5 عادت غذایی که به سلامت روان شما یاری می نمایند

به گزارش کهن پارس، عادت غذایی سالم از کارهایی است که آدم های زیادی قصد رسیدن به آن را داشته اند اما بعد از مدتی رهایش کردند. شاید شما هم وقتی این کلمه را می شنوید، فقط به یاد رژیم های لاغری و مصرف کمتر روغن و چربی بیفتید؛ اما مفهوم اصلی، بسیار گسترده تر از چاقی یا لاغری است.

5 عادت غذایی که به سلامت روان شما یاری می نمایند

عادت غذایی در واقع یکی از جنبه های سبک زندگی است که شامل برنامه غذایی، مقدار و علت مصرف آن ها می گردد. تحقیقات مختلفی نشان داده است که غذاهایی که می خوریم تاثیر زیادی بر سلامت جسم و روان ما می گذارد، تا مقدار ای که لودویگ فوئر باخ می گوید: انسان آن چیزی است که می خورد.

در این مقاله شما را با عادت های غذایی ای آشنا می کنیم که باعث بهبود سلامت روان شده و به شما در داشتن زندگی سالم تر و شادتر یاری می نمایند؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

1. فقط روی تناسب اندام تمرکز نکنید، سلامتی شما مهم تر است

بسیاری از افراد وقتی که می خواهند عادت غذایی خود را معین نمایند، فقط بر روی کاهش یا افزایش وزنشان تمرکز می نمایند. این موضوع باعث محدودیت زیاد و در پی آن احساسات منفی و گاهی استرس می گردد. کیتی برویهیر (Kitty Broihier) متخصص تغذیه معتقد است که بدن، این احساسات و خودگویی های منفی را می فهمد و بر روی آن تاثیر می گذارد. استرس ناشی از محدودیت ها نیز، باعث وابستگی بدن به منابع خود می گردد که همان چربی هاست.

به جای فکر کردن مداوم درباره تناسب اندام و رسیدن به فرمی ایدئال، هدف خود را تغییر دهید. سعی کنید به برنامه غذایی خود به چشم راهی برای رسیدن به سلامتی بیشتر و پرانرژی تر شدن نگاه کنید تا راحت تر به اهداف خود برسید؛ زیرا این افکار مثبت بر خلاف افکار قبلی، احساس تنبیه کردن یا محدودیت به شما نمی دهند. همین تغییر ساده باعث می گردد بدن به جای استرس، احساس امنیت و آرامش داشته باشد و به همین علت پاسخ بهتری به برنامه غذایی شما می دهد و رسیدن به هدف نهایی را آسان تر می سازد.

2. سلامت روده را جدی بگیرید

شاید برای شما عجیب باشد که اختلال در سیستم گوارش می تواند بر سلامت روان شما تاثیر منفی بگذارد. علت این موضوع محور روده-مغز یا شبکه ارتباطی میان روده و سیستم عصبی مرکزی است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، عادت غذایی مناسب می تواند روی این محور تاثیر بگذارد. در واقع اختلالات گوارشی که حاصل از تغذیه نامناسب است، باعث تغییر این ارتباط می شوند و در نتیجه خلق وخو و سلامت روان شما تحت تاثیر قرار می گیرد.

خوراکی های طبیعی رنگارنگ مانند میوه ها و سبزیجات، دارای مواد مغذی متنوعی هستند که باعث بهبود شناخت مانند بهبود خلق وخو و حافظه می شوند. بر اساس گفته کیتی برویهیر (Kitty Broihier)، ارتباط مغز و روده متکی بر میکروبیوم ساده روده است. یکی از تحقیقات نشان می دهد اگر شما در هفته 30 نوع گیاه مختلف مصرف کنید، میکروبیوم های متنوعی ایجاد می گردد و همین موضوع به هضم درست غذا و سلامت روان یاری می نماید.

3. مصرف سبزیجات و میوه های متنوع را نباید فراموش کنید

بیشتر مردم می دانند که خوردن این دو ماده غذایی برای ما بسیار مفید است، اما گاهی مصرف آن را پشت گوش می اندازند. وجود انواع مختلف سبزیجات و میوه ها در عادت غذایی شما، می تواند تاثیرات مثبت زیادی بر سلامت روانتان بگذارد. این تاثیرات شامل بهبود خلق وخو، افزایش کیفیت خواب، رضایت از زندگی، عزت نفس، خلاقیت و بعلاوه کاهش علائم افسردگی، استرس و اضطراب می شوند.

مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات، بخشی از فیبر، ویتامین و آب مورد احتیاج بدن شما را تامین می نماید؛ به همین علت بر فرایندهای شیمیایی بدن که از عملکرد مغز حمایت می نمایند، تاثیر می گذارند. توجه داشته باشید که این موارد برای انواع میوه و سبزی مانند آب میوه های 100 درصد طبیعی، کمپوت های طبیعی و… نیز صدق می نماید.

4. در برنامه غذایی خود، خوردن ماهی را بگنجانید

خیلی از افراد با بالا رفتن سنشان، نگران زوال عقلی ناشی از پیری هستند و هر چه پیش می رود ذهنشان بیشتر درگیر این مسئله می گردد. خبر خوب این است که بر اساس تحقیقات، اضافه کردن ماهی به عادت غذایی می تواند از این اتفاق جلوگیری نموده یا آن را کاهش دهد. در ماهی اسیدهای چرب و لیپیدهایی وجود دارد که مصرف منظم آن باعث کاهش افسردگی شده و به سلامت روان شما یاری می نماید.

توصیه بهداشت هاروارد این است که در هفته یک تا سه وعده از ماهی های چرب مانند سالمون استفاده کنید تا از فواید بسیار آن مانند کاهش ابتلا به آلزایمر، افسردگی، بیماری های قلبی و سکته استفاده کنید.

5. غذاهای ضدالتهابی را امتحان کنید

مجله بین المللی تحقیقات محیطی و سلامت عمومی بیان نموده است داشتن برنامه ی غذایی ضدالتهابی در کنار دو مورد قبل یعنی مصرف میوه، سبزیجات و ماهی با کاهش خطر ابتلا به افسردگی مرتبط است. چربی های سالم مانند امگا3 و اسیدهای چرب می توانند بر سلامت روان تاثیرات مثبت بسیار زیادی مانند کاهش علائم افسردگی، بهبود خلق وخو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی بگذارد که هر دوی این مواد در بسیاری از غذاهای ضدالتهابی یافت می شوند.

برای معرفی غذاهای ضدالتهابی می توان به انواع آجیل ها و دانه ها، روغن زیتون و غلات کامل اشاره نمود. بعلاوه بهتر است بدانید غذاهای التهابی مانند شکر و نوشابه که در عادت غذایی ایرانیان بسیار استفاده می گردد، می تواند تاثیرات مخربی مانند تشدید افسردگی بگذارند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Thehealthy

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مهر 1401 بروزرسانی: 15 مهر 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1385

به "5 عادت غذایی که به سلامت روان شما یاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 عادت غذایی که به سلامت روان شما یاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید