چه کار هایی عمر ماهی قرمز را کم می نماید؟

به گزارش کهن پارس، مظاهر زمانی با بیان اینکه الزامات بهداشتی باید در همه مراحل فراوری، توزیع، خرده فروشی، خرید و نگهداری ماهی رعایت گردد، گفت: از آنجایی که مراکز فراوری و توزیع به وسیله دامپزشکی کنترل می گردد لذا رعایت نکات بهداشتی در زمان خرید و هنگام نگهداری از ماهی بیشتر مورد توجه است.

چه کار هایی عمر ماهی قرمز را کم می نماید؟

ماهی بیماری کرونا را منتقل نمی کند

به گزارش فارس، مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ترجیحاً ماهی گلی از مراکزی که شهرداری با هماهنگی دامپزشکی دایر نموده است خریده گردد، اضافه کرد: کرونا در ماهی بیماری زا نیست، اما یک سری نکات باید رعایت گردد که فروشنده و ماهی به صورت مکانیکی ناقل بیماری نشوند.

وی ادامه داد: دقت گردد که از تماس مستقیم با ماهی و آب ماهی و از خرید ماهی لک دار، فاقد رنگ شفاف، بی حال و ... خودداری گردد.

آب ماهی را در فاضلاب بریزید

زمانی به روش نگهداری ماهی در منزل اشاره و بیان نمود: حتی الامکان ماهی را در ظرف یک بارمصرف یا پلاستیک خریداری و در منزل آب را در فاضلاب بریزید و ظرف را ام ها کنید بعلاوه ظرف نو را نیز با نمک و بتادین ضدعفونی و سپس ماهی را به آن منتقل کنید.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان گفت: اگر از آب شهری برای نگهداری ماهی استفاده می گردد آب را ساعتی در دمای محیط قرار دهند تا کلرزدایی گردد زیراکه کلر باعث تلفات و مرگ ماهی می گردد بعلاوه بهتر است از آکواریوم یا ظرف دهانه باز استفاده گردد تا اکسیژن بیشتری به ماهی برسد.

آب ماهی هر 24 ساعت یک بار تعویض گردد

وی با بیان اینکه آب مورد احتیاج هر ماهی حداقل یک لیتر است، ادامه داد: با توجه به اینکه ماهی قرمز گرمابی و از خانواده ماهیان کپور است و برترین درجه حرارت برای این موجودات 22 تا 26 درجه است، در هر 24 ساعت یک بار باید 25 درصد آب ماهی عوض گردد البته بهتر است در این کار ماهی کمتر دست کاری و در معرض استرس قرار بگیرد.

زمانی با اشاره به اینکه استرس عمر ماهی را کاهش می دهد، بیان داشت: اگر همه نکات و الزامات بهداشتی رعایت گردد و استرس کمتری به ماهی وارد گردد تا چندین سال زنده می ماند.

ماهی قرمز را در نهر رها نکنید

وی با بیان اینکه ماهی قرمز را در رودخانه و نهر ها رها نکنید، اضافه کرد: ممکن است این ماهی ها بیماری های نهفته داشته باشند که برای سایر ماهی ها خطرساز باشد بعلاوه گونه هایی مانند خزندگان، دوزیستان، لاک پشت و حلزون گوش قرمز که عرضه آن ها نیز ممنوع است ناقل بیماری هایی به انسان هستند که باید از خرید و عرضه آن ها جلوگیری گردد.

مجوز فروش از دامپزشکی نیز گرفته گردد

مسئول اداره بهداشت ومدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان گفت: بیشتر مراکز فروش تنها از صنف و شهرداری مجوز دارند که همه مراکز باید مانند مراکز عمده فروش و تکثیر از دامپزشکی نیز این مجوز را بگیرند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1298

به "چه کار هایی عمر ماهی قرمز را کم می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کار هایی عمر ماهی قرمز را کم می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید