صنایع لبنی کوچک ظرفیت های خود را تجمیع کنند

به گزارش کهن پارس، نشست مشترک سی امین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی و کمیته استانی توسعه خوشه های کسب وکار برگزار شد.

صنایع لبنی کوچک ظرفیت های خود را تجمیع کنند

علیرضا خامه زر، عضو هیأت رئیسه اتاق بیرجند در این نشست گفت: حضور فعالان مالی استان در رویداد جهانی اکسپو دبی فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های استان و جذب سرمایه گذاران بین المللی است.

وی افزود: برپایی رویداد جهانی اکسپو 2020 دبی به دلیل شیوع ویروس کرونا با تأخیر یک ساله از مهر سال 1400 و به مدت 6 ماه در شهر دبی و با حضور کشورهای مختلف در قالب پاویون کشوری برگزار می گردد.

عضو هیأت رئیسه اتاق بیرجند شرح داد: شرکت نمایشگاه های بین المللی همچنین دوره های گذشته و به کنندگی از ایران مسئولیت برپایی پاویون جمهوری اسلامی را در این رویداد مهم مالی - فرهنگی بر عهده دارد.

او اظهار کرد: با توجه به اهداف و برنامه های پیش بینی شده برای حضور مؤثر فعالان مالی بخش خصوصی، فضای مناسبی برای معرفی شرکت های توانمند و برتر و هم برگزاری جلسات رودررو (B2B) برنامه ریزی شده است.

وی شرح داد: هزینه حضور در این رویداد جهانی برای هر فعال مالی 25 تا 30 میلیون تومان برآور شده است که نیاز به حمایت دستگاه های مربوطه داریم.

خامه زر گفت: در این خصوص مکاتباتی ازجمله با استاندار اجرا شده و گزارش اقدامات هماهنگی برای برگزاری دوره آموزشی آشنایی فعالان مالی با رویداد اکسپو و توانمندسازی هیات های تجاری ارائه شده است.

وی ادامه داد: پیگیری در خصوص نحوه مشارکت سایر استان های کشور در رویداد اکسپو از طریق اتاق های بازرگانی، پیگیری دریافت غرفه برای معرفی محصولات کشاورزی و لبنی و صنایع غذایی استان در نمایشگاه محصولات ارگانیک و طبیعی و مکاتبه در زمینه پیگیری مصوبه مربوطه از طریق دستگاه های اجرایی و تشکل های مرتبط مبنی بر اعلام اندازه مشارکت مالی از دیگر اقدامات است.

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم گفت: وزارتخانه متبوع برای واحدهای صنایع دستی غرفه به مساحت 60 مترمربع در این رویداد جهانی مهیا کرده است.

حسن رمضانی افزود: برای اعزام فعالان صنایع دستی نیاز مالی داریم که درخواست داریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمک کند. وی گفت: البته هزینه های حضور پنج نفر از هنرمندان صنایع دستی استان از طریق وزارتخانه تقبل و پرداخت خواهد شد.

عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: سازمان توسعه تجارت ایران قول داده تا برای هر فعال مالی که قصد حضور در این رویداد جهانی را دارد تا 13 میلیون تومان معادل 50 درصد هزینه را پرداخت کند.

عباس جرجانی افزود: البته این موضوع قول داده شده اما هنوز اعتباری در این خصوص اختصاص نیافته است که پیگیری لازم را خواهیم داشت.

پارسا، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گفت: شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی هم آمادگی دارد تا 80 درصد هزینه های اعزام فعالان مالی که در شهرک های صنعتی استان فعال هستند را بپردازد.

راه اندازی واحدهای لبنی خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت

حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی در این جلسه از لزوم حضور مؤثر فعالان مالی استان در رویداد جهانی اکسپو 2020 دبی گفت و شرح داد: حضور در این نمایشگاه فرصت خوبی برای فعالان مالی استان است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی با اشاره به مسائلی که در زمینه هزینه حضور فراوریکنندگان در این نمایشگاه مطرح شده اظهار کرد: با همکاری شرکت شهرک های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق های بازرگانی و تعاون زمینه حضور فعالان مالی در این نمایشگاه فراهم می گردد.

ملانوری اعلام کرد: با توجه به ظرفیت های استان در بحث فراوری شیر، موضوع تعیین تکلیف واحدهای فراوری محصولات لبنی از مدت ها قبل مورد تأکید بوده اما تا به امروز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه از مجموع 11 واحد فرآوری محصولات لبنی استان، در حال حاضر فقط دو واحد فعال است، متذکر شد: یا باید کل این واحدها به چرخه فراوری برگردند، یا اینکه تعدادی از آنها تجمیع شده و در قالب چند واحد خوب فعال گردند تا مشکل محصولات لبنی استان مرتفع گردد.

استاندار با تأکید بر اینکه ما وظیفه داریم این واحدها را تعیین تکلیف کنیم، اظهار کرد: اگر سرمایه گذاران این واحدها به هر دلیلی تمایل به راه اندازی مجدد واحد فراوریی خود ندارند، اصراری بر ادامه کار نیست و این موضوع از دستور کار ما خارج است.

ملانوری پیشنهاد داد؛ واحدهای فرآوری محصولات لبنی استان در صورت تمایل می توانند به نام واحد زیرمجموعه یکی از واحدهای فرآوری لبنی معروف کشور درآمده و با برند آنها به فراوری اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد همه متولیان باید این باشد که واحدهای تعطیل فرآوری شیر در استان مجدد فعال شوند، تصریح نمود: در جلسه ای با حضور دستگاه های متولی و هم سرمایه گذاران این واحدها، مسائل احصا و بررسی گردد و هر چه سریع تر با برگشت به چرخه فراوری یا خروج کامل از گردونه فعالیت، تعیین تکلیف گردند.

به گفته وی، چنانچه واحدی با دریافت تسهیلات به چرخه برمی گردد و مشکلش رفع می گردد، لازم است که بانک ها کمک کنند تا شرایط تسهیل گردد.

استاندار در بخش دیگری از سخنانش در خصوص دستور کار ارائه گزارش فعالیت های خوشه زرشک و عناب و ارائه برنامه های توسعه ای مرتبط با بازار و فرآوری این دو محصول، بر تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک استان با حضور مردم تأکید کرد و گفت: همان گونه که بارها گفته شده، من معتقدم بزرگ ترین و بهترین سازوکاری که می تواند موضوع محصولات استراتژیک استان را به سامان برساند، تشکیل تعاونی است.

سبحان مصطفایی، مدیرعامل خوشه خشکبار استان با ارائه گزارشی از اقدامات اجرا شده از طریق تیم توسعه خوشه زرشک و عناب استان به ارائه پیشنهادات اجرایی و راهکارهای حل مشکل پرداخت و با ذکر الزامات قانونی جهت توسعه خوشه ها به شرح برنامه های عمل مرتبط با معرفی محصولات زرشک و عناب از قبیل عقد قرارداد همکاری با مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری ایران جهت ارائه محصولات در نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی مانند Expo 2020 و Gulfood، دعوت از تجار و هیات های تجاری جهت بازدید از باغات و مراکز فراوری، برگزاری نشست های سالانه در بعد ملی و بین المللی و برنامه ریزی به منظور استفاده از فراوریات محتوایی در رسانه های محلی و ملی پرداخت.

او در ادامه با شرح مسائل موجود در روندهای سطح رسته زرشک به تشریح ساختار کلی شبکه فراگیر ایجاد شده پرداخت و گفت: پروژه توسعه کشاورزی قراردادی در شهرستان در میان به صورت پایلوت با هدف ارتباط مؤثر بین شرکت های برتر استانی در حوزه فروش محصولات خوشه و کشاورزان پیشرو در فراوری محصولات باکیفیت از طریق تقسیم عادلانه سود و هزینه در حال اجرا است.

مصطفایی در خاتمه بخشی از عمده فعالیت های اجرایی خوشه طی سال اول فعالیت را ایجاد شبکه فراگیر به صورت پایلوت، امکان سنجی ایجاد آزمایشگاه تخصصی محصولات خوشه، اجرای پروژه نیازسنجی آموزشی، تدوین دستورالعمل فنی کاشت، داشت و برداشت محصولات خوشه، انتخاب مجری به منظور انجام مطالعه بازار محصولات خوشه، پیگیری ایجاد کنسرسیوم صادراتی محصولات خوشه و حضور در نمایشگاه های بین المللی و ارتباط با تجار ارمنی اعلام کرد.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بیرجند با اشاره به بحث بارگاه زرشک و مسائل کشاورزان در ممنوعیت ساخت بنا بر روی بارگاه زرشک با ذکر بخشنامه های مربوطه و ابلاغیه وزیر محترم جهاد کشاورزی، خواستار اتخاذ تمهیداتی جهت امکان صدور مجوز ساخت بنا روی بارگاه زرشک و عناب شد.

کاهش حداقل متراژ موردنیاز جهت دریافت مجوز بارگاه زرشک از 5 هزار مترمربع به حداقل 2500 مترمربع (مطابق با روال گذشته صدور مجوز) و همچنین ملاک عمل قرار دادن تعداد درختان زرشک متناسب با حداقل سطح تعیین شده جهت صدور مجوز بارگاه زرشک شد (با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان منطقه خرده مالک بوده و محصول زرشک در درختچه های زرشک در باغات مختلف پراکنده بوده و یا کشت محصول زرشک در باغی که دارای محصولات مختلف است) از دیگر خواسته ها و پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1063

به "صنایع لبنی کوچک ظرفیت های خود را تجمیع کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع لبنی کوچک ظرفیت های خود را تجمیع کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید