گور دسته جمعی سوریه؛ قدیمی ترین بنای یادبود جنگ در دنیا

به گزارش کهن پارس، نتایج یک پژوهش جدید نشان داد محوطه تاریخی موسوم به بنای یادبود سفید واقع در شهر تل بنات در شمال سوریه احتمالا قدیمی ترین بنای یادبود جنگ در سراسر دنیا است. باستان شناسان در این تپه مصنوعی که بیش از 4 هزار سال قدمت دارد، به الگوهایی در آرایش گورها برخوردند که نشان می دهد این گورها به اعضای یک ارتش تعلق دارند. این سازه احتمالا در زمان خود نقش یک بنای یادمان منحصربه فرد را بازی می کرد که از کیلومترها دورتر نیز قابل رویت بود.

گور دسته جمعی سوریه؛ قدیمی ترین بنای یادبود جنگ در دنیا

براساس گزارشی که در مجله Antiquity منتشر شده است، روشن نیست این تپه 22 متری اولین بار چه زمانی ساخته شد اما می دانیم که در گذر قرن ها دستخوش تغییراتی شده است؛ این بنا در نهایت در 2450 تا 2300 سال قبل از میلاد پس از ساختن پله های جانبی به شکل نهایی خود درآمد و شبیه به یک هرم پلکانی شد. اسکلت 30 انسان بین 8 تا 20 ساله در این پله ها قرار داده شدند. به علاوه گلوله های تخم مرغی سنگ اندازها و پوست حیواناتی که از آنها به عنوان غلاف شمشیر سربازان استفاده می شد نیز در این تپه دفن شده اند.

روزنامه هنر چاپ لندن نوشت،احتیاط و مراقبتی که درباره این اجساد به خرج داده شده است، نشان می دهد این یک گور دسته جمعی از سربازان دشمن نیست و به نیروهای خودی تعلق دارد. از شرایط اسکلت ها پیداست، صاحبان آنها مدت ها قبل از دفن شدن در بنای یادبود سفید کشته شده بودند و اجسادشان احتمالا بعدا از یک قبرستان یا میدان نبرد دیگر برای بزرگداشت و تکریم به این منطقه منتقل شده است. این که سربازان تل بنات با چه کسی می جنگیدند تعیین نیست اما دو احتمال وجود دارد: آنها یا در جنگ بین قدرت های منطقه ای گرفتار شده بودند و یا در یک جنگ داخلی به سر می بردند.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 940

به "گور دسته جمعی سوریه؛ قدیمی ترین بنای یادبود جنگ در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گور دسته جمعی سوریه؛ قدیمی ترین بنای یادبود جنگ در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید