همه چیز درباره رتینول و فواید مصرف آن برای پوست

به گزارش کهن پارس، برای این که روتین های مراقبت از پوست شما کارآمد باشد علاوه بر و تهیه محصولات با کیفیت و استفاده منظم از آن ها باید آگاهی لازم در مورد محصولات مراقبت از پوست را هم داشته باشید. باید نوع پوست تان را بشناسید، مسائل پوستی تان را بدانید و با آگاهی و کسب دانش در مورد محصولات و ترکیبات مفید برای پوست محصولات مناسبی را برای خودتان انتخاب کنید. البته مشورت و مراجعه به متخصصان پوست اولویت بسیاری دارد اما کسب دانش عمومی درباره پوست و مکمل های مفید برای پوست هم می تواند بسیار یاری کننده باشد. در این مطلب به معرفی رتینول می پردازیم؛ یکی از ترکیبات شناخته شده و محبوب برای مراقبت از پوست. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره رتینول و فواید مصرف آن برای پوست

آنچه در این مطلب می خوانید:

رتینول چیست؟

رتینول چه کار می نماید؟

ریتنول کدام دسته از مسائل پوستی را درمان می نماید؟

عوارض احتمالی مصرف رتینول

در هنگام مصرف رتینول به این موارد دقت کنید

در دوره مصرف رتینول چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

معرفی چند محصول کارآمد و موثر حاوی رتینول

رتینول چیست؟

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که به عنوان یکی از شناخته شده ترین ترکیبات مراقبت از پوست در بازار شناخته می گردد. رتینوئید حالت پایه ویتامین A است و رتینول و رتین A، مشتقات آن هستند. رتین A حالت فعال رتینول بوده و قدرت بسیار بیشتری دارد به همین جهت خرید آن تنها با نسخه پزشک امکان پذیر است. رتینول ملایم ترین حالت این ماده است و استفاده از آن حتی بدون نسخه هم امکان پذیر است.

رتینول مزایای بالقوه زیادی برای مراقبت از پوست دارد، اما عوارض جانبی هم دارد که باید در نظر گرفت. در ادامه این مطلب به این مزایا و عوارض جانبی خواهیم پرداخت.

رتینول چه کار می نماید؟

بر عکس دیگر مواد مراقبت از پوست رتینول سلول های مرده را از پوست جدا نمی نماید. مولکول های کوچکی که این ترکیب را تشکیل می دهند از لایه بیرونی پوست یعنی اپیدرم به لایه میانی یعنی درم می روند. هنگامی که رتینول در این لایه میانی پوست قرار می گیرد، به خنثی کردن رادیکال های آزاد یاری می نماید. این فرایند در نهایت منجر به فراوری الاستین و کلاژن می گردد. کلاژن و الاستین می توانند اثر پرنمایندگی داشته باشند و موارد ذیل را در پوست کاهش دهند:

  • خطوط ریز
  • چین و چروک
  • منافذی که بیش از حد بزرگ شده اند.

در نهایت، این مشتق ویتامین A یک نوع اثر لایه برداری بر روی سطح پوست دارد که می تواند به بهبود بافت پوست یاری کند.

البته رتینول گاهی برای یاری به درمان آکنه و اسکارهای مرتبط هم تجویز می گردد با این وجود برای آکنه های شدید معمولا رتین A به وسیله پزشکان تجویز می گردد و تا التهاب در بافت پوست و باکتری ها را هدف قرار دهد.

ریتنول کدام دسته از مسائل پوستی را درمان می نماید؟

ریتینول در وهله اول برای حل مسائل پوستی زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • خطوط ظریف پوست
  • چین و چروک
  • لکه های ناشی از نور خورشید و سایر علائم آسیب ناشی از نور خورشید، که گاهی اوقات پیری نور نامیده می گردد.
  • بافت ناهموار پوست
  • ملاسما و سایر انواع هایپرپیگمانتاسیون

برای دستیابی به برترین نتایج از محصولات حاوی این ترکیب، سعی کنید به طور روتین از این محصولات بهره ببرید. البته ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بهبودهای قابل توجهی را مشاهده کنید.

عوارض احتمالی مصرف رتینول

در حالی که رتینول به وسیله سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده است، با این وجود ممکن است مصرف این ماده عوارضی را برای پوست به وجود بیاورد. افرادی که برای حل مسائل پوستی شان از این ترکیب استفاده می نمایند ممکن است پس از مدتی پوست شان خشک و تحریک گردد. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی بعضی از نواحی پوست
  • خارش پوست
  • پوسته پوسته شدن بعضی از نواحی پوست

برای کاهش این عوارض جانبی، سعی کنید به جای مصرف روزانه از رتینول یک شب در میان یا دو بار در هفته بهره ببرید. اگر همچنان دچار سوزش پوستی هستید، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. البته بهتر است حتی قبل از آغاز استفاده از محصول رتینول با یک متخصص پوست صحبت کنید تا ببینید آیا این محصول برای پوست شما مناسب است یا خیر.

کمتر از 10 درصد از افرادی که از رتینول استفاده می نمایند ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را تجربه نمایند، عوارضی که شامل موارد ذیل است:

  • تشدید آکنه
  • تشدید اگزما
  • تغییر رنگ پوست
  • حساسیت به نور
  • تاول
  • سوزش پوست
  • تورم

استفاده از رتینول 30 دقیقه پس از شستن صورت نیز ممکن است باعث کاهش سوزش پوست گردد. در صورت استفاده همزمان از بیش از یک محصول حاوی رتینول، خطر عوارض جانبی شما ممکن است بیشتر باشد. برچسب های محصولات را با دقت بخوانید. به خصوص اگر ترکیبی از محصولات با برچسب ضد پیری یا برای آکنه را استفاده می کنید در خصوص استفاده همزمان این محصولات احتیاط کنید چرا که احتمالا حاوی رتینول هستند. بعلاوه به خاطر داشته باشید که به علت خطر حساسیت به آفتاب، رتینول ها بهتر است در شب استفاده شوند.

در هنگام مصرف رتینول به این موارد دقت کنید

  • طبق گفته متخصصان پوست، قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است بعضی از اثرات خشک نماینده و تحریک نماینده رتینول را تشدید کند. اگر از این ماده استفاده می کنید حتما پیش از خروج از منزل قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید، از محصولات ضد آفتاب با spf بالای 25 بهره ببرید.
  • به طور کلی توصیه می گردد که افراد باردار از مصرف رتینول اجتناب نمایند. اگر فکر می کنید باردار هستید یا قصد دارید در آینده ای نزدیک باردار شوید، در خصوص مصرف رتینول با پزشکتان مشورت کنید.
  • استفاده از رتینول ممکن است اگزما و روزاسه را تشدید کند. اگر اگزما و روزاسه فعال دارید از مصرف رتینول خودداری کنید.

در دوره مصرف رتینول چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه رتینول ها بدون نسخه در بازار عرضه می شوند با این وجود اگر مسائل پوستی شدیدی دارید بهتر است قبل از مصرف یک محصول خاص حاوی این ماده با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا پوست تان مورد ارزیابی قرار گیرد و برترین محصول برایتان تجویز گردد.

بعلاوه اگر پس از گذشت چند هفته تغییری در پوست تان احساس نکردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا ترکیبات و فرمولاسیون های دیگری را برایتان تجویز کند. ترکیبات و درمان های قوی تری که معمولا به جای رتینول تجویز می شوند شامل موارد ذیل هستند:

  • اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسیدهای گلیکولیک و سیتریک برای مبارزه با چروک و افتادگی پوست
  • اسیدهای بتا هیدروکسی (اسید سالیسیلیک) برای یاری به بهبود بافت پوست و آکنه
  • لایه بردارهای شیمیایی برای یاری به ریزش لایه بیرونی پوست (اپیدرم) برای بهبود یکنواختی و بافت پوست
  • میکرودرم ابریژن که می تواند به بافت و یکنواختی پوست یاری کند.
  • فیلر که می تواند خطوط ریز و چروک ها را پر کند.
  • درمان با لیزر که می تواند برای رفع لک های پوستی، رنگدانه های قرمز و قهوه ای و یا جای زخم و جوش موثر باشد.

معرفی چند محصول کارآمد و موثر حاوی رتینول

در این بخش از مطلب پنج نمونه از محصولات محبوب و پرفروش حاوی ریتینول را برایتان معرفی خواهیم کرد. اما این نکته را هم اگر پوست حساسی دارید حتما قبل از استفاده از این محصولات با یک متخصص پوست مشورت کنید.

سرم ضدچروک اوردینری مدل Retinol 1% in Squalane

بسیاری از متخصصان پوست معتقدند برند اوردینری برترین سرم های مراقبت از پوست را در دنیا فراوری می نماید و این محصولات در ایران هم بسیار مورد توجه و پرطرفدار هستند. سرم ضد چروک رتینول اوردینری حاوی 0.1 درصد رتینول است و یکی از محبوب ترین محصولات رتینول در دنیا محسوب می گردد. این سرم با بهره گیری از ماده موثر رتینول همراه با عصاره های مختلف و ترکیبات فعال خود نه تنها بر چروک های سطحی و لک های پوستی شما تاثیرگذار است، بلکه منافذ پوستی را که موجب بروز جوش های مختلف و ایجاد آکنه می گردد نیز از بین برده و پوستی جوان به شما خواهد بخشید.

با استفاده از این سرم نه تنها مسائل پوستی خود را رفع خواهید کرد، بلکه سرعت پیری عمومی پوست تان را نیز به تعویق خواهید بخشید. در فرمولاسیون این نوع از سرم خود با حذف آب و جایگزینی ترکیب هیدروکربنی اسکوآلن به جای آن کوشش شده است تا پایداری بالا و عملکرد بهتری برای سرم رتینول 1% اوردینری فراهم گردد.

سرم ضدچروک دی اوردینری مدل Retinol 1% in Squalane حجم 30 میلی لیتر

569,000 تومان

مشاهده و خرید

سرم پوست نوتروژینا مدل رتینول بوست

این کرم فوق العاده از برند آمریکایی نوتروژینا که برای انواع پوست از خشک گرفته تا چرب کارآمد است یک کرم دو کاره محسوب می گردد. رتینول موجود در این کرم پوست را احیا می نماید و ضمن مقابله با چروک استحکام پوست را افزایش می دهد و از سوی دیگر با دارا بودن هیالورونیک اسید و ویتامین ای پوست را آبرسانی نموده از خشکی و سوزش پوست جلوگیری می نماید.

سرم پوست نوتروژینا مدل رتینول حجم 30 میلی لیتر

950,000 تومان

مشاهده و خرید

سرم رتینول باباریا Babaria

این سرم کارآمد از برند اسپانیایی بارباریا، به علت دارا بودن ریتنول و دیگر ترکیبات مفید آبرسان، کوچک نماینده منافذ و تنظیم نماینده PH پوست است و ضمن رفع التهابات، جوش و سایر اختلالات پوستی می تواند از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند.

سرم پوست باباریا مدل رتینول حجم 30 میلی لیتر

1,200,000 تومان

مشاهده و خرید

کرم ضد چروک اسکین وان مدل اکتیو رتینول

کرم ضدچروک اسکین وان که حاوی 0.5 درصد رتینول است به علت ترکیبات نرم نماینده و ترمیم نماینده موثر برای پوست های خشک و حساس که در پی درمان و پیشگیری از چین و چروک هستند مناسب است. از آن جا که رتنیول می تواند سبب تحریک پوست گردد این محصول را به تدریج به پوست معرفی کنید، استفاده از آن را با دو شب در هفته آغاز و سپس افزایش دهید. در طول مصرف استفاده از مرطوب نماینده و محافظت از آفتاب را از قلم نیاندازید.

کرم دور چشم اسکین وان مدل اکتیو رتینول حجم 20 میلی لیتر

8 %

129,800

120,000 تومان

مشاهده و خرید

سرم پوست ویتالیر مدل رتینول

برند ویتالیر از جمله برندهای مالی و با کیفیت ایرانی است که در لاین های مختلفی اقدام به فراوری محصولات متنوع مراقبت از پوست می نماید. این سرم پوست از برند ویتالیر حاوی 0.3 درصد رتینول است و با دارا بودن خاصیت ضد چروک قوی رفع نماینده نشانه های پیری پوست است و به علت خاصیت لایه برداری ملایم برای انواع پوست حتی پوست های حساس مناسب است. این کرم فاقد چربیست و در مدت کوتاهی پس از مصرف آن شاهد کاهش چروک های ریز خواهید بود.

سرم پوست ویتالیر مدل رتینول حجم 30 میلی لیتر

295,000 تومان

مشاهده و خرید

جمع بندی

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که در درمان و پیشگیری از چین و چروک و بعلاوه آکنه ها و منافذ باز پوست تاثیر بسیار خوبی دارد. این ترکیب که بدون نسخه هم ارائه می گردد در بسیاری از محصولات جلوگیری از پیری و بعلاوه مقابله با جوش و جای جوش مورد استفاده قرار می گیرد با این حال تاثیر این ماده ممکن است با چند ماه استفاده نمایان گردد و در استفاده از این ترکیب باید شکیبا باشید.

نکته دیگری که باز هم بر آن تاکید می کنیم این که است که اگه در زمان استفاده محصولات دارای رتینول با عوارض شدیدی روبرو شدید حتما با یک متخصص پوست در خصوص استفاده از این ماده مشورت کنید.

منبع: healthline

سوالات پر تکرار

رتینول چیست؟

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که در لایه میانی پوست نفوذ نموده و باعث فراوری کلاژن و الاستین در پوست می گردد.

رتینول چه مسائلی را درمان می نماید؟

رتینول می تواند آکنه های ملایم، جای جوش، منافذ باز صورت و بعلاوه چروک ریز صورت را درمان کند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 بهمن 1401 بروزرسانی: 30 بهمن 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1448

به "همه چیز درباره رتینول و فواید مصرف آن برای پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره رتینول و فواید مصرف آن برای پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید