دمشق فردا میزبان نشست بین المللی آوارگان است

به گزارش کهن پارس، فعالیت های نشست بین المللی آوارگان سوری فردا(چهارشنبه) در دمشق با حضور تعدادی از کشورهای همجوار از جمله اردن و لبنان و با نظارت روسیه آغاز می شود.

دمشق فردا میزبان نشست بین المللی آوارگان است

به نقل از روزنامه رأی الیوم، ایمن سوسان، رئیس کمیته مقدمات نشست بین المللی آوارگان سوری و معاون وزیر خارجه سوریه گفت: تنها کشوری که برای حضور در نشست دعوت نشده است، ترکیه است. برخی کشورها نیز برای شرکت نکردن در نشست در معرض فشارهایی قرار گرفتند. عدم دعوت از ترکیه برای حضور در نشست به این دلیل است که بعد از اقداماتی که آنکارا در سوریه انجام داد و موجب رنج و مشکلاتی برای سوری ها شد، هیچ امیدی به نظام ترکیه نداریم.

وی گفت: کشورهایی که مواضع منفی درباره نشست داشتند صراحتا می گویم که هیچ گونه ایده ای برای حضورشان در نشست نداشتیم. ما از این ها استقبال نمی کنیم. منظور من بیشتر آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا است که موضعی مثل آمریکا دارند.

نشست بین المللی آوارگان سوری فردا(چهارشنبه) در دمشق برگزار می شود. روسیه برای موفقیت نشست طی هفته های گذشته تلاش زیادی کرده است.

مسکو معتقد است سوریه بعد از آزادی بخش بزرگی از اراضی اش آماده بازگشت آوارگان است اما آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی با این مسئله مخالفند. آن ها معتقدند اوضاع همچنان برای بازگشت آوارگان خطرناک است.

به نظر نمی رسد عامل انسانی عامل اصلی مواضع این کشورها در قبال بحران آوارگان سوری باشد، اردوگاه ها و پرونده آوارگان سوری اهرم فشار سیاسی بر دولت سوریه و بشار اسد، رئیس جمهور این کشور است.

اینجا به نظر می رسد دولت آمریکا و کشورهای غربی می خواهند اوضاع آوارگان تا زمان حل سیاسی به همین شکل باقی بماند. دولت آمریکا نیز تلاش می کند آوارگان همچنان تا زمان موعد انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال 2021 خارج از سوریه بمانند تا بتواند حمایت آن ها را از نامزد رقیب بشار اسد جلب کند.

ریچارد میلز، سفیر واشنگتن در سازمان ملل در مقابل شورای امنیت گفت، درست نیست که مسکو بر بازگشت آوارگان نظارت داشته باشد.

وی هشدار داد که سوریه آماده بازگشت آوارگان نیست و احتمالا این مسئله به بی ثباتی منجر می شود.

اهمیت این نشست در این است که در دمشق برگزار می شود. این مسئله با تصمیم مشترک روسیه و سوریه صورت گرفت هرچند تعدادی از کشورهایی که به نشست دعوت شدند خواهان تغییر مکان برگزاری نشست شدند تا سطح نمایندگی خود را در نشست افزایش داده و از فشارهای آمریکا در امان باشند. اما مسکو زمان بسیار با اهمیتی را در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشکلاتی که با آن همراه است، انتخاب کرد.

دیداری که میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بشار اسد، همتای سوری اش از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد اهمیت زیادی به این نشست داد.

پوتین در این دیدار به موضوع بازگشت آوارگان سوری پرداخت و اسد بر پایبندی دمشق به فراهم کردن شرایط مناسب برای این مسئله تأکید کرد.

اسد گفت که موضوع بازگشت آوارگان برای دولت سوریه اولویت است و تنها مانع بزرگ بر سر این مسئله محاصره مردم و کشور سوریه توسط غرب است.

ماه میلادی گذشته هیئت عالیرتبه روسی با ریاست الکساندر لاورنتیو، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه برای دعوت از کشورهای همجوار سوریه جهت حضور در نشست اقدام کرد. وی 27 اکتبر به اردن و بعدا به لبنان و بعد سوریه سفر کرد. این هیئت به ترکیه سفر نکرد و از آنکارا برای حضور در نشست دعوت نشده است. ترکیه از اینکه روسیه در این باره با مقامات این کشور هماهنگی به عمل نیاورده است، ناخرسند است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 367

به "دمشق فردا میزبان نشست بین المللی آوارگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دمشق فردا میزبان نشست بین المللی آوارگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید