18 راه حل موثر برای از بین بردن اضطراب و ترس از پرواز

به گزارش کهن پارس، غلبه بر ترس از پرواز

سفر هوایی و پرواز امروزه به یکی از رایج ترین شیوه های سفر تبدیل شده است. صنعت هواپیمایی در طول دهه ها پیشرفت نموده و در حال حاضر، به لطف تکنولوژی ها و فناوری های نوین، سفر با هواپیما یکی از امن ترین شیوه های سفر است. با این حال، هنوز هم بعضی افراد از سفر هوایی می ترسند و ترس از پرواز باعث مسائل زیادی برای آن ها شده است. در این مطلب می خواهیم در این مورد صحبت کنیم و 18 راه چاره موثر برای از بین بردن و غلبه بر ترس از پرواز را به شما معرفی کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

18 راه حل موثر برای از بین بردن اضطراب و ترس از پرواز

قبل از پرواز

1- ترستان را بشناسید!

شناخت ترس و علت اضطراب می تواند تا حد زیادی به درمان و از بین بردن آن یاری کند. بنابراین در این مورد فکر کنید و ببینید که دقیقا از چه می ترسید؟ برخی از تکان های شدید هوا در اثر تروبلانس می ترسند. برخی ها به دلیل ترس از ارتفاع از سوار هواپیما شدن هم وحشت دارند. برخی دیگر هنگام تیک آف یا فرود دچار ترس و اضطراب می شوند و برخی دیگر از قرارگیری در فضای تنگ و بسته هواپیما دچار وحشت می شوند.

2- در خصوص سفر هوایی مطالعه کنید!

یادگیری اطلاعات اولیه در خصوص پرواز، روش کار هواپیماها و … تا حدود زیادی می تواند به کاهش و غلبه بر ترس از پرواز یاری کند. به طور مثال، در این مورد تحقیق کنید که چطور هواپیماها حتی در صورت از کار افتادن یکی از موتورها هم می تواند به شما یاری کند اضطراب کمتری داشته باشید و در صورت بروز نقص فنی آرامش خود را حفظ کنید. مطالعه راجع به عملکرد هواپیماها، دلیل صداهای عجیب و غریب هواپیما هنگام تیک آف و فرود، دلایل بروز تروبلانس یا تلاطم های هوایی و … به شما یاری می نماید تا بر ترس خود از پرواز غلبه کنید.

3- خود را با محیط هواپیما آشنا کنید!

اگرچه امروزه خیلی ها دائما سوار هواپیما می شوند، اما بسیاری هم هستند که یا تا به حال سوار هواپیما نشده یا به ندرت از آن استفاده می نمایند. ناآشنایی با محیط هواپیما، فضای داخل کابین و … خود می تواند عاملی برای افزایش اضطراب و نگرانی شما در حین پرواز باشد. چند روز قبل از پرواز تصاویری از هواپیما، داخل آن، جایگاه ها، پنجره هواپیما و … تماشا کنید. در این صورت وقتی سوار هواپیما شدید محیط دیگر برایتان ناآشنا نیست و کمتر دچار اضطراب و ترس از پرواز خواهید شد.

4- مراقب تاثیر رسانه ها باشید!

شاید به نظرتان این مورد خیلی منطقی نباشد. اما برای از بین بردن اضطراب و غلبه بر ترس از پرواز توصیه می کنیم از چند روز مانده به پرواز از تماشای فیلم ها و سریال ها و مطالعه اخباری که در خصوص حوادث هوایی است خودداری کنید. هرچقدر هم بگویید که این فیلم ها برایتان مهم نیست اما بالاخره تاثیر خود را بر روح و روانتان می گذارد و باعث افزایش اضطراب حین پرواز می گردد.

5- جایگاه کنار راهرو را انتخاب کنید!

بسیاری از ایرلاین ها و وبسایت های رزرو آنلاین بلیط به مسافران اجازه می دهند جایگاه هواپیمایشان را انتخاب نمایند. در این صورت برای از بین بردن و غلبه بر ترس از پرواز پیشنهاد می کنیم جایگاه کنار راهرو را انتخاب کنید؛ به ویژه اگر دچار کلاستروفوببیا یا تنگناهراسی هم هستید. جایگاه کنار راهرو به شما اجازه می دهد راحت از جایتان بلند شوید و احساس گیر افتادن بین مسافران را نخواهید داشت. همچنین مزیت جایگاه کنار راهرو این است که در صورتی که ترس از ارتفاع داشته باشید دیگر نگاهتان از پنجره به پایین و ابرها نخواهد افتاد.

6- مثبت فکر کنید

برای کاهش و غلبه بر ترس از پرواز ، ذهنیت و رویکردتان به پرواز را اصلا دست کم نگیرید. ذهنیت مثبت داشتن همواره می تواند به ما یاری کند و در موقع پرواز هم می توان از نتایج مثبت این رویکرد بهره مند شد. از چند روز قبل از پرواز به جای فکر کردن به مسائل و حوادث و سانحه های هوایی، تمرکزتان را روی موارد مثبت، مقصد سفر، تفریحات لذتبخشی که در آن جا خواهید داشت و … قرار بدهید.

در فرودگاه

7- دیر نکنید!

دیر رسیدن و اضطراب جا ماندن از پرواز به خودی خود آزاردهنده است و می تواند باعث تشدید نگرانی و ترس از پرواز بگردد. بنابراین یکی از راه های رفع کردن و غلبه بر ترس از پرواز این است که به موقع و حتی زودتر به فرودگاه بروید. در این صورت زمان کافی دارید تا با محیط آشنا شوید و با رویکرد مثبت تر و آرام تری سوار هواپیما شوید.

8- به سالن های استراحت و تشریفات بروید!

بیشتر ایرلاین ها در فرودگاه های جهان سالن های استراحت ویژه ای دارند که محیطی لوکس و مجلل برای مسافران فراهم نموده است. بنابراین به جای این که در هیاهو و شلوغی فرودگاه منتظر بمانید می توانید تا زمان سوار شدن به هواپیما به این سالن ها بروید. البته برخی از این سالن ها احتیاج به پرداخت ورودی یا رزرو قبلی دارند.

در هواپیما

7- با مهمانداران معاشرت کنید!

وقتی سوار هواپیما شدید و روی جایگاه نشستید سعی کنید با مهمانداران و در صورت امکان کاپیتان آشنا شوید. سر صحبت را با یکی از مهمانداران باز کنید، از او سوال کنید و حتی ترستان را با او درمیان بگذارید. صحبت با کسی که دائما با هواپیما سفر می نماید و احساس صمیمیت با بقیه مطمئنا می تواند به شما قوت قلب بدهد و به کاهش و غلبه بر ترس از پرواز یاری کند.

8- به دستورالعمل های ایمنی توجه کنید!

نگران نباشید! قرار نیست هواپیمایی که در آن نشسته اید دچار سانحه بگردد. اما اطلاع از دستورالعمل های ایمنی در هنگام بروز حادثه می تواند به شما احساس کنترل و تسلط بر اوضاع بدهد. بنابراین پیشنهاد می کنیم به توصیه های ایمنی که توسط مهمانداران ارائه می گردد و در خصوص جای جلیقه نجات، ماسک اکسیژن و …. اطلاعات خوبی پیدا کنید.

9- موزیک آرامش بخش گوش کنید!

گوش دادن به یک موزیک آرام می تواند تا حد زیادی به از بین بردن و غلبه بر ترس از پرواز یاری کند. بنابراین حتما در موبایل یا تبلت خود چند آهنگ آرامش بخش و زیبا داشته باشید و در حین پرواز با گوش دادن به آن ها خود را آرام کنید.

10- یادتان نرود که خودتان تصمیم به پرواز گرفته اید!

یکی از دلایلی که باعث اضطراب و افزایش ترس از پرواز در افراد می گردد احساس از دست دادن کنترل و در خطر بودن است. در این صورت به خودتان یادآوری کنید که این شما بودید که تصمیم گرفتید و انتخاب کردید که با هواپیما پرواز کنید. هر منطق و استدلالی که در آن موقع داشتید الان هم پابرجاست و احتیاجی به ترس و نگرانی و اضطراب بیش از حد نیست.

11- نفس عمیق بکشید!

یکی از راهکارهای ساده، اما موثر در کاهش و غلبه بر ترس از پرواز نفس کشیدن است! بله، نفس عمیق کشیدن می تواند شما را در مدت کوتاهی آرام کند و دوباره احساس کنترل بر خود را به شما برگرداند. تا 5 یا 10 بشمرید و آرام نفس عمیق بکشید، چند ثانیه آن را نگه دارید و بعد آرام بازدم انجام بدهید.

12- تصویری از مقصد همراهتان داشته باشید!

پیشنهاد می کنیم وقتی در جایگاه هواپیما نشسته اید به جای این که فکرتان را مشغول خطرات احتمالی پرواز بکنید به مقصد سفر فکر کنید. حتی اگر امکان دارد تصویری از مقصدتان را در موبایل داشته باشید تا بدانید که چه جای زیبایی در انتظار شماست. به ویژه اگر در سفر تفریحی هستید دیدن مناظر لذتبخش مقصد که مدت ها در آرزوی دیدنش بوده اید می توانید به آرام کردن شما و از بین بردن و غلبه بر ترس از پرواز یاری زیادی بکند.

13- یک چیز بامزه و خنده دار ببینید یا بخوانید!

برای کاهش و غلبه بر ترس از پرواز می توانید یک مجله یا کتاب خوب همراهتان داشته باشید تا به این وسیله سرگرم شوید و حواستان از پرواز و عملکرد هواپیما پرت گردد. حتی می توانید از سیستم سرگرمی هواپیما یک برنامه یا فیلم کمدی و خنده دار پیدا کنید و کمی حال و هوایتان را عوض کنید.

14- از خوردن کافئین خودداری کنید!

نوشیدنی های حاوی کافئین مثل قهوه محرک هستند و باعث افزایش اضطراب و نگرانی شما می شوند. بنابراین از چند ساعت قبل از پرواز و همین طور حین پرواز از نوشیدن آن خودداری کنید.

اگر ترستان بسیار شدید است:

15- با مشورت پزشک قرص بخورید

اگر ترس از پرواز در شما بسیار شدید و عمیق است و راهکارهای بالا یاریی به از بین بردن و غلبه بر آن نمی نماید بنابراین بهتر است از قبل با پزشک مشورت کنید تا در صورت صلاحدید، قرص آرامش بخش یا قرص خواب برای شما تجویز کند. با خوردن این قبیل قرص ها کمی قبل از سفر هوایی می توانید پروازی آرام و لذتبخش را تجربه کنید.

16- با یک متخصص مشورت کنید

در مواردی که ترس از پرواز بسیار شدید و ریشه دار است، حتی ممکن است قرص نیز اثربخش نباشد. در این صورت صحبت و مشاوره با یک تراپیست و روانشناس می تواند به شما یاری کند ریشه های این ترس را پیدا کنید و بر آن غلبه کنید. پس اگر از پرواز و سفر هوایی وحشت دارید می توانید با مراجعه به روانشناس و مشاوره این مشکل را به راحتی حل کنید و از پروازتان لذت ببرید.

منبع: smartertravel.com

منبع: الی گشت
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 60

به "18 راه حل موثر برای از بین بردن اضطراب و ترس از پرواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 راه حل موثر برای از بین بردن اضطراب و ترس از پرواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید