ارزانی انبارها و همخوانی نداشتن ورودی و خروجی

به گزارش کهن پارس، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از موجودی حدود 4.5 میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد و گفت: ورودی و خروجی کالا در بنادر همخوانی ندارد و یکی از کارهایی که باید در این زمینه انجام داد، افزایش تعرفه های انبارها به مقدار ای است که انباشت کالا در بنادر برای صاحب آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.

ارزانی انبارها و همخوانی نداشتن ورودی و خروجی

فرهاد منتصر کوهساری در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون چهار میلیون و 570 هزار تن انواع کالای اساسی در بنادر جنوبی و شاقتصادی کشور وجود دارد که البته نسبت به ماه های گذشته فرایند تخلیه و بارگیری کالا سرعت بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی به نام موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، اضافه کرد: طی ماه های گذشته موجودی بنادر کشور از چهار میلیون و 800 هزار تن به حدود 4.5 میلیون تن رسیده است و در زمینه رشد و تخلیه و بارگیری هم نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته ایم. همچنین در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود 9 میلیون و 140 هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که این عدد در سرانجام مرداد ماه امسال به بیش از 10 میلیون تن رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی دیگر از معیارهایی که نشان می دهد فرایند تخلیه و بارگیری کالای اساسی از بنادر کشور تسریع شده است اینکه در خرداد ماه امسال روزانه 1500 دستگاه کامیون در بنادر کشور کالای اساسی بارگیری می کردند اما در حال حاضر به صورت میانگین به 2200 دستگاه در روز رسیده است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که هم اکنون ورودی و خروجی کالا از بنادر کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و باید سرعت خروجی را افزایش دهیم که برای این کار تعداد کامیون ها باید به حداقل 2500 دستگاه در روز برسد.

منتصر کوهساری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا کالاهای اساسی همواره در بنادر کشور انباشت شده و ترخیص آن ها با مشکلاتی نظیر تاخیر همراه است؟ گفت: در این زمینه باید فرآیند ترخیص کالا را بررسی کنیم که به چه دلیلی این فرآیند حدود 50 روز و حتی بیشتر به طول می انجامد اما توجه به این نکته هم ضروری است که در دنیا تعرفه انبارداری در بنادر صعودی و بسیار بالاتر از ایران است به همین دلیل صاحب کالا علاقه مند نیست که کالایش روزهای طولانی در بنادر بماند اما در ایران اینگونه نیست و به دلیل اینکه ارزان ترین انبارها مربوط به انبارهای بنادر است، صاحب برای خرید، تجهیز یا اجاره یک انبار در شهر خودش را به زحمت نمی اندازد و به صرفه ترین کار برای او باقی ماندن کالایش در بنادر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1013

به "ارزانی انبارها و همخوانی نداشتن ورودی و خروجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزانی انبارها و همخوانی نداشتن ورودی و خروجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید