خبرنگاران دریچه مجازی برای رهایی فرهنگ از قرنطینه

به گزارش کهن پارس، تهران- خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا که به خانه نشینی میلیون ها انسان در سراسر دنیا به منظور قطع زنجیره انتقال این ویروس مرگبار منجر شده، این روزها بازار فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی را از همواره داغ تر نموده است.

خبرنگاران دریچه مجازی برای رهایی فرهنگ از قرنطینه

همزمان با گسترش ویروس کرونا در دنیا، مردم، بویژه در کشورهایی که همه گیری ویروس در آنها بیشتر است، چندین هفته است که در خانه مانده اند و قرنطینه ای بی سابقه را تجربه می نمایند؛ قرنطینه ای که می تواند برای بعضی بویژه آن دسته از افراد که بیش از دیگران به حضور در جامعه و انجام فعالیت های اجتماعی عادت داشته اند کسالت آور گردد.

در این شرایط آنچه توانست طی زمان قرنطینه مرهمی باشد بر دلتنگی و تنهایی انسان ها، امکانات ارتباطی ارزشمندی بود که محیط اینترنت و فضاهای مجازی در اختیار آنان قرار داد؛ تا جایی که این روزها بیش از هر زمان دیگر پرده از اهمیت تکنولوژی های مبتنی بر وب به ویژه نسل جدید آن ها یعنی فضاهای مجازی موبایلی برداشته شده است.

علاوه بر اینکه استفاده از فضاهای مجازی در دوران قرنطینه دنیای ناشی از همه گیری ویروس کرونا، امکان دید و بازدید افراد با یکدیگر را فراهم آورد و از دلتنگی آنان برای اعضای خانواده و دوستانشان کاست، این فضاها حالا بستر شکل گیری رویدادهای فرهنگی سرگرم نماینده برای کاربرانی شده که در قرنطینه به سر می برند.

بازدید مجازی از موزه ها و نمایشگاه ها، برگزاری تورهای سیاحتی مجازی برای سفر مجازی کاربران به گوشه و کنار دنیا و دیدن جاذبه های سیاحتی کشورهای مختلف، برگزاری کنسرت های مجازی موسیقی و برگزاری کارگاه های فرهنگی، هنری از جمله اتفاق های قابل تاملی بود که در دورانی که کرونا به جان دنیا افتاده توانست کمی از فشار روانی این رویداد بر جامعه دنیای بکاهد.

موزه گردی مجازی در دنیا کرونازده

در این روزهای کرونایی درهای تعدادی از موزه ها در ایران و دنیا به روی مردم باز است تا بتوانند به طور مجازی از گنجینه های تاریخی و هنری دنیا دیدن نمایند.

در ایران، بازدید مجازی از موزه ایران باستان به عنوان یکی از قدیمی ترین موزه ها که در دوره پهلوی نخست ساخته شد، میسر است.

در درگاه اینترنتی بازدید از موزه ایران باستان همچنین امکانی فراهم است که علاوه بر تماشای سالن ها و راهروهای موزه، بتوان از بعضی اشیای مهم موزه به صورت سه بعدی دیدن کرد.

موزه بانک ملی ایران ایران هم تور مجازی دارد و به وسیله آن، هم می گردد عمارت های تاریخی را از بیرون به تماشا نشست و هم می گردد از اشیا داخل سالن ها به خوبی بازدید کرد.

مجموعه کاخ موزه های سعدآباد تهران هم در سایت خود بخشی را به بازدید مجازی و 360درجه از ویترین های اشیای موزه های داخل این مجموعه اختصاص داده است.

شمار دیگری از موزه های ایران چون باغ موزه نگارستان و موزه میراث روستایی گیلان هم اگر چه بازدید مجازی ندارند اما در تارنماهای خود تصاویر ملموسی از اشیا و دیدنی های این موزه ها قرار داده اند که با تماشای این تصاویر می توان تا اندازه زیادی با حال و هوای موزه های مذکور آشنا شد.

شماری از موزه ها چون موزه نقشه تهران، کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه فرش ایران هم در این روزهای کرونایی ویدئوهایی از گنجینه های خود را درون تارنماهای شان قرار داده و در دید عموم گذاشته اند.

به غیر از موزه های ایران، بسکمک از موزه ها در دنیا نیز این روزها تور مجازی برگزار می نمایند. بریتیش میوزیوم یا همان موزه بریتانیا که در لندن واقع است یکی از این موزه ها است که می توان ساعت ها در آن گشت وگذار کرد.

گوگل نیز در حال و روز کرونایی دنیا، تورهای فرهنگی برگزار می نماید که این تورها امکان بازدید از موزه هایی چون موزه ون گوگ آمستردام هلند، موزه هنر سائوپائولو برزیل و موزه پرگامون برلین را مهیا نمایند.

فعالیت مجازی کتابخانه های عمومی در دوران فاصله گذاری

با ادامه تعطیلی کتابخانه های عمومی در شهرهای مختلف به دلیل خطر انتقال کرونا به وسیله مبادله کتاب، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بتازگی از ادامه فعالیت های کتابخوانی و کتابخانه ها در فضای مجازی با وجود تعطیلی کتابخانه ها خبر داده است.

وی ضمن تشریح اقدامات نهاد متبوعش در روزهای تعطیلی کتابخانه ها گفته است: در حال حاضر ما برنامه هایمان را به وسیله فضای مجازی دنبال می کنیم؛ از جمله دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی که هر ساله با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه السلام و فعالیت نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می گردد. این جشنواره بزرگترین مسابقه کتابخوانی کشور از نظر میزان مشارکت نماینده است که سال گذشته بیش از 1 میلیون و 300 هزار نفر در آن شرکت کردند.

مختارپور در ادامه تاکید می نماید: دهمین دوره این جشنواره در حال برگزاری است و ما با همکاری ناشران توانستیم نسخه های الکترونیکی کتاب های این مسابقه را در فضای مجازی بارگذاری کنیم و این مسابقه در حال برگزاری است. لازم به ذکر است، طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره مرور نویسی ویژه کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی کشور با موضوع کتاب چگونه مرور کتاب بنویسیم؟، معرفی کتاب توسط کتابداران، مسابقه نقاشی کرونا را شکست می دهیم ویژه بچه ها، پویش هر کتابدار یک کتابخوان، پویش ملی هر خانه یک کتابخانه و پویش و مسابقه های مختلف کتابخوانی که توسط ادارات کل استانی نهاد و با ظرفیت های موجود در استان ها برگزار می گردد.

از جمله این پویش ها می توان به پویش خانواده کتابخوان و در خانه می مانیم، کتاب می خوانیم، کرونا را شکست می دهیم در استان خراسان رضوی، تهدید کرونا، فرصت کتابخوانی در استان البرز، مرحله دوم مسابقه کتابخوان مجازی مرا بخوان و پویش خانه بمانیم، کتاب بخوانیم در کتابخانه های عمومی استان فارس و برگزاری محفل ادبی فیض توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با حضور شاعران برجسته و نام آور کشور در فضای مجازی اشاره نمود.

سفر به همه جای دنیا با تورهای مجازی

لغو سفرهای تفریحی و تعطیلی بسکمک از مراکز گردشگری در سراسر دنیا یکی دیگر از تبعات گسترش ویروس کرونا بوده است. در کشور ما نیز این اتفاق که با تعطیلات نوروزی همراه شد موجب لغو بسکمک از سفرها شد. در این شرایط اما با کمک اینترنت، فضای مجازی و سرویس هایی که تورهای مجازی ارائه می دهند می توان به نقاط مختلف دنیا سفر کرد و به صورت زنده یا به کمک شبیه ساز سه بعدی به وسیله گوگل، گشت وگذاری در مناطق دیدنی دنیا انجام داد.

با کمک تورهای مجازی می توانید به نقاطی سر بزنید و آنها را بگردید که شاید هرگز امکان سفر به آنجا را در ذهن خود متصور نبوده اید. از گشت و گذار زنده در فضا و خیابان های کشورهای مختلف تا سواحل مدیترانه ای و نقاط مختلف ایران.

خانه نشینی و کنسرت های مجازی برای حفظ نشاط جمعی

کنسرت های آنلاین یکی دیگر از اتفاق های سرگرم نماینده در دوران خانه نشینی مردم به دلیل شیوع کرونا بود که تجربه شادی جمعی به شکلی مجازی را برای مردم کشورمان فراهم کرد.

این کنسرت ها به همت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هشتم فروردین ماه به مدت 15 شب در برج میلاد تهران برگزار گردید.

کنسرت های آنلاین با اجرای هنرمندانی چون امید حاجیلی، مهدی دنیای، روزبه بمانی، گروه استاد اسداللهی، رضا یزدانی، گروه رستاک، حمید عسگری، گروه گیل و آمارد (ناصر وحدتی)، مهدی یغمایی، گروه ژوانا (سعدالله نصیری)، حمید حامی، لیان، سینا سرلک، اشوان (اشکان خدابنده لو) و بدون حضور تماشاگر برگزار گردید و به صورت زنده از سایت های تیوا www.tva.tv ، فیلم نت، ارمغان، گروه پیشتاز، هاشور، رسانه مهر، پویا رسانه، آی سینما، سینمای همراه، رسانه لحظه و گپ فیلم آپارات قابل مشاهده بود.

بی شک فضای مجازی در بحران کرونا که چندماهی است دامنگیر دنیا شده و مناسبات اجتماعی در کشورهای مختلف را مختل نموده تا اندازه زیادی توانست به کمک مردم دنیا بیاید و از تنهایی، کسالت و دلتنگی آنان بکاهد. در این شرایط بسکمک از افراد توانستند تا حدی به پویایی خود ادامه دهند و فعالیت اجتماعی و فرهنگی داشته باشند. در دوران کرونا می توان گفت بیش از هر زمان دیگر پرده از کارنمودهای مثبت اینترنت و فضاهای مجازی برداشته شد. بی تردید برگزاری رویدادهای فرهنگی در فضای مجازی می تواند جایگزین مناسبی برای فعالیت های فرهنگی افراد در جامعه باشد و در راه قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا در کشورهای مختلف کمک رسان گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 18

به "خبرنگاران دریچه مجازی برای رهایی فرهنگ از قرنطینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دریچه مجازی برای رهایی فرهنگ از قرنطینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید