این هوش مصنوعی در کسری از ثانیه ویروس تنفسی را تشخیص می دهد!

به گزارش کهن پارس، دیجیاتو نوشت: در این آزمایش، تصاویر نمونه ها با استفاده از یک میکروسکوپ فلورسانس تجاری گرفته و سپس به وسیله یک نرم افزار یادگیری ماشینی پردازش می گردد.

این هوش مصنوعی در کسری از ثانیه ویروس تنفسی را تشخیص می دهد!

دانشمندان اولین آزمایش تشخیصی در دنیا را ساخته اند که از هوش مصنوعی استفاده می نماید و می تواند ویروس های تنفسی شناخته شده را درعرض پنج دقیقه تنها با یک سواب بینی یا گلو شناسایی کند.

فناوری آزمایشی پیشگام دانشمندان، برچسب گذاری مولکولی، بینایی رایانه ای و یادگیری ماشین را با یکدیگر ترکیب می نماید تا یک پلتفرم تصویربرداری تشخیصی دنیای ایجاد کند که مستقیماً به نمونه بیمار نگاه می نماید و می تواند درعرض چند ثانیه تشخیص دهد که کدام پاتوژن در آن وجود دارد.

نحوه انجام آزمایش و مقدار دقت آن

در این آزمایش، تصاویر نمونه های برچسب دار با استفاده از یک میکروسکوپ فلورسانس تجاری گرفته می گردد و سپس به وسیله یک نرم افزار یادگیری ماشینی سفارشی که برای شناسایی ویروس های خاص آموزش دیده است، پردازش می گردد. نتایج نهایی این کار نشان می دهد که این فناوری می تواند به سرعت انواع و گونه های مختلف ویروس های تنفسی ازجمله آنفولانزا و کووید-19 را درعرض پنج دقیقه و با دقت بیش از 97 درصد شناسایی کند.

در آزمایش های اولیه معین شد که این آزمایش می تواند ویروس کووید-19 را در نمونه های بیماران شناسایی کند و پس از انجام تحقیقات بیشتر، معین شد که این آزمایش می تواند برای تشخیص عفونت های تنفسی بسیار زیادی استفاده گردد.

نیکلاس شیائلیس، دانشجوی پی اچ دی دپارتمان فیزیک دانشگاه واریک انگلستان و یکی از محققان اصلی این مطالعه شرح می دهد: روش ساده شده آزمایش های تشخیصی ما سریع تر و ارزان تر، دقیق تر و تضمینی تر از هر آزمایش دیگری است که تا به امروز ساخته شده. اگر بخواهیم ویروس تازهی را شناسایی کنیم، فقط باید نرم افزار را برای تشخیص آن دوباره آموزش دهیم، نه اینکه یک آزمایش کاملاً تازه فراوری کنیم. یافته های ما پتانسیل این روش را برای متحول کردن تشخیص ویروس و توانایی ما را در کنترل شیوع بیماری های تنفسی نشان می دهد.

دانشمندان بعلاوه در مقاله مربوط به این آزمایش که در ژورنال ACS Nano منتشر شده است، شرح می دهند که یادگیری ماشینی چگونه می تواند کارایی، دقت و زمان صرف شده برای شناسایی انواع مختلف ویروس ها را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. بعلاوه این رویکرد می تواند سویه های مختلف را نیز از یکدیگر جدا کند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 بهمن 1401 بروزرسانی: 26 بهمن 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1447

به "این هوش مصنوعی در کسری از ثانیه ویروس تنفسی را تشخیص می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این هوش مصنوعی در کسری از ثانیه ویروس تنفسی را تشخیص می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید