شپش در کمین دانش آموزان

به گزارش کهن پارس، به گفته کارشناسان بیماری های واگیردار، درمان فرد آلوده، مهم ترین راه پیشگیری از شیوع شپش در مدارس است.

شپش در کمین دانش آموزان

فاطمه عابدی آستانه،کارشناس بیماری های واگیردار مرکز بهداشت قم گفت: درمان فرد آلوده به شپش، مهم ترین راه پیشگیری است؛ زیرا هر فرد آلوده می تواند چندین نفر از اطرافیان را به صورت مستقیم و غیرمستقیم آلوده کند و هر کدام از آن ها نیز می توانند به نوبه خود چندین نفر دیگر را با این حشره درگیر نمایند.

او اضافه نمود: در صورتی که درمان به درستی و طبق توصیه های بهداشتی انجام شود، فرد آلوده در یک روز درمان خواهد شد.

عابدی با اشاره به روش های درمان فرد آلوده به شپش افزود: برای درمان، مواد ضدشپش مختلفی از قبیل انواع شامپو، لوسیون و کرم وجود دارد که ضروری است طبق نظر پزشک استفاده شود، زیرا هر دارو ممکن است برای گروه هدف خاصی منع مصرف داشته باشد و درمان خودسرانه نیز می تواند باعث مقاومت حشره به مواد ضدشپش شود.

او ادامه داد: معمولا در درمان خودسرانه به علت بی توجهی به نکات خاص، شکست درمان مشاهده می شود و به علت متوجه نشدن فرد به شکست درمان، انتشار آلودگی به سایرین اتفاق می افتد و فرد آلوده پس از مدتی متوجه ابتلای مجدد می شود، در حالی که ادامه ابتلای قبلی است.

عابدی با بیان این که درمان سنتی ضروری است زیر نظر پزشکان طب سنتی انجام شود، گفت: درمان سنتی به تنهایی و به طور نادرست می تواند علتی برای شکست درمان و انتشار آلودگی باشد.

او اضافه نمود: درمان با استفاده از سموم و مواد نفتی بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث مرگ شود.

عابدی بیان نمود: مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه ها و خانه های بهداشت، موظف هستند بروشور روش درمان شپش سر را علاوه بر بروشور داخل شامپو به مراجعان تحویل دهند؛ در این بروشور قدم به قدم نکات اجرایی ثبت شده است.

کارشناس مرکز بهداشت قم در ادامه گفت: شپش نوعی حشره است که انگل خارجی و خون خوار بوده؛ محل زندگی شپش سر بر روی پوست سر و گاهی لابه لای مو های نزدیک پوست سر می باشد؛ شپش منحصر به طبقه اجتماعی خاصی نیست و افراد را در هر قشری مبتلا می نماید.

او با اشاره به این که ابتلا به شپش ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ بهداشتی خانوار دارد، بیان نمود: البته دیده شده است در همه گیری ها افراد با بهداشت نسبتا خوب نیز مبتلا شده اند.

این کارشناس سلامت اضافه نمود: آلودگی به شپش سر، گرچه در همه گروه های سنی و در هر 2 جنس زن و مرد دیده می شود، ولی در دختران سنین ابتدایی بیشتر دیده می شود.

عابدی، خارش پوست سر (به خصوص پوست سر و گردن)، مشاهده رِشک یا تخم شپش و یا شپش را از جمله علائم ابتلا به شپش مطرح نمود.

او با بیان این که بسیاری از افراد تخم شپش را با شوره و چربی پوست سر چسبیده به مو اشتباه می گیرند، گفت: تماس با موی سر افراد آلوده و بعلاوه تماس با وسایل و اشیای افراد آلوده مانند روسری، کلاه، چادر، شال، مقنعه، تل، شانه، برس، سنجاق، گل سر، پیشبند و یقه البسه از راه های انتقال مستقیم و غیرمستقیم افراد به شپش است.

این کارشناس بهداشت تاکید نمود: به حداقل رساندن تماس سر با مو های سر سایر افراد، رعایت نکات بهداشتی در حفظ پاکی مو ها از جمله شانه زدن زیر و رو و روزانه موها، معاینه روزانه مو های سر و درمان در صورت ابتلا، استحمام مرتب سر و بدن، ترجیحا کوتاه نگه داشتن مو ها باهدف توانایی در رعایت اصول بهداشتی به خصوص در بچه ها، زنان باردار و افراد سالخورده و شستشوی به موقع وسایل خواب از جمله روبالشی از جمله راه های مستقیم پیشگیری از ابتلا به شپش است.

عابدی افزود: عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران، همراه داشتن وسایل مورد احتیاج به هنگام مراجعه به آرایشگاه، استحمام فوری و تعویض لباس ها بعد از بازگشت از آرایشگاه، کوتاه نکردن مو در زمان آلوده بودن فرد، زیرا این عمل باعث انتشار آلودگی به وسیله آرایشگاه یا مو های بریده شده موجود در سطل های زباله می شود، کوتاه کردن مو پس از درمان کامل، قرار دادن لباس ها و وسایل شخصی در کیسه یا کیف شخصی در اماکن تجمعی مانند مدارس، آرایشگاه ها، استخرها، به همراه داشتن چادر و مقنعه های شخصی در اماکن زیارتی و بعلاوه به همراه داشتن ملحفه در زمان مراجعه به مسافرخانه و مهمان پذیر از راه های پیشگیری از ابتلا به شپش است.

خبرنگاران قم قم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آبان 1401 بروزرسانی: 8 آبان 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1396

به "شپش در کمین دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شپش در کمین دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید