رژیم کتوژنیک یک رژیم معجزه گر برای لاغری

به گزارش کهن پارس، رژیم کتوژنیک که اغلب به عنوان رژیم کتو شناخته می گردد، یک برنامه غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات است که به علت مزایای بالقوه در کاهش وزن، بهبود سطح انرژی و بهبود شرایط سلامتی محبوبیت پیدا نموده است. خبرنگاران مگ در این مطلب به آنالیز ویژگی های این رژیم لاغری پرداخته است.

رژیم کتوژنیک یک رژیم معجزه گر برای لاغری

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک (Ketogenic Diet) یک نوع رژیم غذایی است که در آن مصرف کربوهیدرات به حداقل می رسد و مصرف چربی ها و پروتئین ها افزایش می یابد. هدف اصلی رژیم کتوژنیک تغییر متابولیسم بدن با استفاده از کربوهیدرات ها به عنوان منبع اصلی انرژی است. این متابولیسم با استفاده از پروتئین ها و چربی ها، به ویژه کتون ها که با تجزیه چربی در بدن فراوری می شوند، باعث کاهش وزن فرد می گردد.

رژیم کتوژنیک چه ویژگی هایی دارد؟

این رژیم دارای ویژگی های خاصی است که در ادامه بعضی از ویژگی های کلیدی آن را نام خواهیم برد.

القای حالت کتوز به بدن

رژیم کتوژنیک استاندارد معمولا شامل تقریبا 70-75٪ کالری از چربی، 20-25٪ از پروتئین و 5-10٪ از کربوهیدرات ها است. این کاهش شدید کربوهیدرات ها برای القای حالت کتوز طراحی شده است، جایی که بدن برای انرژی به کتون ها متکی است.

کاهش مصرف کربوهیدرات

در رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات به حداقل می رسد. این به معنای محدودکردن مصرف نان، برنج، غلات، میوه های شیرین و دیگر منابع غنی کربوهیدرات است. این محدودیت برای وادارکردن بدن به استفاده از چربی ذخیره شده برای سوخت در نظر گرفته شده است.

افزایش چربی های سالم

چربی های سالم نقش اساسی در رژیم کتو دارند. منابع چربی های سالم شامل آووکادو، آجیل، روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و ماهی های چرب است. این چربی ها باعث ایجاد سیری کاذب و منبع انرژی می شوند.

تعدیل پروتئین

درحالی که مصرف پروتئین در رژیم کتو در حد میانه است، تمرکز اصلی روی آن نیست. مصرف بیش از حد پروتئین به طور بالقوه می تواند با تبدیل شدن به گلوکز به وسیله فرایندی به نام گلوکونئوژنز با کتوز تداخل داشته باشد. ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی اصلی ترین منابع تامین پروتئین هستند.

کتوز چیست؟

کتوز حالت متابولیکی است که در آن بدن از تجزیه چربی کتون فراوری می نماید و این کتون ها منبع اصلی انرژی هستند. این تغییر می تواند منجر به کاهش وزن گردد؛ زیرا بدن از چربی ذخیره شده برای سوخت استفاده می نماید.

مزایای بالقوه رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک به علت مزایای بالقوه آن در کاهش وزن، بهبود حساسیت به انسولین، مدیریت صرع و شرایط عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر موردمطالعه قرار گرفته است. بعضی افراد بعلاوه وضوح ذهنی بهبودیافته و سطوح انرژی پایدار را گزارش می دهند.

رژیم کتو برای چه افرادی خطرناک است؟

حفظ رژیم کتو به علت محدودیت های سخت کربوهیدرات می تواند چالش برانگیز باشد. ممکن است احتیاج به برنامه ریزی دقیق برای اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی داشته باشد. افراد مبتلا به بیماری های خاص، بیماری های قلبی، افراد دیابتی و بیماران کلیوی بهتر است زیر نظارت دقیق پزشکی این رژیم را آغاز نمایند.

عوارض جانبی احتمالی

گذار به کتوز می تواند منجر به عوارض جانبی گردد که اغلب به آن آنفولانزای کتو گفته می گردد که ممکن است شامل خستگی، سردرد، حالت تهوع، اسهال، سردرد و تحریک پذیری باشد. این علائم معمولا موقتی هستند و با هیدراتاسیون مناسب، مکمل های الکترولیت و سازگاری تدریجی کنترل می شوند.

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

استفاده از میوه هایی که کمترین میزان کربوهیدرات را دارند در این رژیم مجاز است. میوه هایی مانند توت ها، آلبالو، خرماها، آووکادو، لیمو و لیموترش، موز، خیار، کدو، تمشک و توت فرنگی در رژیم کتو قابل مصرف هستند.

غذاهای مجاز در رژیم کتو

مصرف گوشت ها و ماهی ها، انواع روغن ها مانند روغن زیتون، روغن کره گاو، روغن کره گیاهی، روغن های خانگی، تخم مرغ، سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، بروکلی، کاهو، کدو، خیار و کلم پیچ، پنیر و محصولات لبی، مغزهایی مانند بادام، بادام زمینی، کرچک، کنجد و گردو و نوشیدنی های بدون قند در رژیم کتوژنیک مانعی ندارد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1513

به "رژیم کتوژنیک یک رژیم معجزه گر برای لاغری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم کتوژنیک یک رژیم معجزه گر برای لاغری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید