موشک غول پیکر نخستین مأموریت تازه ناسا به ماه بر سکوی پرتاب آرام گرفت

به گزارش کهن پارس، پس از حدود 8 ساعت در راه بودن، پایان موشک غول پیکر SLS مأموریت آرتمیس 1 به سکوی پرتاب رسید تا برای انجام تمرین لباس خیس آماده باشد.

موشک غول پیکر نخستین مأموریت تازه ناسا به ماه بر سکوی پرتاب آرام گرفت

این عملیات تقریبا در ساعت 00:15 منطقه زمانی شرقی (08:45 به وقت تهران) و با خروج موشک مأموریت آرتمیس 1 (Artemis I) سفر خود را از ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه (VAB) مرکز فضایی کندی شروع شده بود و خاتمه در ساعت 08:20 منطقه زمانی شرقی (16:50 به وقت تهران) تکمیل شد.

مجموعه موشک سامانه پرتاب فضایی (Space Launch System) و فضاپیمای اوریون (Orion) که در بالای آن قرار گرفته است، سفری 6.4 کیلومتری را به سمت سکوی پرتاب 39B انجام دادند تا آزمایش تمرین لباس خیس (Wet Dress Rehearsal) بعدی را انجام دهند.

این موشک بزرگ، بزرگ ترین موشکی است که تا کنون به وسیله ناسا ساخته شده و محور برنامه بازگشت به ماه آرتمیس است. این برنامه میخواهد در اواخر دهه جاری، فضانوردان را به سطح ماه بازگرداند. پرواز آرتمیس 1 یک مأموریت نمایشی برای فرستادن کپسول انسانی بدون سرنشین اوریون به اطراف ماه و بازگشت آن به زمین است تا سیستم های این سفر آزمایش شوند.

اولین کوشش برای آزمایش لباس خیس موشک آرتمیس 1 در 17 مارس 2022 (26 اسفند) شروع شد و برای نخستین بار در 18 مارس به سکوی پرتاب رسید. پس از سه کوشش جداگانه برای سوخت رسانی به موشک SLS، این تمرین بدون موفقیت به خاتمه رسید و بدین ترتیب موشک سکوی پرتاب را ترک کرد و به ساختمان مونتاژ منتقل شد. اکنون با کوشش های صورت گرفته، این موشک غول پیکر، دوباره به سکوی پرتاب 39B مرکز فضایی کندی بازگشته است.

تیم های مأموریت با موفقیت همه اهداف اصلی برنامه ریزی شده و شناسایی شده در کوشش های قبلی تمرین لباس خیس و بعلاوه بعضی اقدامات دیگر را که قبلا برای پس از تست مخازن برنامه ریزی شده بود، انجام دادند. برداشتن مجموعه نهایی اتصالات ساختمان مونتاژ، در 3 ژوئن با قرارگیری خودروی حمل بزرگ در زیر مجموعه موشک و فضاپیما کامل شد. امروز هم راهپیمایی 6.4 کیلومتری این مجموعه تقریبا 8ساعت طول کشید تا به سکوی پرتاب برسد.

اکنون خودروی بزرگ حمل موشک، به پایین سطح سکو و سپس خارج از محدوده آن منتقل خواهد شد. سپس مهندسان، مجموعه موشک و فضاپیما را به سیستم های زمینی متصل می نمایند و بازرسی هایی را برای آماده سازی برای آزمایش مخازن آن انجام می دهند که طبق برنامه ریزی در مجموع حدود دو هفته پس از رسیدن موشک به سکو خاتمه می یابد.

عکس کاور: مجموعه موشک آرتمیس 1 به سمت سکوی پرتاب

Credit: Michael Cain / Spaceflight Now / Coldlife Photography

منابع: SciTechDaily, SpaceFlight Now

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1326

به "موشک غول پیکر نخستین مأموریت تازه ناسا به ماه بر سکوی پرتاب آرام گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک غول پیکر نخستین مأموریت تازه ناسا به ماه بر سکوی پرتاب آرام گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید