دیپلماسی مالی با اعتماد واقعی به بخش خصوصی پیروز خواهد بود

به گزارش کهن پارس، رئیس اتاق همدان معتقد است چنانچه بخش خصوصی ایران به صندلی واقعی خود برسدد و در مذاکرات مالی به عنوان محور اصلی ورود کند، سطح فعالیت های مالی و تجاری کشور ارتقا پیدا خواهد نمود. این رویه را در دیگر کشورها شاهد هستیم و تجربه جهانی نیز نشان می دهد که بخش خصوصی در فعالیت های مالی و سرمایه گذاری عملکرد صددرصد بهتری دارد.

دیپلماسی مالی با اعتماد واقعی به بخش خصوصی پیروز خواهد بود

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با توجه به تغییر معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر لزوم تغییر در رویکردها و نگرش های حاکم بر اقتصاد، توضیح داد: تا زمانی که کل حاکمیت به این جمعبندی نرسد که فعالیت های مالی باید توسط بخش خصوصی و اتاق ها انجام گردد، موفقیت چشمگیری در این حوزه نخواهیم داشت.

به باور این فعال مالی در مذاکرات مالی باید از ظرفیت اتاق ها استفاده گردد. چراکه اعضای آنها شناخت و تسلط بیشتری بر بازارها دارند و در مرحله اجرا نیز فعالان بخش خصوصی هستند که باید وارد عمل شوند و تجارت و سرمایه گذاری در دیگر نقاط جهان را پیش ببرند.

زبردست در ادامه نقش معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه را هماهنگ کننده و برقرارکننده روابط بین سفرای ایران در دیگر کشورها و اتاق های استانی دانست و گفت: در حال حاضر سفرا در دیگر کشورها شناخت دقیق و موثری از ظرفیت های استانی و منطقه ای کشور خود ندارند، بنابراین نمی توانند در معرفی امکانات و ایجاد زمینه ای برای توسعه مناسبات تجاری بین ایران و کشور هدف، قدمی بردارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر من به عنوان رئیس اتاق همدان شناختی از بازارهای هدفم ندارم، اینجاست که معاون دیپلماسی مالی وزارتخانه می تواند نقش خود را ایفا نماید و رابطه ای بین من و سفیر کشورم در بازار هدف ایجاد کند. این ارتباط بسیار مهم و کلیدی است. سفرای ایران باید نسبت به مسائل مالی و اهمیت آن برای ایجاد روابط سیاسی مستحکم و پایدار واقف باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به کوشش هایی که از سال ها قبل برای بالا بردن سطح توجه وزارت امور خارجه به مسائل مالی انجام شده اشاره و مطرح کرد: مدت هاست که این نقطه ضعف در بدنه وزارت خارجه کشور وجود داشت. تا اینکه در دوره اصلاحات اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفت اما با تغییر دولت، مجدد نسبت به آن غفلت شد تا با آمدن آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه دوباره موضوع ورد توجه نهاده شد و معاونت دیپلماسی مالی کار خود را شروع کرد.

رئیس اتاق همدان استفاده از افرادی که رویکردهای سیاسی داشته و نسبت به موضوعات مالی توجه کمتری دارند را برای این معاونت نامناسب دانست و تاکید نمود: خیلی مهم است که معاون دیپلماسی مالی از ظرافت های حوزه مالی آگاهی داشته باشد و این بخش را با نگاه سیاسی تحلیل نکند. معاون دیپلماسی مالی باید ارتباط تنگاتنگی با اتاق ایران و اتاق های استانی داشته باشد. باید با اولویت دادن به مسائل مالی زمینه را برای توسعه مناسبات تجاری بین ایران و دیگر کشورها فراهم کند و باور داشته باشد که در این راستا، بخش خصوصی به عنوان محور مذاکرات قرار گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 430

به "دیپلماسی مالی با اعتماد واقعی به بخش خصوصی پیروز خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی مالی با اعتماد واقعی به بخش خصوصی پیروز خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید