کارآفرینی کلیدواژه کتابخانه شد، سالن های مطالعه میزبان تبادل اطلاعات زنان روستا

به گزارش کهن پارس، سرویس استان های خبرنگاران : زهرا پورحسن، زاده اول خرداد سال 1364 روستای ایسین و کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان است. از سال 1393 به عنوان کتابدار در نهاد کتابخانه ها، کارهای ماندگاری انجام داده است که در این گفت وگو به موضوع کارآفرینی در این کتابخانه می پردازیم.

کارآفرینی کلیدواژه کتابخانه شد، سالن های مطالعه میزبان تبادل اطلاعات زنان روستا

پورحسن با اشاره به شعار همیشگی اش(کتابخانه ما، قلب تپنده روستای ماست و بچه ها و نوجوانان روح و جان آن هستند) گفت: روستای ایسین در سال 1398 به علت تنوع فعالیت های فرهنگی کتاب محور و توجه ویژه به اقشار بیشتر آسیب پذیر جامعه ازجمله بچه ها، نوجوان و زنان خانه دار به عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب در کشور انتخاب شد و علاوه بر این نیز کتابخانه فرهیختگان چندین دفعه به عنوان کتابخانه برتر استانی انتخاب شده است.

این نویسنده ایسینی با اشاره با همزادی اش با کتابخانه فرهیختگان ایسین با افتخار توضیح داد: این مکان فرهنگی از سال 1376، حدود 3 دهه پیش در زمینی به متراژ یک هزار و 300 متر و زیربنای 420 متر در روستای پشته ایسین تاسیس شده است و بیش از 16 هزار نسخه کتاب را در خودش جای داده و دارای 500 عضو فعال است. این کتابخانه در یک شیفت کاری از شنبه تا پنجشنبه به اعضا خدمات می دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر امانت کتاب، فعالیت های فرهنگی متنوعی در کتابخانه از جمله نشست های کتابخوان، جمع خوانی، قصه گویی، کارگاه خلاقیت، کارگاه های آموزشی متنوع، کارگاه مشاوره و جشن ها و مراسم به مناسبت های مختلف برگزار می شود.

او اضافه کرد: طرح های مختلف کتابخوانی شامل طرح سفیر دانایی که کتابدار در مدارس ابتدایی بخش مرکزی ایسین حضور پیدا می کند و علاوه بر قصه گویی، برنامه های مختلف نیز با هدف تقویت خوانداری و نوشتاری، افزایش اعتماد بنفس و ایجاد خلاقیت برای دانش آموزان برگزار می کند.

مسئول کتابخانه فرهیختگان ایسین بندرعباس اضافه کرد: این کتابخانه برای نوجوانان هم طرح ویژه ای با عنوان عصر کتاب نوجوان با هدف بالا بردن فرهنگ مطالعه در بین نوجوانان اجرا می کند.

این بانوی کارآفرین ابراز داشت: از دیگر فعالیت های این کتابخانه، اجرای برنامه های ویژه زنان و مادران شامل برگزاری کلاس های آموزشی صنایع دستی برای اشتغال زنان خانه دار، همچنین برگزاری کارگاه های مشاوره رایگان در راستای کسب مهارت های زندگی و برگزاری جشن های ویژه مادران است.

این مروج کتاب با تاکید بر خدمات خاص کتابخانه گفت: این کتابخانه دارای پیک کتاب است و اعضا بدون حضور در کتابخانه، کتاب را درب خانه دریافت می کنند.

کتابدار کسب وکار ضمن پرداختن به برگزاری چهارمین رویداد ملی کتابخانه های عمومی کشور، اردیبهشت ماه 1402 در هرمزگان توضیح داد: صنایع دستی استان هرمزگان جایگاه ویژه ای در فرهنگ و سنت مردم هرمزگان دارد و باعث افتخار است که صنایع دستی هرمزگان در زمینه اشتغالزایی در کشور، رتبه نخست را دارا است.

زهرا پورحسن اعلام نمود: پوشش زنان هرمزگان برگرفته از ارتباطات تاریخی با کشورهای همسایه است و بخش عظیمی از صنایع دستی حول محور تهیه ملزومات لباس بومی زنان در هرمزگان است و از آن جایی که این نوع کسب وکارها در روستاها رواج دارد کتابخانه های عمومی، محل امنی برای آموزش و توسعه این نوع کسب وکارها است.

کتابدار کتابخانه فرهیختگان ایسین بندرعباس ضمن بیان تجربیات خود با بیان اینکه صنایع دستی استان هرمزگان به همت مردم هنرمندش، هر روز درحال پیشرفت است گفت: هم اکنون شرایط لازم برای هم فکری و اطلاع رسانی در کتابخانه فرهیختگان فراهم آمده است و از سالن های مطالعه برای آموزش و تبادل اطلاعات زنان روستا در حوزه کسب وکارهای خانگی استفاده می شود.

این بانوی هنرمند اضافه کرد: یکی از کسب وکارهای کوچک و پررونق که در هرمزگان مرسوم است مربوط به مراسم عروسی و حنابندان است و ما توانسته ایم تنها تولید کننده حنای کلانشهر بندرعباس را آموزش دهیم و به عنوان یک کارآفرین پیروز و نمونه به جامعه معرفی کنیم.

وی ادامه داد: نوریه دارکانی از اعضای فعال کتاب خانه فرهیختگان ایسین بندرعباس توانست ابتدا به عنوان هنرجو در کلاس های آموزشی کتابخانه شرکت کند و بعد از سال ها تلاش و ایده های نو در زمینه نقش حنا و سفره آرایی، کسب وکار خود را آغاز و توسعه دهد. بنابراین با فعالیت در این حوزه متوجه شد که حناهای شرکتی و وارداتی برای افرادی که دارای پوست های حساس هستند مضر است و بعد از استفاده دچار التهاب می شوند. پس برای رفع این مشکل به کتابخانه و منابع موجود در آن مراجعه کرد و پس از تحقیقات و تلاش های فراوان پیروز به تولید حنای مخصوص بدون عوارض و با بافتی مطلوب و بسته بندی کارآمد شد و با کسب مدارک لازم، نشان تجاری فعالیتش را ثبت کند.

پورحسن اضافه کرد: چند تابستان با استفاده از مربیان بومی روستا به طور مستمر به حمایت کسب و کارهای کوچک مانند صنایع دستی های کاربردی در حوزه پوشاک، طراحی روی سفال، نقش حنا و ... در کتابخانه می پردازیم و در واقع کلید واژه کتابخانه ما کارآفرینی است زیرا زنان خانه دار ضمن آموزش کسب و کارهای درآمد زایی، اوقات فراغت و تنهایی شان پر می شود و به رونق کتابخانه نیز کمک شایان توجهی می شود.

وی ادامه داد: امسال نیز با مربیگری خودم، آموزش خیاطی را در کتابخانه آغاز کردم و با توجه به استقبال پرشور زنان و دختران روستا، مقرر شد تا این فعالیت منحصر به تابستان نباشد و در طول سال استمرار داشته باشد.

کتاب دار کتابخانه فرهیختگان ایسین بندرعباس در پایان گفت: با موضوع کتابخانه تا کنون توانسته ایم بیش از 100 کارآفرین را به جامعه روستایی ایسین تحویل دهیم و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 مهر 1402 بروزرسانی: 1 مهر 1402 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1530

به "کارآفرینی کلیدواژه کتابخانه شد، سالن های مطالعه میزبان تبادل اطلاعات زنان روستا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآفرینی کلیدواژه کتابخانه شد، سالن های مطالعه میزبان تبادل اطلاعات زنان روستا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید