از مردادماه واکسیناسیون معلمان شروع می گردد ، آمادگی ‬برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس

به گزارش کهن پارس، معاون وزیر بهداشت گفت: حتماً احتیاج داریم فضا هایی که در آن قرار می گیریم تهویه مناسب داشته باشد. شاید در آینده باید در طراحی فضا های بسته از جمله کلاس ها باید بحث تهویه را جدی بگیریم.

از مردادماه واکسیناسیون معلمان شروع می گردد ، آمادگی ‬برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت گفت: ما خیلی احساس نزدیکی و قرابت زیاد با آموزش و پرورش داریم چرا که گروه هدف اصلی ما در بهداشت و پیشگیری همین آموزش و پرورش است و همین جا از دانش آموزان و سفیران سلامت تقدیر می کنم.

وی ادامه داد: قریب به 15 ماه است درگیر ویروس کرونا هستیم و این ویروس وارد جهان هستی شده است و ویروس بسیار عجیب بود و با اجداد خودش هم متفاوت بود. ما اجدادش را می شناختیم و اینکه ویروس کرونا قبلاً باعث سرماخوردگی می شد و در کتب پزشکی یک پاراگراف کوتاه درباره اش می نوشتند که یک دسته از ویروس ها باعث ایجاد شبه آنفلوآنزا می گردد که یکی از آن ها کروناست. بعد ویروس جدی تر مثل ویروس سارس و مرس خودش را نشان داد و باز هم ویروس کووید 19 متفاوت بود و همه معادلات را بهم ریخت.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مثلاً ویروس ها عمدتاً فصلی هستند و تحت تاثیر خیلی عوامل قرار می گیرند. جهان هم منتظر بود که این ویروس با شروع فصل گرما از بین برود در حالیکه در فصل گرما اتفاقاً قوی تر وارد شد. سال گذشته در فصل گرما استان های جنوبی کشورمان بیشتر درگیر شدند و این نشان داد که این ویروس به دما حساس نیست و بیشتر هم مردم را درگیر می نماید.

رئیسی اظهار کرد: بعد متوجه شدیم و دیدیم تابستان فصلی است که در و پنجره بسته می گردد و کولر ها باز می گردد و باعث می گردد ویروس دچار چرخش در محیط گردد و بیش از همواره نقش تهویه مهم شد و حتماً احتیاج داریم فضا هایی که در آن قرار می گیریم تهویه مناسب داشته باشد. شاید در آینده باید در طراحی فضا های بسته از جمله کلاس ها باید بحث تهویه را خیلی جدی بگیریم.

آنقدر که نگران بازگشایی مدارس هستیم نگران بازگشایی دانشگاه ها نیستیم

رئیسی در ادامه با بیان اینکه اینقدر که ما نگران مدارس هستیم نگران بازگشایی دانشگاه ها نیستیم، گفت: البته دانشگاه ها هم باید باز گردد. داریم کسانی را‬ که فوق لیسانش را دارد می گیرد و دانشگاه را به چشم ندیده‬ است. ولی اینقدر که‬ ما‬ نگرانی درباره مدارس داریم‬ درباره دانشگاه نگرانی‬ نداریم، چون کسانی که وارد دانشگاه می شوند در حوزه پرورشی، در آموزش و پرورش آموزش دیدند. در مدرسه گرچه آموزش تعطیل نشد‬، اما بحث پرورش مهم است که با دوری از مدرسه مورد غفلت قرار می گیرد. آسیبی که دوری از مدرسه به دانش آموزان زده است شاید کرونا نزده باشد. ما هم خیلی کوشش کردیم مدارس باز گردد اما دلایل‬ متعددی‬ باعث‬ شد‬ پیروز نشویم. یکی‬ از‬ آن‬ دلایل‬ این‬ است‬ که‬ کنترل افرادی که سن بالاتری دارند راحت تر است. در مقطع ابتدایی ممکن‬ است سر کلاس بچه ها منظم سر کلاس بنشینند، ولی به محض اینکه زنگ می خورد فاصله اجتماعی را نمی توانند رعایت نمایند، ولی دانشجو ها شاید بهتر بتوانند رعایت نمایند.

وی ادامه داد: نکته بعدی واکسن پذیر بودن است افراد است. شما اگر واکسن داشته باشید می توانید‬ همه‬ دانشجویان را واکسن بزنید، ولی فعلاً برای دانش آموزان زیر 18 سال واکسن مورد تاییدی در دسترس نیست. ‬

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: قویاً اعتقاد دارم که اصل را باید بر بازگشایی مدارس بگذاریم، اما بازگشایی مدارس احتیاج به یک برنامه جامع دارد که با همکاری وزارت آموزش و پرورش باید در ابعاد مختلف آن‬ را ببینیم و نقش مهمی خانواده ها در این میان دارند که برای همین توانمندسازی خانواده ها و اینکه در این حوزه آموزش ببینند مهم است. در سال های گذشته نیز در بحث آنفلوآنزا دیدیم که اطلاع رسانی می شد که اگر دانش آموزی دچار علائم است به مدرسه نیاید و مدارس را تعطیل نمی کردیم. در این میان مهم است خانواده ها در بحث علامت شناسی قوی شوند.

از مردادماه واکسیناسیون معلمان شروع می گردد / آمادگی ‬برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس

رئیسی گفت: ما از مرداد معلمان سراسر کشور را واکسینه می کنیم. در طرح بازگشایی مدارس باید بحث های کارشناسی را جلو ببریم. اگر آموزش و پرورش تایید کند ما می‬ توانیم رانندگان سرویس مدارس را هم واکسینه کنیم. اگر‬ لیستی آموزش و پرورش استان ها تایید نمایند و به ما بدهند می توانیم آن ها را جزو برنامه های واکسیناسیون قرار دهیم و از آخر مرداد این بخش را هم شروع کنیم که تا مهرماه دو دوز واکسن را گرفته باشند. ولی بحث اصلی همچنان‬ بحث استانداردهاست و بحث آموزش مدیران و معلمان است که اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: استاندارد ها کاملاً تعیین است و الان آموزش و پرورش آنقدر خوب اطلاع رسانی نموده و آموزش داده که‬ بعضاً مدیران مدارس از کارشناسان ما بهتر می دانند‬ این استاندارد ها چیست.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به رعایت بالای پروتکل های بهداشتی در برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم نیز گفت: این آزمون ها که برگزار گردید همکاران ما در استان های مختلف‬ آن‬ را‬ آنالیز کردند‬ و تقریباً در هیچ استانی نبود که میزان رعایت پروتکل ها کمتر از 90 درصد باشد. معنای این جمله این است که در جایی که در جامعه متوسط رعایت پروتکل ها 70 درصد است و در جلسات امتحانی در مدارس این استاندارد 90 درصد و بالاتر است، دانش آموزان در آن یک ساعتی که سر امتحان بودند از وقتی در کوچه و خیابان هستند امنیت بیشتری دارند. ضمن اینکه یادمان باشد امتحانات پایه نهم و دوازدهم تنها حضوری برگزار گردید. بود و بقیه مجازی بود و علتش این بود عدالت رعایت گردد و حقی از کسی ضایع نگردد. در بحران ها اصل کار این است که اصل و روح و عدالت را حفظ کنیم. ‬

وی با اشاره به اینکه در این مدت پیغام های زیادی از دانش آموزان برای تعویق امتحانات دریافت نموده است، گفت: نباید همواره سراغ دانش آموزانی برویم که درس نمی خوانند و واقعاً بسیاری از دانش آموزانی که تقاضای تاخیر در امتحانات و کنکور را دارند بحث کرونا مطرح نیست. خیلی ها هم در آخر گفتند ما آموزش را مجازی دیدیم چرا باید آزمون حضوری برگزار گردد که آن یک بحث دیگری است و در حوزه اختیارات ما نیست.

رئیسی در ادامه بیان نمود: حدود 40 سال پیش در یک کشوری که اجازه بدهید اسم آن را نگویم نظمی در امتحانات‬ و‬ ورودی‬ دانشگاه ها وجود نداشت و هر کسی می رفت یک مدرکی می گرفت. ‬تا سال های سال‬ بعد‬ از‬ اصلاح‬ این‬ روند‬ مردم آن کشور اگر ساختمانی می‬ خواستند‬ بسازند، آن را دست مهندسان خودشان نمی دادند یا پیش پزشک می خواستند بروند، پیش پزشک خودشان نمی رفتند. یعنی بحث کیفیت آموزش بسیار مهم است.

وی گفت: شاید در ایام کرونا مردم قدر آموزش و پرورش را بیشتر دانستند. هم در حوزه تربیتی و هم در حوزه آموزشی دیدند چقدر موثر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 919

به "از مردادماه واکسیناسیون معلمان شروع می گردد ، آمادگی ‬برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مردادماه واکسیناسیون معلمان شروع می گردد ، آمادگی ‬برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید