نحوه تمیز کردن تشک ؛ شستن لکه خون، ادرار و عرق

به گزارش کهن پارس، امروزه به خاطر استفاده از تشک های طبی که تمیز کردن آن ها کار دشواری است سوالی که فکر همه را درگیر کرده این است که چطور تشک را تمیز کنیم؟ تشک تخت یکی از وسایلی است که تمیز بودن یا نبودن آن بر سلامتی تاثیر می گذارد پس با شستن آن با روش های ساده در منزل سلامت خود را حفظ کنید. بنابراین باید از تمیز بودن محل خواب خود اطمینان حاصل کند؛ که اینکار می تواند به کاهش آلرژی کمک کند. در این مطلب با روش های تمیز کردن تشک با شما خواهیم بود.

نحوه تمیز کردن تشک ؛ شستن لکه خون، ادرار و عرق

روش های تمیز کردن تشک

جارو کردن تشک تخت: اولین گام در جهت تمیز کردن تشک جارو کشیدن آن است برای اینکار ابتدا ملحفه ها را از روی تشک برداشته و روی تشک را جاروبرقی بکشید و برای کناره های تشک از لوله جاروبرقی استفاده نمایید.

پاک کردن لکه زرد روی تشک: گام بعدی در جهت تمیز کردن تشک از بین بردن لکه مرطوبی است که قسمتی از تشک شما را زرد می کند باید دقت کنید برای از بین بردن لکه زرد روی تشک فورا آن را پاک کنید و نگذارید خشک شود برای اینکار یک پارچه تمیز را با آب سرد خیس کنید و لکه را با پارچه مرطوب لکه گیری کنید هرگز با دستمال روی لکه نکشید که موجب پخش شدن لکه روی تشک می شود سعی کنید با ضربات متوالی با پارچه مرطوب لکه را از روی تشک تمیز کنید.

1. پاک کردن لکه خون از روی تشک

پاک کردن لکه خون به علت وجود پروتئین در آن راحت به نظر نمی رسد. اما غیر ممکن هم نیست. روش های متفاوتی برای پاک کردن تشک از این لکه ها وجود دارد. ملحفه ها را در آب سرد خیس کنید و پس از خیساندن آن ها را با پاک کننده های لکه تمیز کرده و در ماشین لباسشویی بشویید.

  • وقتی که با لکه خیس روبرو می شوید، ابتدا مایع اضافی را با یک پارچه تمیز مرطوب پاک کنید. برای پاک کردن لکه از آب داغ استفاده نکنید. استفاده از آب داغ منجر به نفوذ لکه خون به لایه های پایینی و سخت تر شدن پاک کردن لکه می شود.
  • پس از اینکه پارچه خیس را روی لکه کشیدید، از یک حوله خشک برای جذب خون اضافی محل استفاده کنید. تا زمانی که پارچه ای تمیز و یک لکه خشک داشته باشید می توانید این کار را تکرار کنید که تا حد ممکن خون جذب پارچه خشک شما شود.
  • در دسترس داشتن تعدادی از محصولات خشک شویی در خانه کمک خوبی خواهد بود. مؤثرترین و راحت ترین راه، استفاده از پاک کننده آنزیم های اکسیژنه می باشد. آن ها با شکستن ساختار مولکولی لکه ها آن ها را از بین می برند. این پاک کننده ها گزینه خوبی برای خلاصی از شر لکه های خون هستند.
  • ابتدا دستورالعمل استفاده از پاک کننده ها را بخوانید و سپس با رعایت نکات درج شده از آن ها استفاده کنید. استفاده از بیشتر این مواد بی خطر است اما با خواندن نکات نوشته شده روی آن ها از نحوه استفاده از آن ها مطمئن شوید. تنها یک حوله کوچک را با این مواد خیس کنید و روی تشک بکشید. بعد از حدود 30 دقیقه لکه آماده پاک شدن با یک برس یا حوله نرم است. با یک پارچه مرطوب محل را بشویید و سپس با قرار دادن تشک در مقابل پنکه و یا هوای آزاد منتظر خشک شدن آن باشید.

2. استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه خون

یک راه دیگر برای پاک کردن لکه ها استفاده از جوش شیرین است. شما می توانید آن را با آب سرد ترکیب کنید و یا مستقیما روی لکه بریزید و سپس روی آن کمی سرکه سفید بپاشید. 30 دقیقه صبر کنید که نفوذ کند و سپس با حوله یا پارچه مرطوب پاک کنید و اجازه دهید خشک شود.

3. استفاده از هیدروژن پروکسید برای پاک کردن لکه خون

این ترکیب به عنوان یک ماده سفید کننده و ضدعفونی کننده شناخته شده است. برای پاک کردن تشک با رنگ روشن و سفید رنگ از این ترکیب استفاده کنید. هیدروژن پروکسید را با یک صابون یا پاک کننده دیگر و یک قاشق نمک برای خمیری شدن آن ترکیب کنید. این خمیر را روی لکه بکشید و تا خشک شدن آن صبر کنید. می توانید از یک مسواک نرم یا کفگیر آشپزخانه برای پاک کردن خمیر خشک شده استفاده کنید. اگر همچنان لکه ای باقی بود هیدروژن پروکسید را مستقیم روی یک حوله تمیر بریزید و آن را روی لکه بکشید تا کاملاً پاک شود.

4. شستن لکه های ادرار روی تشک تخت

حیوانات خانگی و بچه ها عامل ایجاد آن هستند و با یکبار خشک شدن تمیز نمی شود این دو روش به من کمک کرد تا وقتی بچه هایم کوچک بودند تشکشان را تمیز نگه دارم. مواد تشکیل دهنده:3قاشق غذاخوری جوش شیرین، 3درصد آب اکسیژنه و مقدار کمی مایع ظرفشویی.

مواد را ترکیب کرده و روی تخت بریزید اگر مشکل حل نشد روش دوم را به کار گیرید. 3 قاشق غذاخوری پودر ماشین لباسشویی، یک قاشق آب اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا فوم بدست بیاد آن را نیم ساعت روی لکه بگذارید سپس آب اکسیژنه افزوده و جارو بکشید.

5. تمیز کردن عرق روی تشک با استفاده از جوش شیرین

این روش برای حذف لکه های عرق و چربی است. تمام ملافه ها را از روی تشک برداشته و تشک را با جوش شیرین بپوشانید ، کمی منتظر بمانید تا پودر روی تشک باقی بماند. سپس پودر را به واسطه جاروبرقی از روی تشک ها و ملافه های تان تمیز کنید.

این کار را هر 6 ماه یکبار تکرار کنید تا تشک ها و ملافه های تان تمیز و تازه باشد.

خشک کردن تخت: قبل از شروع کار پنجره ها را باز کنید سپس گوشه های تخت را با آمونیاک اسید ضدعفونی کنید از پارچه ای تمیز و آب برای این کار استفاده کنید 5دقیقه صبر کنید و دوباره این کار را تکرار کنید محل را با جوش شیرین برای خنثی کردن آمونیاک اسید و قارچ موجود پاکسازی کنید وقتی خشک شد جارو بکشید.

شستن تشک با بخارشوی

بخار شو ها برای پاک کردن لکه های روغنی روی وسایل سخت مانند اجاق گاز می توانند موثر باشند. بیشتر بخارشو ها خود را با ویژگی های ضد باکتری و از بین بردن دیگر انواع آلودگی معرفی و تبلیغ می کنند. اما زمانی که قصد تمیز کردن تشک خود را داشته باشید، این موضوع در مورد آنها واقعیت ندارد.

برعکس زمانی که بخار وارد مواد تشک شما شد، فضا را برای رشد قارچ ها و آلوده کننده های دیگر فراهم می کند. این موضوع باعث می شود که استفاده از بخار شور برای نظافت تشک نتیجه عکس بدهد. به علاوه شما از خوابیدن روی یک تشک مرطوب در طول شب لذت نخواهید برد.

البته اگر شما این اشتباه را مرتکب شده اید و برای تمیز کردن تشک خودتان از بخار شوی استفاده کرده اید باید آن را خشک کنید. برای این کار ابتدا رطوبت محیط را خشک کرده و سپس تشک را در فضای باز و زیر آفتاب قرار دهید. در نهایت دو طرف آن را جارو بکشید.

سخن آخر

هر سه ماه یا شش ماه یکبار تشک خوشخواب را 180 درجه بچرخانید تا قسمت بالایی و پایینی جا به جا شوند. برای تشک خوشخواب یک محافظ تشک تهیه کنید. این محافظ که در بازار موجود است یک لایه پلاستیکی درون خود دارد که مانع نفوذ آب و آلودگی ها به تشک خوشخواب می شود. محافظی به نام پد تشک نیز وجود دارد که تنها روی لایه بالایی تشک قرار می گیرد و از آن در برابر مایعات و غیره محافظت می کند. اینگونه کمتر به تمیز کردن تشک نیاز خواهید داشت.

آموزش تمیز کردن مبل مخمل و پاک کردن لاک از روی فرش را نیز در خبرنگاران آماده کرده ایم که می توانید در مواقع لزوم مورد استفاده قرار دهید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1130

به "نحوه تمیز کردن تشک ؛ شستن لکه خون، ادرار و عرق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تمیز کردن تشک ؛ شستن لکه خون، ادرار و عرق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید