پیش بینی شدت کووید، 19 در بچه ها با یاری یک نشانگر زیستی

به گزارش کهن پارس، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز نو خود کوشش نموده اند تا با ارزیابی مقدار سیتوکین های موجود در بزاق دهان بچه ها، شدت کووید-19 را در آنها پیش بینی نمایند.

پیش بینی شدت کووید، 19 در بچه ها با یاری یک نشانگر زیستی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از فلوریدا نیوز تایمز، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز تازه خود، رابطه میان سیتوکین های موجود در بزاق دهان و ابتلا به کووید-19 را ارزیابی نموده اند تا شدت بیماری را پیش بینی نمایند. آنها با آنالیز نمونه بزاق 150 کودک دریافتند که سطح دو سیتوکین در بزاق دهان بچه ها مبتلا به کووید-19 شدید، بالاتر از سطح آن در بزاق دهان سایر بچه ها است.

پژوهشگران در این پروژه، اندازه سیتوکین و ریزآران ای را در بزاق دهان بچه ها مورد آنالیز قرار دادند. این نشانگرهای زیستی ممکن است که التهاب را در بدن کنترل نمایند و یاریی برای مشخص اندازه جدی بودن ابتلا باشند.

اوشا ستورامان (Usha Sethuraman)، پژوهشگر دانشگاه میشیگان مرکزی (CMU) و از اعضای این گروه پژوهشی، گفت: استفاده از بزاق برای پیش بینی شدت عفونت، یک روش غیرتهاجمی و بدون درد است. اگر تاثیر این روش ثابت گردد، بزاق دهان می تواند به تشخیص کووید-19 در بچه های که آزمایش خون برای آنها سخت و ناراحت نماینده است، یاری کند. علاوه بر این، تشخیص به موقع شدت کووید-19 می تواند به پزشکان در ارائه درمان فوری و مناسب یاری کند و پیامدهای بیماری را بهبود ببخشد.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که اگرچه بیشتر بچه ها مبتلا به کووید-19، بیماری خفیفی داشته اند، اما بعضی از آنها به عوارض شدیدی مانند نارسایی تنفسی یا التهاب قلب دچار شده اند.

سیتوکین ها، پروتئین هایی هستند که در خون و بزاق وجود دارند و ممکن است در واکنش به عفونت فراوری شوند. آنالیز های صورت گرفته روی بزرگسالان نشان داده اند که اندازه بعضی از سیتوکین ها در خون بیماران مبتلا به کووید-19، بالا است و می تواند شدت بیماری را پیش بینی کند.

هدف پژوهشگران این است که نهایتا بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی، نشانگرهای زیستی و عوامل اجتماعی مشخص نماینده سلامت، بچه های را که در معرض خطر بیماری شدید قرار دارند، شناسایی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1092

به "پیش بینی شدت کووید، 19 در بچه ها با یاری یک نشانگر زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی شدت کووید، 19 در بچه ها با یاری یک نشانگر زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید