نوسازی کامیون های فرسوده چقدر هزینه بر است؟

به گزارش کهن پارس، کامیون داران معتقدند دولت باید اعتباری حدود 480 هزار میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی حدود 160 هزار کامیون فرسوده پیش بینی کند که البته این مبلغ را می تواند در قالب برنامه ای 10 ساله هزینه نموده و سرمایه مورد نظر را از محل صرفه جویی سوخت تامین کند.

نوسازی کامیون های فرسوده چقدر هزینه بر است؟

نوسازی ناوگان حمل و نقل در حوزه های مختلف جاده ای، ریلی و هوایی از جمله برنامه های مهم وزیر راه و شهرسازی بوده که از ابتدای دریافت اخذ رای اعتماد در مجلس تا کنون در مناسبت های مختلف بر آن تاکید نموده است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی چنین طرح هایی را جزو ابر پروژه های حوزه حمل ونقل به شمار آورده و معتقد است بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند به این طرح های کلان ورود نموده و در آن سرمایه گذاری کند.

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که احمد کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران، می گوید: اجرای طرح نوسازی که همیشه در سال ها و دوره های اخیر در حد شعار به جای مانده و عملیاتی نشده است، نیازی به سرمایه گذار نداشته و ورود سرمایه گذار بخش خصوصی به آن نیز توجیه ندارد، چرا که به گفته او 90 درصد ناوگان باری یعنی همان کامیون در ایران خود مالکی است و به همین سبب سرمایه گذاری نمی تواند در این زمینه برای نوسازی این ناوگان ورود پیدا کند و به عنوان مثال بخواهد این ناوگان را از اختیار و مالکیت رانندگان خارج کند.

کریمی البته با اشاره به این نکته که شرط اصلی تحقق این برنامه واقعی شدن قیمت کامیون های داخلی و خارجی است که به چند برابر نرخ منطقی به رانندگان و کامیون داران فروخته می گردد، اضافه کرد: دولت می تواند سرمایه و اعتباری را از محل صندوق توسعه ملی برای ناوگان فرسوده در نظر بگیرد و به عنوان مثال تسهیلات هشت ساله به کامیون داران پرداخت کند و سرمایه اش به وسیله تفاوت مصرف سوخت ناوگان فرسوده با نو طی سه سال باز خواهد گشت.

با این حساب، قیمت منطقی برای یک کامیون وارداتی اروپایی حدود سه میلیارد تومان است، اگر دولت بخواهد نوسازی 160 هزار کامیون فرسوده فعال در بخش حمل ونقل را در دستور کار خود قرار دهد باید حدود 480 هزار میلیارد تومان هزینه کند که این عدد به نظر با توان اقتصادی دولت همخوانی ندارد.

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران معتقد است که اگر نوسازی این حجم از ناوگان فرسوده از توان دولت خارج است، می تواند آن را با اولویت بندی در قالب دو برنامه پنج ساله انجام دهد. که در این صورت این عدد به سالی حدود 48 هزار میلیارد تومان می رسد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1180

به "نوسازی کامیون های فرسوده چقدر هزینه بر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوسازی کامیون های فرسوده چقدر هزینه بر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید