موافقت با پیشنهاد زمان برداشت و صادرات مرکبات مازندران

به گزارش کهن پارس، هفتمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران با دستور کار آنالیز پیشنهاد های اتاق ساری در مورد زمان برداشت و صادرات مرکبات و ارائه تسهیلات بانک صادرات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، برگزار گردید.

موافقت با پیشنهاد زمان برداشت و صادرات مرکبات مازندران

با توجه به وجود 114 هزار هکتار باغ مرکبات در مازندران که سالانه به طور میانگین 2.5 میلیون تن میوه با کیفیت بالا را روانه بازار می نمایند که بخش مهمی از آن را پرتقال تامسون و صادراتی تشکیل می دهد، جهت بازارپسندی و پاسخگویی به مطالبات خریداران و مصرف نمایندگان خارجی در کشورهای هدف، ضروری است که استانداردهای لازم رعایت گردد تا برند پرتقال مازندران همچنان در بازارهای داخل و فرامرزی معتبر بماند.

در این جلسه که فراورینمایندگان، سورتینگ داران و صادرنمایندگان مرکبات نیز حضور داشتند، اشاره ای به جلسات کمیسیون ها و شورای فرعی گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق شد.

نتیجه این بحث و آنالیز ها به پیشنهاد بخش خصوصی درباره زمان برداشت و صادرات انجامید که مقرر شد امسال از یکم آبان ماه برداشت مرکبات و از ابتدای آذرماه نیز صادرات آن شروع گردد.

باغداران به قیمت فعلی مرکبات راضی نباشند

استاندار مازندران نیز زمان پیشنهادی اتاق ساری برای برداشت و صادرات پرتقال در امسال را مناسب دانست و درباره رنگ آوری، سبززدایی و واکس میوه، گفت: سبززدایی و واکس میوه برابر استانداردها پذیرفتنی است، رنگ آوری را گرچه نمی توانیم به طورکلی نفی کنیم و این صنعت را زیر سؤال ببریم اما احتیاج به مدیریت دارد.

احمد حسین زادگان ادامه داد: ایراد کار در جایی است که هنوز قند پرتقال به حد استاندارد نرسیده، چیده و با رنگ آوری و کیفیت پایین وارد بازار داخلی و صادرات گردد.

او درباره قیمت پرتقال اظهار داشت: باغداران نباید به قیمت 7 هزار تومان راضی باشند چون گرچه حجم فروش بالا رفته اما قدرت پول کاهش یافته و قیمت 7 هزار تومان سال گذشته باید به 14 هزار تومان در امسال برسد.

نظرات متفاوت درباره زمان برداشت مرکبات

بعضی از فراورینمایندگان و صادرنمایندگان با ممنوعیت برداشت پرتقال در زودتر از زمان اعلام شده مخالف بودند و دلیل آن را به سبب وجود بعضی انواع زودرس و پیش رس پرتقال عنوان کردند که 90 درصد آن ها مانند نوبل صادراتی است و از نیمه دوم مهرماه باید برداشت گردد.

یکی دیگر از فراورینمایندگان، برداشت مرکبات را منوط به نظر پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری دانست و گفت: نسبت قند به اسید در پرتقال باید حداقل 6 الی 7 باشد تا برداشت گردد اما در شهریورماه عده ای پرتقال را با قند کمتر از 5 برداشت کردند.

عزیزاله شهیدی فر، مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه چیدن پرتقال در مهرماه پذیرفته شده نیست، موافقت خود را با زمان پیشنهادی اتاق اظهار داشت.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز استانداردهای علمی پژوهشی در حوزه مرکبات را مبنا قرار داد و سبززدایی، رنگ آوری و واکس میوه را بر اساس شاخص های موجود بلامانع دانست.

مدیریت بازار مرکبات و نقش واسطه ها

رئیس اتاق ساری با اشاره به برگزاری سه جلسه در مورد صادرات و برداشت مرکبات با دعوت از مسئولین مربوطه در اتاق، گفت: در سال گذشته مدیریت و همت خوبی از سوی مسئولان استان برای صادرات کیوی داشتیم، امسال برای صادرات پرتقال نیز همان مدیریت باید صورت بگیرد که برند مازندران همچنان در بازارهای هدف بدرخشد.

عبداله مهاجر دارابی گفت: نظرات مختلف آنالیز، و مقرر شد که برداشت از یکم آبان ماه و صادرات از آ 15 آبان ماه باشد.

او ادامه داد: درباره واکس میوه، رنگ آوری و سبززدایی نیز آنچه را که کارشناسان و استانداردها معین نموده است موردنظر است، تنها روی رنگ آوری بحث داشتیم که اگر کشور هدف تقاضا داشته باشد باید به صورت کتبی اعلام کند تا صادرات صورت بگیرد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اعلام اینکه پرتقال مازندران در حال حاضر و روی درخت نیز با قیمت 5 هزار تا 7 هزار و 500 تومان در حال خریداری است، اضافه نمود: واسطه هایی هستند که محصول را در داخل باغ خریداری می نمایند، این نوع فروش باید مدیریت گردد تا واسطه ها خواسته یا ناخواسته به صادرات و برند مرکبات مازندران خسارت نزنند.

بارنامه پرتقال پیش از 15 آبان صادر نگردد

عضو هیأت رئیسه اتاق ساری با اشاره به برداشت و صادرات زودهنگام نارنگی، با طرح این سؤال که اکنون نارنگی چینی 150 روبل فروخته می گردد، چرا نارنگی مازندران باید 60 تا 70 روبل به فروش برسد، اضافه نمود: ما وقتی می توانیم نارنگی را 50 هزار تومان بفروشیم چرا با ارائه محصول در زمان نامناسب، 20 هزار تومان بفروشیم؟

علی تقی پور اعلام کرد: سبززدایی مرکبات در صورتی پذیرفته است که قند آن به حدنصاب برسد و درباره رنگ آوری نیز تأکید داریم که نباید صورت بگیرد.

او پیشنهاد داد: به شرکت های حمل ونقل اعلام گردد که بارنامه پرتقال صادر ننمایند، بازدید میدانی از میادین و گمرکات جهت مدیریت بازار مرکبات صورت بگیرد.

حسینقلی قوانلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با زمان پیشنهادی اتاق مازندران برای برداشت و صادرات مرکبات موافقت کرد و تحقق اهداف صادراتی را منوط به همکاری مشترک زنجیره فراوری و عرضه دانست.

همکاری بانک صادرات در بهبود فضای کسب وکار

بند دوم جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی ساری به گزارش مدیر شعب بانک صادرات استان درباره طرح های تسهیلاتی طراوت، طراوت 2 و 3، تبسم و صبا سپهر اختصاص داشت.

وحید نصیری به مزایا و اهداف طرح ها، و گروه هایی که می توانند در این طرح های اعتباری قرار بگیرند اشاره و اعلام کرد: بانک صادرات در طرح های توسعه ای و یاری به فراوری و صادرات، حتی در بحث برنج نیز ورود پیدا نموده و فعالان این بخش می توانند از خدمات ویژه برای فراوری، خرید تجهیزات، تسهیلات و صادرات برنج استفاده نمایند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و رئیس اتاق بازرگانی ساری از مدیر شعب بانک صادرات استان که در پی مدیریت خوب ایشان، با تأمین منابع اقتصادی مورد احتیاج به بهبود فضای کسب وکار در مازندران یاری شده است، قدردانی و اظهار کرد: این نوع اقدامات به سایر بانک ها تسری یابد و در شورای هماهنگی بانک های استان مطرح گردد.

حسن خیریانپور با بیان اینکه از ظرفیت بانک ها در جهت بهبود فضای کسب وکار، و فراوری باید استفاده کنیم، اضافه نمود: عمده تسهیلات باید به سمت بخش های فراوریی سوق پیدا کند، به طور ویژه نیز طرح های خوب بانک صادرات اطلاع رسانی گردد.

رئیس اتاق ساری از اینکه بانک صادرات در کنار فراوری نهاده شد و برای حل مسائل آن راه چاره داده است قدردانی و حق شناسی کرد.

در این جلسه بر اساس دو بند ارائه شده، شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با پیشنهاد های اتاق درباره شروع زمان برداشت مرکبات امسال از 15 آبان ماه و صادرات از آذرماه، همچنین بهره گیری از ظرفیت طرح های توسعه ای، حمایتی و پشتیبانی بانک صادرات جهت همکاری و یا حل مسائل واحدهای فراوریی، تجار، و سرمایه گذاران بخش های مختلف کسب وکار، موافقت کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 347

به "موافقت با پیشنهاد زمان برداشت و صادرات مرکبات مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت با پیشنهاد زمان برداشت و صادرات مرکبات مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید