سیاست هندی برای توسعه گردشگری داخلی

به گزارش کهن پارس، گردشگری داخلی حوزه ای از کسب و کارهای مالی است که شاید کم ترین تاثیر را از انواع بحران ها سیاسی، طبیعی، اجتماعی و خصوصا مالی می گیرد.

سیاست هندی برای توسعه گردشگری داخلی

به گزارش خبرنگاران تابستان در ایران فصل اوج سفر دنیاگردان کشور محسوب می گردد و مقصد بسیاری از این سفرها، نقاط دنیاگردی داخل کشور است. اما با این وجود توسعه دنیاگردی داخلی در کشور با چالش هایی روبرو است که به موجب آن حوزه سفرهای داخلی را با معضلاتی همراه نموده است؛ معضلاتی که نهایتا موجب می گردد دنیاگردان کشور تجربه چندان شایسته ای از سفرهای داخلی خود نداشته باشند و با گذشت زمان از کیفیت این سفرها کاسته گردد؛ امری که از جنبه آماری نیز قابل آنالیز است.

بنا به آخرین آمارهای موجود در بهار سال 95 حدود 75 میلیون سفر داخلی صورت گرفت و این عدد در بهار سال 96 به بیش از 102 میلیون سفر رسید؛ این رشد بیش از 33 درصدی در حالی در این بازه زمانی یک ساله صورت گرفت که مقدار توسعه زیرساخت های حمل و نقلی و اقامتی در سطح کشور و نقاط عمده دنیاگردی به هیچ عنوان با این رقم قابل مقایسه نیست و نتیجه آن تنها کاهش کیفیت سفر این حجم از مسافران بوده است.

هرچند مسوولان کشور بارها در سخنان خود اظهار نموده اند که سیاست سوق دادن دنیاگرد ایرانی از مقاصد خارجی به مقاصد داخلی و ایجاد رونق و شکوفایی در دنیاگردی داخلی کشور را دنبال می نمایند، اما به باور کارشناسان اشکالاتی اساسی در سیاست های موجود در کشور وجود دارد که مانعی جدی برای تحقق این امر هستند. صاحب نظران در این خصوص علاوه بر ناکارآمدی، به روز نبودن و توسعه نیافتن زیرساخت های اقامتی و حمل ونقل در کشور، 2 روزه نبودن تعطیلات انتها هفته در ایران و نرخ گذاری دستوری برای هتل ها و اقامتگاه های کشور را موانعی ریشه ای بر سر راه توسعه دنیاگردی داخلی کشور می دانند.

از طرف دیگر سیاستگذاران در بسیاری از کشورها، با درک اهمیت توسعه دنیاگردی داخلی اقداماتی اساسی برای برطرف موانع موجود بر سر راه توسعه این حوزه انجام داده اند. در تحلیل یکی از تازه ترین تجارب دنیای در مورد توسعه دنیاگردی داخلی، خبرگزاریرویترز به سیاست های مالی هند پرداخته که به موجب آن با برطرف قوانین مزاحم و اتخاذ سیاست های تشویقی برای صاحبان کسب وکارهای توریستی و کاهش مالیات ها، به نجات صنعت دنیاگردی داخلی خود آمده اند.

اهمیت دنیای دنیاگردی داخلی

همه اینها در حالی است که سازمان دنیای دنیاگردی (UNWTO)، در گزارش های سالانه خود همیشه بر اهمیت توسعه دنیاگردی داخلی در تمامی کشورهای دنیا تاکید داشته و آن را یکی از مهم ترین ابزارهای تحقق اهداف موجود در سند توسعه پایدار سازمان ملل که برای سال 2030 پیش بینی شده می داند. بنا بر آمارهای منتشرشده از طرف UNWTO، بیش از 80 درصد از سفرهایی که در سطح دنیا صورت می گیرد، سفر دنیاگردان یک کشور در داخل مرزهای کشور خودشان است که همان سفر داخلی تلقی می گردد.

این نهاد بین المللی در یکی از گزارش های خود تاکید می نماید که دنیاگردی داخلی حوزه ای از کسب و کارهای مالی است که شاید کم ترین تاثیر را از انواع بحران ها سیاسی، طبیعی، اجتماعی و خصوصا مالی می گیرد و اقتصاددانان از آن با تعبیر ضربه گیر بحران های مالی یاد می نمایند. بعلاوه این گزارش می افزاید توسعه دنیاگردی داخلی با توجه به اثری که بر بازتوزیع ثروت در سطح یک کشور و جامعه دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است و در مقاطع مختلفی از تاریخ، ناجی منطقه ها تحت بازسازی همانند چین، جنوب لهستان، شرق آلمان، شمال فرانسه، ولز و بعلاوه ضامن عایدیزایی نقاط روستایی و کوهستانی کشورها بوده است. این نهاد بین المللی، رشد دنیاگردی داخلی را با مجذوب کننده کردن ایام تعطیلات کارکنان و شاغلان یک کشور، بستری مناسب برای کاهش تنش های موجود در سطح جامعه عنوان می نماید.

رمز اقبال به سفر داخلی در هند

با عنایت به همین اهمیت است که کشورهای مختلف برای توسعه دنیاگردی داخلی خود برنامه ریزی می نمایند. در کشور هفتاد و دو ملت اما مهم ترین سیاستی که برای شکوفایی دنیاگردی داخلی در پیش گرفته شده، تدوین سیاست های تشویقی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران این حوزه و خصوصا کاهش مالیات است. مقامات دولتی هند در ابتدای امسال میلادی اعلام کردند برای اشتغال زایی گسترده در سطح کشور و ایجاد رشد مالی بیشتر، در نظر دارند با سیاست هایی دنیاگردی داخلی در این کشور را توسعه دهند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت هند از اوایل سال 2018 مالیات های فدرال در حوزه سفر و دنیاگردی را به مقدار محسوسی کاهش داد تا انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به صنعت دنیاگردی داخلی را افزایش دهد؛ صنعتی که حجم آن 210 میلیارد دلار تخمین زده می گردد.

به باور کارشناسان، این اقدام موتور بزرگ دنیاگردی داخلی هند را به گردش خواهد انداخت و شرایط اجتماعی هند نیز ظرفیت ثبت چنین تحولی را دارد. دومین کشور پرجمعیت دنیا در سال های اخیر تورم کمی داشته و میانگین عایدی مردم آن افزایش داشته است. این امر موجب تغییراتی در سبک زندگی و الگوی مصرف طبقه میانه جامعه هند شده که به موجب آن سفر و دنیاگردی به یکی از اجزای ثابت سبد مصرفی خانواده ها تبدیل شده است. گواه این امر آن است که در سال گذشته میلادی تعداد مقاصد پروازی داخلی در هند به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد؛ امری که نشان از مجذوب کننده شدن مقاصد تازه سفر در این کشور برای مردم هند دارد. به علاوه و بر اساس آمارهای موجود، مقدار رزرو بلیت پروازهای داخلی در سال 2017 بسیار بیشتر از رقم مربوط به سال 2016 بوده است. مقامات دولتی هند نیز اعلام می نمایند رشد دنیاگردی داخلی در 6 ماه منتهی به سپتامبر 2017 در این کشور 10 درصد بوده و این درحالی است که این رقم در مورد شش ماهه منتهی به سپتامبر 2016 در سطح 8 درصد بوده است.

بعلاوه از گزارش های آماری موجود از صنعت دنیاگردی هند چنین برمی آید که حدود 40 میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و اکنون دولت در نظر دارد با تمرکز بر توسعه دنیاگردی داخلی، طی 10 سال آینده این رقم را به مقدار 10 میلیون نفر افزایش دهد. مقامات دولتی هند در گفت وگو با رویترز تصریح نموده اند که هم اکنون بعضی تعرفه ها همانند مالیات 28 درصدی که به حوزه هتلداری تعلق گرفته موجب کاهش انگیزه سرمایه گذاران این کشور برای ورود به این حوزه شده است، اما دولت در نظر دارد هم این رقم را به سطح ناچیزی برساند و هم با طراحی و ارائه بسته های مشوق دیگری، بر مجذوب کنندهیت های حوزه دنیاگردی برای سرمایه گذاران بیفزاید. این امر در صورت تحقق، اقبال دنیاگردان را نیز به مقاصد توریستی هند افزایش خواهد داد؛ چراکه در حال حاضر مالیاتی که از دنیاگرد بابت اقامت در هتل و استفاده از سایر خدمات سفر در مقاصد توریستی رقیب هند همانند سنگاپور، اندونزی و تایلند اخذ می گردد رقمی کمتر از 10 درصد است و حذف این مالیات سنگین از صنعت توریسم هند منجر به مقرون به صرفه سازی سفر به مقاصد دنیاگردی این کشور و درنتیجه افزایش انگیزه مسافران و تعداد سفرها به این مقاصد خواهد شد.

این مقامات دولتی هند خاطرنشان کردند که حمایت ها از کسب وکارهای مرتبط با دنیاگردی از محل بودجه این کشور به مقدار بسیاری افزایش خواهد یافت و بخش قابل توجهی از بودجه صرف بهبود و ارتقای زیرساخت های حمل و نقل و دیگر زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه دنیاگردی این کشور خواهد شد که مهم ترین آنها افزایش و بهبود کیفیت جاده های بین شهری در این کشور و توسعه فرودگاه ها عنوان شده است. بعلاوه با سیاست هایی همانند کاهش مالیات بر عایدی هتلداران و ارائه مشوق های مالیاتی در ساخت هتل و اقامتگاه، از هرگونه توسعه در زیرساخت های اقامتی این کشور حمایت می گردد؛ امری که شاید بتوان آن را مهم ترین نیاز صنعت دنیاگردی هند دانست و وزیر دنیاگردی این کشور نیز با اشاره به آن اظهار نموده بود که هند برای پاسخگویی به تقاضای موجود در صنعت دنیاگردی خود به 200 هزار اتاق هتل تازه نیاز دارد.

هرچند سازمان دنیای دنیاگردی توسعه زیرساخت ها در دو بخش حمل ونقل و اقامت را مهم ترین اقداماتی می داند که یک کشور باید برای توسعه دنیاگردی داخلی خود انجام دهد و هند نیز اکنون یکی از اهداف خود را توسعه این زیرساخت ها تعریف نموده، اما با این وجود به نظر می رسد آنچه که دنیاگردی داخلی ایران به آن بیش از هرچیزی نیاز دارد، اصلاح بعضی سیاست های کلان در کشور است. مسوولان می توانند با اصلاح سیاست ها و برطرف قوانین مزاحم و ایجاد بسترهایی همانند 2 روزه کردن تعطیلات انتها هفته و آزادسازی قیمت گذاری ها، زمینه ساز تحولی قابل توجه در دنیاگردی داخلی کشور شوند؛ عرصه ای که امروز و با توجه به شرایط خاص مالی کشور بیش از هرزمانی لزوم توسعه و شکوفایی آن احساس گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 10 اسفند 1401 بروزرسانی: 10 اسفند 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1452

به "سیاست هندی برای توسعه گردشگری داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست هندی برای توسعه گردشگری داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید