تالاب استیل آستارا؛ دریاچه ای با درختان متحرک

به گزارش کهن پارس، تا به حال دریاچه ای دیده اید که درختانش راه بروند؟ تالاب استیل، دریاچه ای با درختان شناور است که شما را حسابی شگفت زده می نماید. این دریاچه یکی از جاهای دیدنی آستارا است که با زیبایی های طبیعی و منظره ها بکر خود، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می نماید.

تالاب استیل آستارا؛ دریاچه ای با درختان متحرک

درختان توسکای شناور، همان راز شگفت انگیز تالاب استیل آستارا است. ریشه های این درختان در گل ولای نرم کف تالاب فرورفته و با کوچک ترین وزش باد، به آرامی در آب حرکت می نماید. این چشم انداز رویایی و بی نظیر، دریاچه استیل را به یکی از منحصربه فردترین جاذبه های طبیعی ایران تبدیل نموده است.

البته زیبایی و شگفتی های این منطقه به درختان توسکا محدود نمی گردد. اگر می خواهید بیشتر درباره دریاچه استیل بدانید، پیشنهاد می کنیم تا پایان با این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید.

تالاب استیل در کدام شهر است؟

تالاب استیل در استان گیلان و در هفت کیلومتری جنوب شهر آستارا واقع شده است.

برترین زمان بازدید از تالاب استیل چه موقعی است؟

فصل بهار و پاییز برترین زمان بازدید از تالاب استیل است.

ماهیگیری در تالاب استیل مجاز است؟

خیر؛ ماهیگیری در تالاب استیل مجاز نیست.

تالاب استیل چه امکانات رفاهی و سرگرمیی دارد؟

آلاچیق و شیر آب برای شستشو تنها امکانات رفاهی این منطقه هستند. اما امکانات سرگرمیی دریاچه استیل متنوع تر است. پیاده روی در حاشیه تالاب، عکاسی، تماشای پرندگان مهاجر و قایق سواری فعالیت هایی هستند که می توانید در تالاب تجربه کنید.

در بازدید از تالاب استیل کجا اقامت کنیم؟

هتل اسپیناس اولین گزینه اقامتی در نزدیکی تالاب استیل بوده که روبه روی تالاب قرار گرفته است. علاوه بر این هتل می توانید در هتل نگین استیل آستارا یا یکی از اقامتگاه های بوم گردی شهر آستارا اقامت کنید.

مشخصات تالاب استیل

تالاب استیل با مساحت 140 هکتار یکی از زیباترین و عجیب ترین تالاب های آب شیرین در شمال ایران است که در 7 کیلومتری شهر آستارا واقع شده است. این تالاب در سال 84 به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان انتخاب شد و از آن موقع تا به امروز به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این منطقه تبدیل شده است.

همانطور که بالاتر گفتیم درختان توسکای این تالاب یکی از عجیب ترین ویژگی های آن هستند. حرکت این درختان در دل تالاب باعث شده تا دریاچه استیل آستارا لقب دریاچه متحرک را به خود بگیرد. علاوه بر درختان، این تالاب میزبان پرندگان مهاجر بسیاری است که در فصل های مختلف سال به این منطقه سفر می نمایند.

البته باید بگوییم با وجود تمام زیبایی ها و پتانسیل های گردشگری تالاب استیل، این تالاب همچون سایر تالاب ها با مشکل کم آبی دست وپنجه نرم می نماید. هرچند با افزایش مقدار بارندگی در سال های اخیر این مشکل تا حدودی برطرف شده، اما همچنان کم آبی این تالاب و گونه های جانوری این منطقه را تهدید می نماید.

تالاب استیل کجاست؟

تالاب استیل در غرب گیلان و در فاصله 7 کیلومتری جنوب شهر آستارا واقع شده است. این تالاب در مسیر آستارا به رشت در کنار جاده اصلی تالش قرار گرفته است.

لوکیشن تالاب استیل روی گوگل مپ

برترین مسیر دسترسی به تالاب استیل

برای سفر به تالاب استیل اول باید خودتان را به استان گیلان و شهر آستارا برسانید. از آستارا به سمت جنوب حرکت نموده و خودتان را به جاده آستارا-رشت (بلوار معلم) برسانید و با پیمودن 5 کیلومتر دیگر به دریاچه استیل خواهید رسید.

این نکته را هم اضافه کنیم برای ورود به محدوده تالاب، بهتر است از قسمت شمالی آن وارد شوید.

فاصله رشت تا تالاب استیل

فاصله رشت تا تالاب استیل آستارا تقریبا 168 کیلومتر است. اگر مبدا حرکت شما رشت باشد، برای رسیدن به تالاب حدود 3 ساعت زمان احتیاج دارید.

فاصله آستارا تا تالاب استیل

فاصله شهر آستارا تا تالاب تقریبا 8.8 کیلومتر است و این مسیر حدود 15 دقیقه طی می گردد.

فاصله بندر انزلی تا دریاچه استیل

فاصله بندر انزلی تا تالاب استیل تقریبا 140 کیلومتر است. اگر مبدا حرکت شما این شهر باشد، برای رسیدن به تالاب حدود 2 ساعت و 30 دقیقه زمان احتیاج دارید.

فاصله تهران تا تالاب استیل

فاصله تهران تا تالاب استیل تقریبا 500 کیلومتر است. اگر می خواهید با ماشین از تهران به سمت دریاچه استیل حرکت کنید، می توانید از مسیر قزوین، رشت و سپس آستارا به این تالاب زیبا برسید. پیمودن این مسیر حدود 6 ساعت و نیم زمان می برد.

برترین زمان بازدید از تالاب استیل

تالاب استیل آستارا در هر فصل از سال مجذوب کنندهیت خاص خودش را دارد. اما به طور کلی بهار و پاییز برترین زمان سفر به این تالاب است. در این دو فصل، هوا معتدل و مطبوع است و از گرمای تابستان و سرمای زمستان خبری نیست.

بعلاوه در بهار به علت افزایش بارندگی سطح آب بالا آمده و طبیعت اطراف دریاچه استیل سرسبزتر و زیباتر می گردد. پاییز هم فرصت مناسبی برای تماشا پرندگان مهاجر است که به این تالاب زیبا کوچ می نمایند.

پوشش گیاهی و جانوری تالاب استیل

پوشش گیاهی و جانوری تالاب استیل بسیار متنوع بوده و بیش از 80 نوع گونه گیاهی و جانوری را در دل خود جای داده است.

در شرق تالاب، درختان توسکای شناور یکی از ویژگی های منحصربه فرد این منطقه هستند. ریشه های این درختان در آب قرار دارند و به همین علت، به نظر می رسد که درختان در آب شناورند. این پدیده، زیبایی خاصی به تالاب استیل بخشیده است.

در غرب تالاب، جنگل های سرسبز و انبوهی وجود دارد که چشم انداز ای چشم نواز را ایجاد نموده اند. علاوه بر این ها، نی، نیلوفر آبی و سرخس از دیگر گونه های گیاهی این منطقه هستند.

پوشش جانوری دریاچه استیل نیز به مقدار پوشش گیاهی آن غنی و متنوع است. انواع ماهی ها و دوزیستان مثل ماهی کپور و اردک ماهی، قورباغه و سمندر در این تالاب زندگی می نمایند.

علاوه بر ماهی ها این تالاب میزبان انواع پرندگان مهاجر از اروپای مرکزی، شمال دریای خزر و منطقه ها قطبی مثل اردک، غاز، قو لک لک و مرغابی است. بعلاوه جانورانی مانند شغال، روباه، گراز وحشی و سمور آبی را در اطراف دریاچه مشاهده کرد.

وجه تسمیه تالاب استیل

اگر درباره علت نام گذاری تالاب استیل کنجکاو هستید، باید بگوییم سه روایت مختلف درباره آن وجود دارد:

  • اولین روایت به درختان توسکا داخل تالاب اشاره می نماید. ریشه های این درختان همیشه در آب در حال حرکت و تغییر مکان هستند و به همین علت، بعضی معتقدند که نام استیل از این حرکت مداوم گرفته شده و به معنای متحرک یا لرزان است.
  • در زبان محلی به این تالاب، هستیل به معنای آبگیر می گویند. گفته شده نام استیل از این کلمه گرفته شده است.
  • روایت سوم به نام خانوادگی شخصی به نام استیل اشاره دارد. گفته می گردد این شخص در گذشته صاحب زمین های اطراف تالاب بوده و این تالاب به این نام نام گرفته است.

امکانات سرگرمیی تالاب استیل

در اطراف تالاب استیل آستارا می توانید فعالیت های مختلفی را تجربه و لحظات خوش و فراموش نشدنی را در دل طبیعت بکر و زیبای تالاب سپری کنید.

- پرنده نگری

تالاب استیل اولین توقفگاه پرندگانی است که از نقاط سردسیر مختلف یا کشورهای همسایه آغاز به مهاجرت نموده اند. چینگیر نوک سرخ و دسته قوها از جمله پرندگانی هستند که می توانید شانس تماشاشان را در فصول مختلف مخصوصا پاییز و زمستان داشته باشید.

علاوه بر پرندگان مهاجر این دریاچه زیستگاه بسیاری از پرندگان بومی است که تماشا آن ها هم خالی از لطف نیست.

برای این که تجربه پرنده نگری بهتری داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از یک دوربین چشمی بهره ببرید. بعلاوه بهتر است فاصله خود را با پرندگان حفظ نموده و زیاد به آن ها نزدیک نشوید.

- عکاسی

هیچ سفری بدون ثبت خاطره کامل نمی گردد. دریاچه استیل با طبیعت بکر، پوشش گیاهی متنوع و پرندگان رنگارنگ سوژه های مختلف و بی نظیری برای عکاسی دارد. چه با دوربین حرفه ای و چه با گوشی موبایل، می توانید عکس های زیبایی از این طبیعت بکر بگیرید.

به علت حرکت مداوم درختان توسکا هیچ دو عکسی از تالاب شبیه هم نیست و می توانید عکس های متفاوت بسیاری بگیرید. پرواز پرندگان هم سوژه دیگری برای عکاسی است.

- طبیعت گردی

پیاده روی در حاشیه تالاب یکی از لذت بخش ترین فعالیت هایی است که می توانید در این منطقه تجربه کنید. تماشای طبیعت، صدای آواز پرندگان و هوای مطبوع، خاطره ای فراموش نشدنی برایتان رقم می زنند. اگر سفر خانوادگی در پیش دارید، می توانید وسایل پیک نیک را به همراه داشته باشید و کمی در دل طبیعت استراحت کنید و از آرامش دریاچه لذت ببرید.

- قایق سواری

قایق سواری یکی از سرگرمیات هیجان انگیز و مجذوب کننده در تالاب استیل است. می توانید با اجاره قایق های موتوری و پدالی از میان درختان شناور عبور و در دل تالاب گشت وگذار کنید. قایق سواری فرصت خوبی برای تماشای منظره ها اطراف دریاچه و پرندگان را به شما می دهد.

این را هم بگوییم قایق سواری تنها سرگرمی آبی این دریاچه است و امکان شنا در این منطقه وجود ندارد.

- ماهیگیری در تالاب استیل

شاید با شنیدن تنوع ماهی های درون تالاب به فکر ماهیگیری افتاده و وسایل لازم را هم فراهم نموده باشید. اما باید بگوییم ماهیگیری در تالاب استیل ممنوع است. این محدودیت برای حفظ زیست بوم تالاب و جلوگیری از صید بی رویه ماهی ها وضع شده است.

با این حال، می توانید از ماهیگیران محلی ماهی تازه بخرید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

امکانات رفاهی تالاب استیل

باید بگوییم برخلاف امکانات سرگرمیی متنوع، امکانات رفاهی دریاچه استیل آستارا محدود است و خبری از سرویس بهداشتی، پارکینگ، عبادتگاه، رستوران و… در این منطقه نیست. تنها چند آلاچیق و شیر آب برای شستشو در وجود دارد. به همین علت اگر احتیاج به خرید مایحتاج اولیه دارید بهتر است وسایل مورد احتیاج خود را از فروشگاه های روستا و شهرهای نزدیک تهیه کنید.

اقامت در تالاب استیل

اگر قصد دارید در تالاب استیل اقامت کنید گزینه مختلفی پیش روی شماست که می توانید باتوجه به سبک زندگی، هزینه، زمان سفر و… یکی از آن ها را انتخاب کنید.

- کمپینگ و شب مانی حوالی تالاب استیل

اگر در پی تجربه اقامتی متفاوت و نزدیک به طبیعت هستید، کمپینگ در حوالی تالاب استیل انتخاب مجذوب کنندهی است. اگر چند روز در این منطقه بمانید به خوبی شاهد تغییرات دریاچه خواهید شد.

با این حال، با توجه به امکانات محدود در این منطقه، بهتر است پیش از سفر، تجهیزات کامل کمپینگ مانند چادر، کیسه خواب، چراغ قوه، غذا و آب کافی و لباس اضافه همراه داشته باشید.

البته اگر قصد دارید در فصل پاییز یا زمستان به این منطقه سفر کنید، سردی و کاهش دمای هوا امکان برپایی چادر را به شما نمی دهد و باید شب را در یکی از هتل یا اقامتگاه های اطراف سپری کنید.

- اقامتگاه های بومگردی و هتل در آستارا

اگر اهل کمپینگ نیستید، در نزدیکی تالاب استیل چندین هتل و اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که امکان اقامت در نزدیکی این منطقه را برای شما فراهم نموده است.

اولین گزینه اقامتی شعبه ای از هتل اسپیناس است که در فاصله نزدیک و روبه روی دریاچه قرار گرفته است. این هتل دارای امکانات رفاهی چون رستوران و پارکینگ است و نمای بی نظیری به تالاب هم دارد. هتل نگین استیل آستارا در ضلع غربی تالاب از دیگر گزینه های اقامتی نزدیک به این منطقه است.

از دیگر هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هتل ایساتیس آستارا
  • هتل جهانگردی آستارا
  • اقامتگاه حسین دارانیا

توصیه هایی برای سفر به یادماندنی در تالاب استیل

  • برترین زمان سفر به تالاب استیل آستارا اواخر بهار و پاییز است.
  • قبل از سفر شرایط آب وهوا را چک کنید و وسایل مورداحتیاج خود را به همراه داشته باشید. اگر قصد پیاده روی در حاشیه تالاب را دارید، حتما از کفش پیاده روی مناسب بهره ببرید. بعلاوه استفاده از ضدآفتاب و عینک و کلاه آفتابی را نباید فراموش کنید.
  • ورودی این تالاب رایگان است. اما برای قایق سواری در دریاچه باید هزینه پرداخت کنید.
  • نباید فراموش کنید شکار و ماهیگیری در این منطقه ممنوع است.
  • تنها سرگرمی این منطقه قایق سواری است؛ پس از شنا در دریاچه استیل خودداری کنید.
  • تالاب استیل طبیعت بکر و زیبایی دارید، پس از ریختن هرگونه زباله خودداری کنید.
منبع: علی بابا
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1577

به "تالاب استیل آستارا؛ دریاچه ای با درختان متحرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب استیل آستارا؛ دریاچه ای با درختان متحرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید