با معروف ترین جاذبه های گردشگری چابهار آشنا شویم

به گزارش کهن پارس، امروز می خواهیم به بندر چابهار، بهشت گمشده گردشگری ایران سفر کنیم. چابهار تنها بندر ایران بوده که در کنار اقیانوس قرار گرفته و به همین جهت، از اهمیت استراتژیک ویژه ای برای ایران و شش کشور آسیای میانه برخوردار هست. علاوه بر معروف ترین جاذبه های گردشگری چابهار، شرایط آب و هوایی ویژه چابهار در میان بنادر جنوبی ایران با گرمترین زمستان و خنک ترین تابستان، عامل مهمی برای جذب گردشگران و شهروندان به آن محسوب می شود. در مقاله جاهای دیدنی معروف چابهار همراه ما باشید تا کمی شما را با برترین جاذبه های دیدنی چابهار آشنا کنیم.

با معروف ترین جاذبه های گردشگری چابهار آشنا شویم

تالاب لیپار

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری چابهار، تالاب لیپار هست. این تالاب در 15 کیلومتری شرق چابهار واقع شده است. منظره ها فوق العاده زیبای این تالاب بعلت رویش گونه های بلوط و گزنه در آب بوده که صحنه های بسیار زیبایی را بوجود آورده است. حضور پرندگانی چون لک لک، طاووس، کبک و مرغ ماهی خوار این تالاب را بسیار زیبا و چشم نواز می نماید. بعلاوه، پرندگان دیگری نظیر چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی نیز در این منطقه زندگی نموده که زیبایی های این مکان را دو چندان می نمایند. از پوشش گیاهی این منطقه هم می توان به رویش پنبه وحشی اشاره نمود که مردم منطقه از آن تشک و بالشت می سازند.

اوج زیبایی پدیده جذر و مد قرمز در دره لیپار قابل مشاهده است؛ جایی که به آن تالاب صورتی می گویند. در خصوص رنگ قرمز این پدیده که نتیجه فعالیت پلانکتون هاست، کارشناسان محیط زیست می گویند مواد آلی و معدنی فراوانی که به وسیله رودخانه و خورهای متصل به این حوزه راهنمایی می شوند، باعث افزایش فراوری پلانکتون های گیاهی در منطقه می گردد. این عوامل به همراه ویژگی منحصر بفرد حوزه اقیانوسی دریای عمان یعنی جریانات دریایی حاصل از طوفانهای مونسون باعث گشته تا تعداد پلانکتون ها در آذر به حداکثر مقدار خود برسد و رنگ آب قرمز گردد.

در کنار این مورد از جاهای دیدنی معروف چابهار نیز منطقه ای وجود دارد که به آن دشتار گفته می گردد. به علت زیبایی خاصی که این منطقه دارد، می تواند هر علاقمند به طبیعتی را به آنجا بکشاند. بومیان به این منطقه عروس می گویند. در زبان بلوچی به دخترانی که در مرحله نامزدی هستند و هنوز عروسی ننموده اند، دشتار گفته می گردد و به همین دلیل، این نام را بر اینجا گذاشته اند.

بیشتر بخوانیدتالاب لیپار یا تالاب صورتی، یکی از دیدنی ها چابهار

ساحل صخره ای

در مرداد و مصادف با وزش بادهای موسمی، در گوشه ای از ساحل بندر چابهار که به آن دریا بزرگ می گویند، امواج با هنرنمایی مثال زدنی جلوه های بی نظیری را خلق می نمایند. در دریای بزرگ به این علت که دریا معمولا متلاطم و خشمگین است، موج های سهمگین و بزرگ بعد از برخورد به صخره های ساحلی چندین متر به هوا پرتاب می شوند و تصاویر زیبایی را بوجود می آورند. ارتفاع این امواج گاهی به 15 متر هم می رسد و همین موضوع، این ساحل را به یکی از برترین جاذبه های دیدنی چابهار تبدیل نموده است.

تپه های گل فشان

در شمال غربی چابهار و در 20 کیلومتری روستای کهیر، سه تپه گل فشان با ارتفاع 10 تا 20 متر وجود دارند که از چندین سال پیش دو تای آنها خاموش شده و سومی که هنوز فعال است، گلی سرد و طوسی رنگ را به بیرون پرتاپ می نماید و تصاویر بسیار زیبایی را بوجود می آورد. مردم محلی اعتقاد دارند که این گل و لای برای درمان بیماری ها بخصوص بیماری های پوستی موثر بوده و علاوه بر آن هم برای دنیاگرد ها یکی از برترین جاذبه های دیدنی چابهار است.

کوه های مریخی

یکی از جاهای دیدنی معروف چابهار که منظره ها بسیار زیبا و چشم نواز دارد، کوه های مریخی چابهار بوده که به موازات دریا کشیده شده اند و در سفر به چابهار بازدیدشان را نباید از دست داد. از تفاوت هایی که میتوان در این کوهها با دیگر کوهها مشاهده کرد، میتوان به رنگ تقریبا سفید و بعلاوه واریزه های بسیار در پای آن اشاره نمود. کوه های مخروطی مریخی با آن رنگ زیبا و دلنواز از یک سو و دریای سبز با ماسه و درختچه های چشم نواز از سوی دیگر، این جاده را به یکی از زیباترین جاده های ایران تبدیل نموده اند.

جنگل حرا

جنگل حرا یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری چابهار بوده و نام درختچه ای که در مردابهای منطقه ها گرم می روید. درختچه های حرا گونه ای آفتاب پسند هستند. ارتفاع این درختان در مکانهای مختلف فرق داشته و بستگی به اقلیم و شرایط زیستی به پنج تا ده متر می رسد. ریشه این درختان سطحی بوده و از یک ریشه عمودی کوتاه و تعداد زیادی ریشه های جانبی مورب تشکیل شده اند. حرا دارای نوعی ریشه دیگر هم بوده و آن ریشه های هوایی هستند. در سطح این ریشه ها عدسک هایی قرار داشته که تنفس گیاه از این طریق صورت می پذیرد. گلهای این درختچه شبیه گلهای شاه پسند بوده و میوهایی شبیه به کپسول تخم مرغی دارد که درون آن یک دانه است، با دو شکاف باز می گردد و در دو فصل بهار و پاییز این درختچه ها گل می دهند.

رودخانه باهوکلات

گردشگرانی که می خواهند تمساح های ایرانی را از نزدیک ببینند، محل زندگی این حیوان رودخانه باهوکلات هست. این حیوان بازمانده خزندگانی بوده که در حدود 265 سال پیش در این منطقه زندگی می کردند. این تمساح که به تمساح پوزه کوتاه مشهور بوده، مهمترین موجود منطقه بندر چابهار است و به طور آزادانه زندگی می نماید. طول این تمساح تا چهار متر هم می رسد و قویترین عضو آن دمش هست. رودخانه باهوکلات از پرآب ترین رودهای بلوچستان بوده و عامل اصلی حیات در جنوب بلوچستان است.

موقعیت جغرافیایی

برترین جاذبه های دیدنی چابهار در منتهی الیه جنوب شرقی ایران در کنار آبهای گرم دریای عمان و اقیانوس هند با مساحتی حدود 17155 کیلومتر مربع قرار دارند. همسایه شمالی این شهرستان، ایرانشهر و نیک شهر هستند. چابهار از غرب نیز با استانهای کرمان و هرمزگان، از شرق با کشور پاکستان و از جنوب با دریای عمان همسایه است. بندر چابهار از سطح دریا 7 متر ارتفاع و بیش از 11 کیلومتر مربع وسعت داشت. فاصله چابهار تا مرکز استان 738 کیلومتر بوده و تا زاهدان 722 کیلومتر فاصله دارد. این بندر در 2286 کیلومتری مرکز قرار گرفته و فاصله هوایی آن تا تهران 1456 کیلومتر است.

بندر چابهار از نظر عرض جغرافیایی هم عرض بندر میامی در آمریکا بوده و به همین جهت، دارای شرایط آب و هوایی کاملا شبیه این بندر هست. چابهار تا بندر کراچی پاکستان 900 کیلومتر فاصله دارد. بزرگترین خلیج ایران در کنار دریای عمان، خلیج چابهار بوده که با بریدگی طبیعی و استثنایی خود، بزرگترین آبراه به اقیانوس هند بشمار می آید.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به میامی | شهری دیوانه نماینده در آمریکا

اهمیت استراتژیک چابهار

بندر چابهار نقطه عبور جنوبی ترین کریدور شرقی - غربی دنیا هست. این کریدور از دروازه ابریشم در کشور پهناور چین آغاز شده و از قلب اقتصاد این کشور یعنی استان کانتون می گذرد و به آسیای جنوب شرقی می رسد. بعد از آن وارد کشور هندوستان شده و بعد از گذشتن از مهمترین شهرهای این منطقه به بندر چابهار می رسد. اهمیت این موضوع به این خاطر است که براساس پیش بینی محققان سازمان ملل در زمینه حمل و نقل بین المللی، حدود نیمی از حمل و نقل دنیا میان خاور دور با سایر نقاط دنیا انجام می گردد. از مجموع 3 کریدور حمل و نقل دنیای که کارشناسان سازمان ملل برای این امر پیش بینی نموده اند، 2 کریدور از ایران می گذرد که یکی از آنها از چابهار است.

به علت موقعیت راهبردی و اینکه بندر چابهار یکی از مهمترین چهارراه های کریدور شمال جنوب بازرگانی دنیای بوده، اهمیت زیادی پیدا نموده است. لذا، سازندگی و سرمایه گزاری فراوانی در آن صورت می پذیرد.

وجه تسمیه

سه وجه تسمیه برای چابهار مشهور هست: یکی این است که چون در قدیم مردم به این بندر چه بار می گفتند پس، چابهار تغییر یافته چه بار است. دیگری این است که چابهار در گویش محلی مردم این منطقه به کسانی که در اطراف آب سکنی گزیده اند، گفته شده است. در شهر چابهار در قدیم جهت تامین آب مورد احتیاج از چاه هایی که مردم حفر می کردند، استفاده می شد؛ چه به معنای چاه آب و بار به معنای پیرامون. این اصطلاح به مرور زمان با ورود غیر بومیان به شهر و توسعه به چابهار یا چهار بهار تغییر یافت.

آخرین وجه و غالب ترین وجه تسمیه این است که گفته شد نام چابهار تغییر یافته چهار بهار بوده است، چون این منطقه همواره از آب و هوای بهاری بهره مند هست. بنابراین، برترین فصل را برای سفر به جاهای دیدنی معروف چابهار انتخاب کنید.

آب و هوا

بندر چابهار یکی از خوش آب و هواترین منطقه ها کشور ایران بوده که در زمستان گرمترین نقطه و در تابستان خنک ترین بندر بحساب می آید. هوای چابهار به طور کلی دارای کمترین تغییرات در چهار فصل سال است. میانه دما در طول سال، 26 درجه سانتیگراد هست. میانه دمای پیشینه در خرداد طی یک دوره هفت ساله، 31 درجه سانتیگراد و میانه دمای کمینه در دی، 19 درجه سانتی گراد تخمین زده شد. رطوبت در این شهر تنها در دو ماه اردیبهشت و خرداد می رود.

در ادامه بخوانیدچابهار | نگینی درخشنده در جنوب شرق ایرانمنبع: همگردی
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1440

به "با معروف ترین جاذبه های گردشگری چابهار آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با معروف ترین جاذبه های گردشگری چابهار آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید