خبرنگاران هوای اردبیل توفانی می شود

به گزارش کهن پارس، اردبیل - خبرنگاران - ساکنان اردبیل و پهنه گسترده ای از این استان در واپسین روزهای سال با هوای توفانی و تندباد روبرو می شوند.

خبرنگاران هوای اردبیل توفانی می شود

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، برونداد تازه ترین الگوهای تاثیرگذار بر هوای ایران نشانگر حرکت توده هوای کم فشار به عنوان پیش درآمد یک ناوه از فراز دریای سایه به منطقه قفقاز و غرب دریای خزر است.

کاهش چشمگیر فشار هوا بر فراز پهنه آبی خزر و ایجاد شیب فشاری قدرتمند سبب وزش بادهای شدید از نخستین ساعات چهارشنبه تا آخرین روز اسفند در نقاطی از شمالغرب ایران و به خصوص در پهنه مرکزی استان اردبیل و غرب خزر می شود.

باتوجه به رسیدن بیشینه سرعت این پدیده جوی بطور لحظه ای به 120 کیلومتر در ساعت در پاره ای از نقاط مستعد استان اردبیل ازجمله شهرستان های اردبیل ، سرعین، نمین ، مشکین شهر و نیر احتمال بروز خسارت در این نقاط وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اطلاعیه سطح زرد هواشناسی مبنی بر وقوع تندباد از ساکنان این استان خواست موارد احتیاط و ایمنی را تا زمان فروکش توفان رعایت کنند.

فرهاد عبدالعلی پور اضافه کرد: پرهیز از کوهنوردی و بیابان نوردی باتوجه به احتمال ریزش بهمن براثر تندباد گرم، بازبینی استحکام تابلوها و بیلبوردهای شهری، خودداری از استقرار افراد و خودروها در زیر درختان تنومند فرسوده ، عدم گذر از زیر ساختمان های نیمه کاره و در حال ساخت و خودداری از رانندگی با خودروهای سبک در جاده های توفانی و در صورت ضرورت احتیاط و رعایت سرعت مطمئنه ازجمله این موارد هستند.

برای روز سه شنبه آسمان اغلب نقاط استان اردبیل نیمه ابری گاهی تمام ابری با وزش باد ملایم و در بعضی نقاط به خصوص در نیمه جنوبی این استان با احتمال برف و باران خفیف و پراکنده پیش بینی می شود.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. تندباد گرم که در اصطلاح محلی مردم اردبیل به گرمیچ و در گویش ترک زبانان غرب گیلان به گرمش موسوم است اغلب در نیمه دوم سال می وزد و سبب افزایش دما می شود.

باد گرمیج در پهنه مرکزی استان اردبیل گاهی حالت توفانی به خود می گیرد و سرعت آن از یکصد کیلومتر در ساعت فراتر می رود به گونه ای که ساکنان این نقاط در طول تاریخ از رهگذر این پدیده جوی متحمل خسارات و تلفاتی شده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 780

به "خبرنگاران هوای اردبیل توفانی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هوای اردبیل توفانی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید