برنامه های سال تحصیلی تازه رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش اعلام شد
به گزارش کهن پارس، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش از فراوری محتوا و تکمیل اجزای بسته های یادگیری 126 عنوان درسی این رشته ها و بهره برداری آنها به وسیله رمزینه های سریع پاسخ اطلاع داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، افشار بهمنی اظهار کرد: با توجه به تغییرات برنامه درسی شاخه فنی و حرفه ای در سال 1394 و تعدیل شاخه کاردانش از سال 1398؛ در هجده ماه گذشته سعی شده مطالعات مربوط به این دو شاخه تحصیلی در یک الگوی منسجم و در قالب طراحی دوره تحصیلی صورت گیرد که این سند تا خاتمه آبان ماه عرضه خواهد شد.
سفارش طرح های مطالعاتی
وی گفت: برای تحقق و ارائه یک سند مطالعاتی با کیفیت در این مدت ارزشیابی برنامه های درسی در رشته فنی و حرفه ای در کنار طرح های مطالعاتی شامل طراحی الگوی نیازسنجی شاخه فنی و حرفه ای، طراحی الگوی برنامه درسی کل نگر موقعیت محور شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش، الگوی ارزیابی اثر بخشی شاخه فنی و حرفه ای، الگوی تحلیل محتوای کتاب های درسی فنی و حرفه ای به مجریان و پژوهشگران از مؤسسات و دانشگاه های مختلف سفارش داده شده است.
مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در خصوص عنصر محتوا در برنامه ریزی های انجام شده در این دفتر بیان داشت: سعی شده شاخص های عملکردی در هر رشته فنی و حرفه ای با توجه به مهارت های اساسی، نگرش های اساسی و دانش و مفاهیم اساسی متناسب سازی و تبیین گردد.
تهیه 6600 دقیقه محتوای فیلم آموزشی هنرجو
وی ادامه داد: در تولید محتوای غیرمکتوب نقشه محتوایی، بیش از 3500 قطعه آموزشی و 6600 دقیقه محتوای فیلم آموزش هنرجو تولید شده است. هر قطعه آموزشی متناسب با یک مرحله کاری از محتوای پودمان است. بعلاوه 126 عنوان درسی به وسیله رمزینه های سریع پاسخ ابتدای هر پودمان تولید و بهره برداری نهاده شد.
بهمنی با اشاره به مصوبه هشتمین جلسه کمیته مشخص شورای عالی آموزش و پرورش گفت: طبق به روز رسانی انجام شده در تبصره 1 ماده 5 آئین نامه آموزشی دوره دوم مبه وسیلهه (روزانه) تأکید شده ارائه و تکمیل آموزش و ارزشیابی خاتمهی آن دسته از دروس خوشه شایستگی های فنی که آموزش آنها تا خاتمه خرداد ماه به اتمام نمی رسد، تا خاتمه شهریورماه همان سال تحصیلی به صورت رایگان بلامانع است.
تشریح شرایط رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش
مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در خصوص اجرای 39 رشته فنی و حرفه ای، حذف 35 رشته کاردانش و به روز رسانی و ایجاد 79 رشته در این شاخه و فرایند اجرای آنها، گفت: مطابق با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش جذب هنرجو در پایه دهم رشته نقشه کشی معماری از سال تحصیلی جاری حذف شد و رشته الکترونیک و مخابرات دریایی هم در سه سال تحصیلی اخیر هنرجویی جذب نداشته اند، براین اساس حذف 35 رشته شاخه کاردانش و بعلاوه به روزرسانی و ایجاد 79 رشته این شاخه تحصیلی هم به وسیله شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ شده است.
عناوین رشته های فنی و حرفه ای
وی اضافه نمود: در سال تحصیلی جاری 39 رشته در شاخه تحصیلی فنی و حرفه ای در حال انجام است که عبارتند از؛ گروه مکانیک شامل رشته های صنایع چوب و مبلمان، صنایع فلزی، مکاترونیک، تأسیسات مکانیکی، ماشین ابزار، چاپ، مکانیک خودرو، گروه نگهداری و تعمیر شامل رشته مکانیک موتورهای دریایی، گروه برق و رایانه شامل رشته های الکترونیک، الکتروتکنیک، شبکه و نرم افزار رایانه، گروه مواد و تولید شامل رشته های صنایع شیمیایی، سرامیک، متالورژی، معدن، صنایع نساجی، گروه ساختمان و معماری شامل رشته های ساختمان و معماری داخلی، گروه خدمات شامل رشته های حمل و نقل و ناوبری، گروه سلامت و بهداشت شامل رشته های تربیت بدنی و تربیت کودک، گروه بازرگانی و امور اداری شامل رشته حسابداری، گروه کشاورزی و غذا شامل رشته های امور زراعی، امور باغی، امور دامی، صنایع غذایی و ماشین های کشاورزی و گروه هنر شامل رشته های صنایع دستی (فرش)، فتوگرافیک، تولید برنامه های تلویزیونی، پویانمایی، طراحی و دوخت، سینما، نمایش، گرافیک، نقاشی، نوازندگی ساز ایرانی و نوازندگی ساز جهانی.
عناوین رشته های کاردانش
مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش ادامه داد: در شاخه کاردانش هم 34 رشته تعمیر دستگاه های پزشکی، تولید محتوای الکترونیکی، طراحی و توسعه صفحات وب، خدمات فنی خودرو، رنگ کاری مبلمان چوبی، تراشکاری و فرز کاری، جوشکاری برق، تأسیسات حرارت مرکزی، تأسیسات حرارتی و برودتی، مکانیک تراکتور و تیلر، تعمیر سیستم انتقال نیرو و هیدرولیک تراکتور، تکثیر میگو، پرورش درخت و درختچه زینتی، تولید محتوا و انیمیشن، خیاطی دوخت های تزیینی، مدیریت و برنامه ریزی خانواده، کاربر امور اقتصادی، هوانوردی، تعمیر ماشین های ثابت کشاورزی، دوخت لباس های محلی، ساخت مصنوعات فلزی، جوشکاری گاز محافظ، خیاطی مردانه دوز، خیاطی دوخت های تزئینی، تعمیر موتور خودرو، تعمیر موتورهای دیزل دریایی، پرورش دام های سنگین، پرورش دام های سبک، پرورش ماکیان، تولید صنعتی فراورده های لبنی، مرغداری صنعتی، پرورش گیاهان جالیزی و سبزی، زراعت گیاهان علوفه ای و غده ای، کشت گیاهان دارویی و زعفران؛ حذف شدند.
ایجاد رشته های تازه
افشار بهمنی در خصوص رشته های تازه ایجاد شده در شاخه کاردانش گفت: رشته های محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگهداری تجهیزات پرورش دام و طیور، خط و سازه های ریلی، تعمیرات ناوگان ریلی، خدمات پس از فروش خودروهای سبک؛ بر اساس نیازهای بومی و منطقه ای و تقاضای دستگاه های اجرایی ایجاد شده اند.
به روز رسانی 79 رشته
وی در خصوص به روزرسانی استانداردهای مهارتی 79 رشته ادامه داد: امیدوارم در سال تحصیلی جاری هم استانداردهای سایر رشته های به جامانده هم به روزرسانی شوند. البته موافقت اصولی اولیه جهت ایجاد دو رشته خدمات فروشگاهی و صنایع بازیافت مواد و انرژی آنالیز شده ولی تا به امروز استانداردهای شغلی، برنامه درسی و جدول دروس آنها نهایی و ابلاغ نشده است.
فرایند بروزرسانی رشته های کاردانش
مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش اظهار کرد: با توجه به ماهیت تقاضامحوری و مشارکتی دستگاه های اجرایی در شاخه کاردانش، نیازسنجی و استانداردهای شغلی پیشنهادی به وسیله هر کدام از دستگاه های اجرایی ارائه می گردد و با آنالیز در کمیسیون های برنامه ریزی درسی دفتر تألیف فنی و حرفه ای و کاردانش براساس شاخص هایی ضمن اصلاح، نسبت به تدوین برنامه درسی رشته مربوطه اقدام می گردد.
وی توجه به نیازهای شغلی، منطقه ای و بومی دستگاه های اجرایی تقاضادهنده و مشارکت کننده؛ تدوین نیازسنجی شغلی و استانداردهای شغلی مبتنی بر استانداردهای ملی و بین المللی با مدنظر گرفتن سطح محتواها، زمان محتوای استانداردهای شغلی حداقل 1600 ساعت برای سه سال تحصیلی، با در نظر گرفتن توسعه حرفه ای و سطوح صلاحیت حرفه ای به وسیله دستگاه متقاضی؛ آنالیز نیازسنجی و استانداردهای شغلی در کمیسیون برنامه ریزی درسی دفتر تألیف فنی و حرفه ای و کاردانش و تدوین برنامه درسی و جدول دروس آن جهت ارائه به کمیته برنامه درسی شورای عالی آموزش و پرورش؛ آنالیز نیازسنجی شغلی، استاندارد شغلی، برنامه درسی در کمیته برنامه درسی کاردانش شورای عالی آموزش و پرورش و مشخص و تکلیف آن رشته را این چهار شاخص مطرح کرد.
برنامه های در دست اقدام در شش ماهه دوم سال
بهمنی گفت: در حال حاضر به منظور تدوین اسناد پشتیبان سند طراحی دوره تحصیلی فنی و حرفه ای و کاردانش هم الگوی برنامه ریزی درسی منطقه ای برای دو شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش با تأکید بر روش ها، ابعاد، مؤلفه ها و چارچوب های فرایند کاهش تمرکز در تدوین و اجرای برنامه درسی، تدوین چارچوب برنامه ویژه مدرسه، به روزرسانی الگوی تحلیل حرف و مشاغل بازار کار، تدوین و به روزرسانی استانداردهای تولید بسته های تربیت و یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش، تدوین و ارائه الگوی مفهومی شاخه کاردانش، تدوین و ارائه الگوی مفهومی صنایع دستی در حال انجام و نهایی سازی مطالعات آنها است.
منبع: خبرگزاری پانا