تقابل سپاه و ناو آمریکایی در خلیج فارس تنش زا می گردد؟

به گزارش کهن پارس، سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل بین الملل می گوید: با وجود اینکه مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا و سنتکام نسبت به این اقدام نیروهای ایرانی واکنش نشان داده اند اما به نظر می رسد این اقدام ناوچه های ایرانی یک اقدام گذرا و نه چندان مهم بوده است و عواقب بعدی نخواهد داشت.

تقابل سپاه و ناو آمریکایی در خلیج فارس تنش زا می گردد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از آرمان ملی، تقابل اخیر ایران و ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس پس از حدود دو سال دوباره اما و اگرهای فراوانی را در ذهن ها ایجاد نموده است؛ به نحوی که بعضی این تقابل را صرفا یک جنگ رسانه ای و عظیمنمایی می دانند و بعضی نیز آن را در راستای منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از بحران کرونا عنوان نموده اند. موضوعی که در روزهای نزدیک به انتخابات آمریکا به دفعات در حال تکرار شدن است و در عراق نیز این قبیل اتفاقات نیز به وفور دیده شده است.

از سوی دیگر با وجود اینکه مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا و سنتکام نسبت به این اقدام نیروهای ایرانی واکنش نشان داده اند اما به نظر می رسد این اقدام ناوچه های ایرانی یک اقدام گذرا و نه چندان مهم بوده است و عواقب بعدی نخواهد داشت. بعید به نظر می رسد این امر عقبه داشته باشد و این صرفا تحرک نیروهای ایرانی در قبال حضور ناوها و نیروهای آمریکا در این منطقه بوده است و شاید هم نیروهای ایرانی به نوع اقدامات ناو و بالگردهای آمریکایی مظنون شده اند و این اتفاقات ممکن است به وفور در خلیج فارس به عنوان آبراهی حساس و بین المللی بیفتد.

نصرت ا... تاجیک، سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل بین الملل در این زمینه به سئوالات آرمان ملی پاسخ داده است:

  • تقابل اخیر ایران و ایالات متحده در خلیج فارس را چگونه ارزیابی می کنید؟

در یک نگاه به تصویر عظیم از تقابل های ایران و ایالات متحده هیچ زمینه تنش و درگیری در خلیج فارس دیده نمی گردد. چه در رابطه با آن کشتی که با پرچم هنگ کنگ در حال تردد بود و احتمالا توقیف در ارتباط با تخلفی بوده و چه در زمینه نزدیکی ناوچه های ایرانی به دو ناو عظیم ایالات متحده مورد خاصی به وجود نیامده است. این گونه تقابل ها بیشتر جنبه عملیاتی و نظامی دارد و کمتر وجهه سیاسی. ایالات متحده با دو ناو عظیم خود و 6 فروند بالگرد در حال اجرا مانور در نزدیکی آب های ایران و در شمال خلیج فارس بوده است. این اقدام قطعا حساسیت ایران و نیروهای ایرانی را در پی دارد.

  • تقابل اخیر ایران و آمریکا در خلیج فارس چه تبعاتی خواهد داشت؟

با وجود اینکه مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا و سنتکام نسبت به این اقدام نیروهای ایرانی واکنش نشان داده اند اما به نظر می رسد این اقدام ناوچه های ایرانی یک اقدام گذرا و نه چندان مهم بوده است و عواقب بعدی نخواهد داشت. بعید به نظر می رسد این امر عقبه داشته باشد و این صرفا تحرک نیروهای ایرانی در قبال حضور ناوها و نیروهای آمریکا در این منطقه بوده است و شاید هم نیروهای ایرانی به نوع اقدامات ناو و بالگردهای آمریکایی مظنون شده اند و این اتفاقات ممکن است به وفور در خلیج فارس به عنوان آبراهی حساس و بین المللی بیفتد که ایران خود را موظف به حفظ امنیت این منطقه هم برای امنیت آب ها و سرزمین خودش و هم انرژی دنیا می داند. اما به نظر می رسد بعضی رسانه ها و ایالات متحده با اهدافی خاص این موضوع را رسانه ای نموده و به دنبال بهره برداری از آن هستند.

در مجموع این دو سه تقابل اخیر به علت اینکه منجر به درگیری نشده است، نمی تواند برای امنیت منطقه خطرناک باشد. نظامیان ایرانی بحق نسبت به تحرکات آمریکایی ها در خلیج فارس حساس شده اند زیرا این منطقه به ایران نزدیک است و طبیعی است که امنیت حداکثری را در مقابل این تحرکات ایجاد نمایند. در ضمن به طور اصولی روش های عملیاتی کشورها را خودشان معین می نمایند و نه دیگران؛ لذا عبور ناوچه های ایرانی از نزدیکی ناوهای آمریکایی فی نفسه نمی تواند تخلفی باشد. باید توجه کرد که تنش در منطقه خوب و بهنگام نیست و باید در راستای امنیت و آرامش بیشتر گام برداشت زیرا ممکن است ترامپ از این گونه اقدامات به نفع خود و ارتقای صندلی خود در دنیا و داخل آمریکا که به دلیل اوضاع کرونا در آمریکا زیرفشار افکار عمومی این کشور قرار گرفته، استفاده کند.

  • ورای تحرکات نظامی در خلیج فارس چه اهداف سیاسی دیگری وجود دارد؟

اگر این تقابل ها منجر به درگیری گردد ممکن است ایالات متحده در یک جنگ رسانه ای از آن به نفع خود استفاده کند و در ورای آن بهانه ای برای سایر اقدامات به وجود آورد. در آمریکا، افرادی که به دونالد ترامپ رای می دهند غالبا اتفاقات داخلی برای آنها اهمیت دارد و کمتر مسائل سیاست خارجی را مورد توجه قرار می دهند. این قشر از مردم آمریکا مسائل مالی، بیمه و شغل صندلی مهم تری دارد. در این سطح از تقابل، کمتر اهداف رسانه ای مورد توجه است. این تقابل ها در ادامه تحرکات آمریکا در عراق است تا اعلام نمایند در خصوص مواضع خود در منطقه جدی هستند و قصد عقب نشینی از منطقه را ندارند و در این راستا نیز ممکن است هر اقدامی انجام دهند و موضع گیری های پس از آن نیز به نظر می رسد در این راستا صورت گرفته باشد.

  • بهترین واکنش هم در عرصه دیپلماتیک و هم عرصه نظامی، چه می تواند باشد؟

در این راستا باید کاملا هوشمندانه عمل و از اقدامات تحریک آمیز باید اجتناب کرد. وزیر امورخارجه کشورمان در این رابطه به درستی توئیت گذشته خود را بازنشر و مطرح کرد که این سرزمین متعلق به ایران است و این آمریکا است که از هفت هزار کیلومتر دورتر به این منطقه آمده. در عرصه دیپلماتیک نیز به قدری کرونا به سوژه اول و هدف اصلی تبدیل شده که کمتر به این رویارویی های جزئی و گذرا توجه می گردد و کشورها و دیپلمات ها بیشتر در این برهه زمانی به دنبال برداشتن گام هایی در راستای عبور از بحران های ناشی از کرونا و مسائل مالی در حوزه بین الملل هستند

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 66

به "تقابل سپاه و ناو آمریکایی در خلیج فارس تنش زا می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقابل سپاه و ناو آمریکایی در خلیج فارس تنش زا می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید