کیت تشخیص و واکسن ایرانی در راه است، از کوشش برای توسعه واکسن کرونا تا فراوری کیت های تشخیص

به گزارش کهن پارس، یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه بیولوژیکی پیروز به توسعه دو نوع کیت تشخیص کرونا شده است و در حال مطالعه روی توسعه واکسنی برای درمان این بیماری است.

کیت تشخیص و واکسن ایرانی در راه است، از کوشش برای توسعه واکسن کرونا تا فراوری کیت های تشخیص

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران ، یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور دست به اقدامات موثری برای مقابله و درمان با این بیماری عفونی زده است. طرح فراوری واکسن پپتیدی نوترکیب و کیت ستونی استخراج RNA ویروسی تنها گوشه ای از اقدامات این شرکت است.

کرونا را بلاک کنید!

این شرکت به طور همزمان روی تحقیق و طراحی سه واکسن پپتیدی نوترکیب علیه ویروس کووید-19 کار می نماید و برای این کار سرمایه گذاری خصوصی نیز جذب نموده است. یکی از این طرح ها ساخت واکسنی برای درمان بیماری ناشی از ویروس کروناست.

ویروس کرونا پروتئینی به نام پروتئین اسپاک در سطح خود دارد که به گیرنده های آنزیم آنژیوتانسین (نوعی پیش ساز هورمونی) متصل شده و وارد سلول هدف می گردد. این امر بدین معناست که برای جلوگیری از ورود ویروس به سلول باید پروتئین اسپاک آن را بلاک کرد تا قادر به اتصال به گیرنده ها نباشد. برای مسدود کردن پروتئین اسپاک ویروس راه های مختلفی وجود دارد، این شرکت دانش بنیان در حال مطالعه روی نقاط حساس ویروس کرونا و پیدا کردن بهترین راه برای مسدود کردن پروتئین اسپاک است.

تشخیص کرونا با استفاده از ژنوم ویروس

طرح فراوری و بهینه سازی کیت ستونی استخراج RNA ویروسی از دیگر اقدامات این شرکت است. این کیت می تواند ژنوم ویروس کرونا را استخراج کند و تشخیص دهد که فرد مبتلا به این بیماری عفونی است یا خیر. استخراخ ژنوم ویروس نخستین مرحله در تشخیص مولکولی ویروس به شمار می رود. برای استخراج ژنوم به نمونه ای از آب دهان فرد مشکوک احتیاج است تا RNA ویروس استخراج گردد.

این کیت می تواند طی 25 دقیقه تشخیص دهد که نمونه حاوی ویروس کروناست یا خیر. کیت ستونی استخراج RNA در دو حجم 50 و 100 واکنشی آماده عرضه به بازار است. شرکت دانش بنیان سازنده این کیت توانایی تهیه این محصول تا 50 هزار واکنش را دارد.

تشخیص کرونا به وسیله غلظت آنتی بادی ها

فراوری کیت سریع سرولوژیک برای تشخیص آنتی بادی علیه کرونا از دیگر طرح های این شرکت دانش بنیان است. سیستم ایمنی بدن انسان برای مبارزه با عوامل بیماری زا پروتئین هایی از دسته ایمنوگلوبولین ها فراوری می نماید. ایمونوگلوبولین ها دسته ای از مولکول های زیستی در سیستم ایمنی بدن هستند و برای مبارزه با آنتی ژن ها و پادگن ها (ترکیباتی که بعد از ورود به بدن باعث واکنش سیستم ایمنی می شوند) ترشح می شوند. در بیماری ناشی از ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن در پنج روز اول پروتئین IGM را به مقدار زیاد فراوری می نماید و در 15 روز اول نیز میزان فراوری پروتئینی به نام IGU را افزایش می دهد.

افزایش غلظت این پروتئین ها باعث ایجاد ایمنی بدن در برابر ویروس کووید-19 شده و بیمار از علائم سخت در امان می ماند. بنابراین می تواند با اندازه گیری میزان غلظت این پروتئین ها در بدن فرد مشکوک، تشخیص داد که فرد مبتلا به کروناست یا خیر. اگر غلظت پروتئین IGM بالا باشد، یعنی فرد مبتلا به ویروس کروناست، اگر غلظت پروتئین های IGM و IGU در فرد بالا باشد، بدین معناست که بدن در مرحله ایجاد ایمنی قرار گرفته است، اگر غلظا پروتئین IGU بالا باشد نیز یعنی ایمنی بدن به طور قطع ایجاد شده است. از کیت سرولوژیک تشخیص آنتی بادی علیه کرونا می توان تأیید کسب ایمنی بدن و قرنطینه کردن فرد استفاده کرد.

فراوری محلول و ژل ضدعفونی کننده

این شرکت برای تهیه فرمولاسیون و فراوری محلول، امولسیون و ژل ضدعفونی دست و سطوح سرمایه گذاری خصوصی انجام داده است. این محصولات بر پایه الکل (اتاتول یا ایزوپروپانول) 70 درصد تهیه می شوند.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 49

به "کیت تشخیص و واکسن ایرانی در راه است، از کوشش برای توسعه واکسن کرونا تا فراوری کیت های تشخیص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیت تشخیص و واکسن ایرانی در راه است، از کوشش برای توسعه واکسن کرونا تا فراوری کیت های تشخیص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید