یک سوال تکراری؛ آیا ویروس کرونا به وسیله سطوح منتقل می گردد؟

به گزارش کهن پارس، در اوایل سال 2020 خبر شیوع ویروسی کشنده باعث وحشت افراد شد و به علت مقابله با این ویروس مهلک مردم لوازم نظافتی و بهداشتی بسیاری خریداری کردند، اما 2 سال بعد دانشمندان دریافتند ویروس سارس کوو 2 که باعث بیماری کووید می گردد، عمدتا به وسیله قطرات تنفسی در هوا منتشر می گردد و نه سطوح.

یک سوال تکراری؛ آیا ویروس کرونا به وسیله سطوح منتقل می گردد؟

به گزارش ایسنا، ساینس در مقاله تازه خود آورده است؛ نتایج تحقیقات تازه نشان می دهد مخاط باعث می گردد ویروس های کرونایی که روی سطوح چسبیده اند، کمتر عفونی گردد.

البته نتایج تحقیقات قبلی حاکی از این بود که کروناویروس ها می تواند روز ها یا هفته ها روی سطوح باقی بماند، اما قوی ترین شواهد مربوط به انتقال به وسیله قطرات هوای حامل ویروس است؛ بنابراین علت این نتایج متفاوت چیست؟

بیشتر دانشمندان ویروس ها را در بافر ها یا محیط های رشد آنالیز کردند، اما در واقع یک فرد آلوده به ویروس کرونا که روی میز عطسه می نماید، ویروس سارس کوو 2 پوشیده از مخاط را منتشر می نماید؛ موکوس (مخاط) دارای مولکول های قندی است که توانایی ویروس کووید را برای آلوده کردن سلول ها مسدود می نماید.

محققان این تحقیق در پی این بودند که دریابند چگونه مخاط ممکن است باعث توقف انتقال ویروس موجود روی سطوح گردد.

علاوه بر آب، نمک ها، لیپیدها، DNA و سایر پروتئین ها موکوس دارای پروتئین هایی به نام موسین و مولکول های قندی به نام گلیکان است. گلیکان ها مهم است، زیرا پروتئین های اسپایک سارس کوو 2 این مولکول های قند را در انتهای سطح سلول هدف قرار می دهد تا سلول ها را آلوده کند؛ بنابراین اگر پروتئین های سنبله با مخاط پوشانده گردد، ممکن است به پروتئین های موجود در سطوح سلولی متصل نگردد.

این گروه با استفاده از یک نسخه ساختگی از ویروس کرونای انسانی به نام OC 43 قطرات ویروس را در یک بافر یا محیط رشد با 0.1 تا 0.5 درصد موسین موجود در مخاط بینی و بزاق موجود در سطح پلاستیکی قرار دادند. آنان به جامانده و توانایی آن برای آلوده کردن سلول ها را میزان گیری کردند.

محققان دریافتند ویروس های پوشیده از مخاط به طور چشمگیری کمتر عفونی بودند. آنان بعلاوه نتایج مشابهی هنگامی که موسین ها را از سطوح فولادی، شیشه ای و ماسک جراحی به دست آوردند، یافتند.

این گروه دریافت که ممکن است عفونت از حرکت موسین به لبه آن ناشی گردد؛ به همین علت هنگامی که قطرات خشک می گردد، یک اثر حلقه قهوه ای رنگ ایجاد می نماید. این جنبش موسین ها و ویروس ها را به هم نزدیک می نماید تا تعامل با یکدیگر را آسان تر کند.

نتایج این تحقیق در ACS Central Science قابل دسترس است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1303

به "یک سوال تکراری؛ آیا ویروس کرونا به وسیله سطوح منتقل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سوال تکراری؛ آیا ویروس کرونا به وسیله سطوح منتقل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید