تحلیل شوک اقتصادی ویروس کرونا و پاسخ های سیاستی نوآورانه

به گزارش کهن پارس، مجله کسب وکارهای هاروارد ( Harvard Business Review) در مقاله ای ضمن بررسی تفاوت بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا با سایر بحران های گذشته، بر ضرورت اتخاذ نوآوری در دو حوزه بهداشت و درمان و سیاست­گذاری اقتصادی تاکید داشته است. این مقاله توسط مرکز پژوهش های اتاق ایران ترجمه شده است. این مقاله، ضمن بررسی هندسه شوک کرونا که پروفایل ریسک آن را از بحران های اقتصادی پیشین متمایز کرده است، توانایی این شوک در آسیب زدن به سمت عرضه و به ویژه، تشکیل سرمایه را تشریح می کند تا با شناخت مکانیسم آسیب رسانی این ویروس به اقتصاد، پاسخ های سیاستی نوآورانه ای را مطرح سازد.

تحلیل شوک اقتصادی ویروس کرونا و پاسخ های سیاستی نوآورانه

بر اساس این مقاله،، یک بحران طولانی مانند کووید-19 می­تواند تعداد ورشکستگی­ها را در بخش واقعی اقتصاد افزایش دهد، که این امر مدیریت سیستم اقتصادی را حتی سخت­تر می­کند. در عین حال، بحران اقتصادی می­تواند تزریق اعتبارات به بخش واقعی اقتصاد را متوقف سازد. از طرف دیگر، هیچ رهنمودی در خصوص مدیریت بحران­هایی که بخش واقعی اقتصاد را در مقیاسی بزرگ منجمد یا فلج می­کنند وجود ندارد. در واقع، هیچ نسخه از پیش آماده­ای برای حل بحران نقدینگی تسری­یافته به کل اقتصاد موجود نیست. اما در این میان، تنها گزینه قابل تمسک، نوآوری در دو حوزه بهداشت و درمان و سیاست­گذاری اقتصادی است. زیرا بحران­های بی­سابقه، نیازمند پاسخ­های سیاستی نوآورانه هستند.

مجله کسب وکارهای هاروارد عملیاتی شدن این راهکار را در گروی تحلیل هندسه شوک این ویروس در وهله اول و مدیریت جهت حرکت این شوک از مخرب­ترین شکل به سمت گزینه­های کم­خطرتر در جهتهای بعدی می داند و به طور مفصل به بررسی آن می پردازد. توجه به این نکته مهم است که هیچ یک از سناریوهای شوک که برای ویروس کرونا در این مقاله بیان شد اجتناب­ناپذیر نیستند و این شوک در تمام مناطق جغرافیایی به صورت خطی یا یکنواخت اتفاق نمی­افتند.

تحلیل مکانیسم آسیب­رسانی کووید-19 به اقتصاد دیگر بخشی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. بر این اساس، مسائل نقدینگی و مسائل سرمایه در دو بخش انجماد بخش واقعی اقتصاد و شوک نظام اقتصادی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در نتیجه این بررسی، ریسک­های اقتصادی و ریسک­های بخش واقعی اقتصاد از دو طریق به یکدیگر مرتبط هستند: نخست، یک بحران طولانی مانند کووید-19 می­تواند تعداد ورشکستگی­ها را در بخش واقعی اقتصاد افزایش دهد، که این امر مدیریت سیستم اقتصادی را حتی سخت­تر می­کند. در عین حال، بحران اقتصادی می­تواند تزریق اعتبارات به بخش واقعی اقتصاد را متوقف سازد.

علاوه بر این ، مقاله Harvard Business Review ، نوآوری­های سیاستی را از دیگر اقدام مهم دولت ها و مکمل سایر طرح هایی می داند که برای مقابله با بحران اقتصادی شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته شده است. برای نمونه، بانک­های مرکزی به اجرای طرح پنجره­های تنزیل پرداخته­اند که با تخصیص نامحدود منابع تأمین اقتصادی کوتاه­مدت از سرایت مسائل نقدینگی به نظام بانکی جلوگیری می­کند. این مقاله پیشنهاد می دهد علاوه بر این، یک پنجره تنزیل بخش واقعی اقتصاد نیز مورد نیاز است تا به طور نامحدود نقدینگی مورد نیاز خانوارها و بنگاه­ها را تأمین کند.

در انتها این مقاله آمده است : سیاست ­های اقتصادی نوظهور در ارتباط با بحران کرونا، ایده­های ارزشمند بسیاری در خود دارند که از این میان می­توان به موارد زیر اشاره کرد: تسهیلات واسطبا بهره صفر و یک دوره سخاوتمندانه بازپرداخت که در طول دوره بحران کرونا به خانوارها و بنگاه­ها اعطاء می­شود؛ استمهال وام­های رهنی وام­گیرندگان مسکونی و تجاری، اصلاح مقررات بانکی در حوزه تأمین اقتصادی و بازتعریف شرایط وام­های موجود. چنین سیاست­های اقتصادی نوآورانه ­ای می­ تواند اثرات اقتصادی این ویروس را در سمت عرضه کاهش دهد. با این وجود، برای تحقق این امر تیم اجرایی کشورها باید سریع و کارآمد وارد عمل شود.

مقاله ترجمه شده Harvard Business Review را تحت عنوان تحلیل شوک اقتصادی ویروس کرونا و پاسخ­ های سیاستی نوآورانه از اینجا دانلود کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 17

به "تحلیل شوک اقتصادی ویروس کرونا و پاسخ های سیاستی نوآورانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل شوک اقتصادی ویروس کرونا و پاسخ های سیاستی نوآورانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید