استفاده از سرویس کلاس ها، با پیش نیاز های لازم مثل پهنای باند مورد نیاز برای انتقال ترافیک استریم و ... در شرایطی رخ داد که هنوز بیشتر دانشگاه ها و شرکت های ابری آغاز به فعالیت اینگونه ای نکرده بودند. از طرفی این چالش ها باعث شد حرکت ما به این سمت، جدی تر اتفاق بیفتد و زیر ساخت ما به سمت زیرساخت استریم برود که بتواند ترافیک را به صورت ریل تایم منتقل کند و البته این ارتقاء ساختار در دوران پساکرونا هم بسیار مفید خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر ارتباط ما بر روی فیبر نوری است و تنها دانشگاهی هستیم که اپراتورمان توانسته فیبر نوری مخابرات را اجاره کند، مگر دانشگاه هایی که ترافیک موردنیاز خود را مستقیما از مخابرات گرفته اند و یا زیرساخت لازم برایشان فراهم بوده است. استفاده از سرویس های ابری گران تر از استفاده از سرویس هایی شبیه ادوب کانکت است و در آغاز کار و با توجه با اینکه نیازمند واکنش سریع بودیم، هیچ سرویس ابری در کشور وجود نداشت که بتوانیم از آن استفاده کنیم و بسیاری از این سرویس های ابری که توانایی برگزاری این حجم کلاس ها را داشته باشند بعد از اسفند 98 آغاز به کار کردند و زیرساختی برای انجام این کار نبود. در حال حاضر با توجه به اینکه این سیستم در میان دانشجویان و اساتید جا افتاده، تغییر آن می تواند مسائل زیادی را برای همه به وجود بیاورد، لذا منطقی است که به سمت بهبود امکانات و شرایط موجود حرکت کنیم.

علیپور تأکید کرد: فارغ از اینکه شما از چه نرم افزاری می خواهید استفاده کنید، سواد رسانه ای استفاده از آن، هم برای استاد و هم برای دانشجو اهمیت ویژه ای دارد و باید در نظر گرفته شود. اضافه شدن اساتید و دانشجویان جدید در هر ترم که ممکن است آشنایی کافی با نرم افزار نداشته باشند، می تواند مسائلی به همراه داشته باشد که با برگزاری دوره های آموزشی، سعی کردیم این حوزه را هم پوشش دهیم. هرچند شرکت در این دوره ها خیلی مورد استقبال واقع نمی شود و تبعاً مسائلی را متاسفانه در پی دارد. البته در این خصوص فایل هایی آماده و اطلاع رسانی شده که با ملاحظه آنها، تا حدود زیادی آشنایی لازم فراهم خواهد شد.

معاون مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان اظهار کرد: ما با تمامی اپراتور ها در آغاز پاندمی کرونا ارتباط برقرار کردیم و آدرس سرور های دانشگاه را در اختیارشان قرار دادیم تا مثل بسیاری از سرویس های داخلی، اینترنت مصرفی، لااقل نیم بها یا به صورت داخلی محاسبه شود. پاسخی که اپراتور ها دادند فقط این بود که ما فعلاً ترافیک شما را به عنوان ترافیک داخلی محاسبه خواهیم کرد که یک سوم ترافیک بین الملل است. پس از آن، وزارت علوم گفت که ترافیک را برای دانشگاه ها رایگان شده است. به جرأت اولین دانشگاه کشور که آدرس تمامی سرور ها را رسما به وزارت خانه گفت، دانشگاه دامغان بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 794

به "اقدامات مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان در پاندمی کرونا تشریح شد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه دامغان در پاندمی کرونا تشریح شد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید