پای سزار امریکایی بر گلوی دمشق و بیروت

به گزارش کهن پارس، اعمال تحریم های امریکایی موسوم به قانون سزار علیه دولت بشار اسد اعتراضات گسترده ای را در داخل و خارج سوریه برپا کرد. به باور ناظران گرچه اعمال فاز اول این تحریم ها، شخص بشاراسد، نزدیکان و وابستگان او و همچنین گروه های مبارز حامی دولت سوریه را در برمی گیرد اما با توجه به سابقه طولانی تجاری دولت این کشور با لبنان، چشم اندازی هولناک را پیش روی اقتصاد بحران زده آن قرار داده است.

پای سزار امریکایی بر گلوی دمشق و بیروت

به گزارش خبرگزاری سانای سوریه، معترضان به اعمال تحریم ها در داخل سوریه با تجمع در میدان شهید حمص با در دست داشتن پرچم و پلاکاردهایی دولت و ارتش این کشور را مورد حمایت قرار دادند. همچنین شماری از سوری های مقیم آلمان نیز روز آدینه با تجمع در برابر سفارت امریکا در برلین، بر محدودیت های اعمال شده توسط امریکا یکصدا با هموطنانشان در سوریه به سیاست های ایالات متحده اعتراض کردند.

همزمان چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز با محکومیت این تحریم ها به سی ان ان گفت: امریکا کوشش می نماید با قانون سزار، بشاراسد را محدود کند اما اگر هدف از این تحریم ها، تقسیم و تضعیف این کشور برای ایجاد جبهه مدافع خلق کرد باشد، راه اشتباهی است و ترکیه با وجودی که در مخالفت با بشاراسد، خط مشی یکسانی با امریکا دارد، نمی تواند از این طرح حمایت کند.

زمینگیری لبنان با اعمال سزار

قانون سزار شرایط بغرنجی در لبنان برقرار نموده است. به نوشته الجزیره، در این شرایط تحریم های گسترده امریکایی تهدید تازه ای را پیش روی اقتصاد بحران زده لبنان قرار داده است. به طوری که ناظران معتقدند اعمال قانون سزار امریکایی بر سوریه و گروه های مقاومت و هم پیمانان دولت بشار اسد، بی ثباتی گسترده تر سیاسی و تنش های خیابانی در لبنان را به مراتب خطرسازتر از گذشته خواهد نمود. هلال خاشان، استاد مطالعات سیاسی دانشگاه امریکایی بیروت معتقد است: به نظر نمی رسد لبنان بتواند از تبعات این تحریم ها در امان بماند. این تازه بخش اول فشار حداکثری امریکا بر سوریه، ایران و گروه مقاومت حزب الله است.

در واقع امریکا به دنبال آن است در شرایطی که پیروزی اسد در جبهه های نبرد با تروریست ها محرز شده، با اعمال قانون سزار و به سقوط کشاندن ارزش پول ملی سوریه، دولت های حامی بشار اسد بویژه روسیه و ایران را تحت فشار قرار دهد. یک منبع مطلع از وزارت خارجه امریکا در این باره گفت: این قانون منابع مالی رژیم بشاراسد را که برای تقویت قوای نظامی خود بهره می گیرد، نشانه رفته است. به طوری که با اعمال این تحریم های حداکثری، سوریه قادر به انجام هیچ گونه مبادله تجاری با بازیگران خارجی نخواهد بود. همچنین هدف دولت ترامپ حزب الله و هم پیمانان آن نیز است.

این تحریم ها آن هم در شرایطی که لبنان و سوریه سابقه مبادلات تجاری طولانی داشته اند، خطر افزایش قاچاق سوخت، گندم و دیگر کالاهای اساسی دو کشور را جدی خواهد نمود. سامی نادر، مدیر مؤسسه مطالعات استراتژیک معتقد است: من نگران هستم شرایط پیش آمده در سوریه، ارز خارجی لبنان را نیز قربانی قاچاق کند. آن هم در حالی که تقاضا برای دلار همچنان بالا خواهد ماند. از سوی دیگر لبنان به دلیل مصرف بالای انرژی در تابستان، چاره ای جز واردات انرژی از دمشق ندارد و در طول این سال ها نیز بیشترین انرژی را از ژنراتورهای دیزلی خصوصی دریافت می کرد. گرچه ناظران شرایط جدید را مطلوب مخالفان لبنانی دولت سوریه می دانند اما سیدحسن نصرالله، رئیس حزب الله که این روزها به دلیل فشارها برای خلع سلاح گروه مقاومت تحت فشار واقع شده است، گفت: امریکا می خواهد با اعمال قانون سزار، مردم سوریه و لبنان را گرسنه کند. اما لبنان برای در امان ماندن باید از امریکا و اروپا رو برگردانده و به سمت ایران و چین برود. امریکا می خواهد ما را در دوراهی خلع سلاح یا گرسنگی تحت فشار قرار دهد اما ما اسلحه را در دست نگه می داریم و بدون اینکه گرسنگی بکشیم آنها را می کشیم.

برش

نگاهی به تحریم امریکایی سزار

قانون سزار که در سال 2019 توسط ترامپ به امضا رسید، دولت بشار اسد را با ادعای ارتکاب جرایم جنگی علیه مردم این کشور با تحریم های شدید دولت امریکا روبه رو می نماید. این تحریم های حداکثری، شماری از صنایع سوریه شامل زیرساختارها، تجهیزات نظامی و تأسیسات انرژی را در برمی گیرد و هم پیمانان داخلی و خارجی بشاراسد را نیز شامل می گردد و دست سوریه را برای هرگونه تجارت خارجی می بندد. تحریم های اعمال شده تنها در صورت عقب نشینی دولت بشاراسد و با موافقت ترامپ رفع خواهد شد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 145

به "پای سزار امریکایی بر گلوی دمشق و بیروت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای سزار امریکایی بر گلوی دمشق و بیروت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید