بیانیه ای برای معماری فردا

به گزارش کهن پارس، به گزارش خبرنگاران، تاریخچه معماری به زمانی برمی گردد که آدمی برای زندگی مجبور به ساخت سرپناه برای خود بود. معماری از دوره های پیش از تاریخ، اساسی ترین نیازهای بشری را همچون ساخت سرپناه و خانه برآورده کرده است. در عین حال معماری به دلیل قابلیت خلق طرح هایی در ابعاد بزرگ و باشکوه، امکان یافته تا به عنوان واسط خود بزرگنمایی و نمایشی در خدمت کل جامعه قرار گیرد. تمدن های باستانی نیز معمولا توسط بقایای معماری و دستاوردهایشان شناخته می شوند.

بیانیه ای برای معماری فردا

زمانی که مدرنیسم در معماری شکل گرفت، این کار یک حرکت آوانگارد با زیرلایه های زیبایی شناختی، اخلاقی، فلسفه ای محسوب می شد. امروزه دیگر سازه های بزرگ نمی توانند فقط توسط یک شخص خلق شوند، بلکه افراد زیادی در طراحی آن نقش دارند. ساختمان پایدار تبدیل به یک مفهوم همه گیر شده و تأثیر عمیقی بر معماری گذاشته است. در میانه دنیای شگفت انگیز معماری، نوعی از معماری سربرآورده که از آن به معماری منبع باز تعبیر می شود.

کتاب معماری منبع باز نوشته کارلو راتی؛ استاد دانشگاه و معمار معروف ایتالیایی با همکاری متیو کلادل و جمعی دیگر، چشم انداز کاملا جدیدی است از اینکه معماری چگونه می تواند و باید با حقایق قرن بیست ویکم تطبیق پیدا کند. نویسندگان کتاب، ما را به تغییر الگو فرا می خوانند. این کتاب، مملو از انگاره هایی بزرگ است که هیچ معمار یا طراحی نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

منطق این کتاب که در هفت بخش تدوین شده، مانند یک قایق بادبانی که برای پیش رفتن در خلاف جهت باد، جهت بادبان را تغییر می دهد، پرشور و در جهت های مختلف به پیش می رود. راویان کتاب، پیش از آنکه تغییر جهت دهند، به اندازه کافی در یک جهت پیش می فرایند، اما همواره نگاهی باز و روبه جلو دارند. جهت اصلی، همان باور مشترک به انگاره منبع باز بودن، است.

کارلو راتی؛ معمار ایتالیایی

طراحی اشتراکی؛ خودت انجام بده

طراحی می تواند به همان روشی که دستور پخت ها، غذاها را ترویج می دهند، به اشتراک گذاشته شود و تعمیم یابد. در 1974 انزو ماری که در مقام یک متفکر طراحی و محرکی هوشمند در اواخر قرن بیستم شناخته می شد، دقیقا همین موضوع را ارائه کرد؛ مجموعه ای که قطعا به دنیای اتم ها نمی خورد. این مجموعه، به صورت خط تولیدی از مبلمان چوبی شکل گرفت. مجموعه ای از صندلی ها، میزها، کتابخانه ها و تختخواب ها و غیره. اما آن ها در قالب فهرستی از دستورالعمل های خودت انجام بده ارائه شدند و به فروش رسیدند. آن دستورالعمل ها به هر کسی این امکان را می داد که مجموعه ای کامل از مبلمان را در خانه یا پارکینگ خود و بدون هیچ ابزار برقی بسازد، تعمیر یا سرهم کند.

بوم سامانه ای شفاف و همه گیر

معماری منبع باز، صرفا با تولید سروکار ندارد؛ پذیرش پروژه ای خاص، مثل پروژه های انتقادی، عمومی، کارفرما، مرتبط با همتایان، می تواند بخشی از خودِ پروژه را شکل دهد، آن هم با ساختن چرخه ای از بازخوردهایی که هدف پروژه را بنا می کند یا رها می کند و با همه پیامدهای مثبت و منفی آن، در نهایت بخشی از آن می شود. معماری منبع باز، معماری هایی با شکل هندسی ایستا را با معرفی فرایندها، شبکه ها و سامانه های پویا و مشارکتی جایگزین می کند. طرفدارانش آن را از طریق کد در مقابل جِرم، ارتباطات در مقابل ترکیب ها، شبکه ها در مقابل سازه ها، انطباق در مقابل سکون، متمایز می کنند. هدف معماری منبع باز، تبدیل معماری از یک مکانیزم تحویل تغییرناپذیر، به بوم سامانه ای شفاف، همه گیر و پایین به بالا است.

نخستین چاپ کتاب معماری منبع باز با ترجمه عارفه واعظی و مهدی مقیمی در 144 صفحه با شمارگان 400 نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب وارش راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 501

به "بیانیه ای برای معماری فردا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه ای برای معماری فردا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید