ملاتونین می تواند به کنترل اضطراب یاری کند؟

به گزارش کهن پارس، قرص ملاتونین درمان نیست؛ بلکه در فرایند درمان اضطراب در کنار دیگر موارد به بیماران یاری می نماید. بسیاری از بیخوابی های اضطرابی درباره بعضی موضوعاتی که برای ما مهم هستند پیش می آیند.

ملاتونین می تواند به کنترل اضطراب یاری کند؟

قرص ها و مکمل های ملاتونین برای برطرف مسائل خواب کاربرد دارند؛ ولی آیا این قرص ها می توانند در کاهش اضطراب نیز به ما یاری نمایند؟

کسانی که در خواب شب خود مشکل دارند و نمی توانند به خواب عمیق بفرایند، با تجویز پزشک از ملاتونین استفاده می نمایند تا بتوانند راحت بخوابند و ساعات خواب خود را تنظیم نمایند. 66 درصد از کسانی که برای مسائل خواب به پزشک مراجعه می نمایند قرص ها و مکمل های ملاتونین را دریافت می نمایند. مکمل های ملاتونین متشکل از هورمون هایی هستند که به بدن پیغام خواب می فرستند.

1. ملاتونین چگونه خواب را تنظیم می نماید؟

اگر ما خواب خوبی نداشته باشیم یا در ساعات مناسبی نخوابیم، سیکل بدن به طور ناقص کار می نماید و دیگر عملکرد ارگان های بدن را با مشکل روبرو می نماید. در واقع مغز ما به طور طبیعی در نبود روشنایی ملاتونین فراوری می نماید.

شاید توجه نموده باشید که وقتی لامپ روشن است به خوابیدن میلی ندارید؛ ولی وقتی منبع روشنایی را خاموش می کنید خواب آلود می شوید. این احساس خواب آلودگی نتیجه فراوری ملاتونین در بدن است که به مغز پیغام خوابیدن را می فرستد.

2. مکمل های ملاتونین و اضطراب

بعضی افراد از ملاتونین برای موارد دیگر استفاده می نمایند. 37 درصد از بیمارانی که برای سلامت ذهن خود به پزشک مراجعه می نمایند مانند درمان بیماری های اضطراب، افسردگی و کنترل استرس، مکمل های ملاتونین را دریافت می نمایند؛ اما آیا قرص های آرام بخش درمانی برای اضطراب هستند؟ قطعا خیر.

3. ملاتونین به درمان اضطراب یاریی نمی نماید

اضطراب از مسائلی است که برای حل آن باید ریشه بیماری را در خود یا محیط اطراف جستوجو و درمان کنیم. قرص های ملاتونین برای بیماری اضطراب شبیه یک مّسکن موقتی عمل می نمایند که نه تنها بیماری را درمان نمی نماید؛ بلکه به مرور زمان ریشه یابی و درمان را نیز سخت می سازد؛ حتی ممکن است اعتیاد به قرص های آرام بخش نیز به وجود آید.

قرص ملاتونین درمان نیست؛ بلکه در فرایند درمان اضطراب در کنار دیگر موارد به بیماران یاری می نماید. بسیاری از بیخوابی های اضطرابی درباره بعضی موضوعاتی که برای ما مهم هستند پیش می آیند.

صبح روز بعد به علت بیخوابی شب پیش مضطرب تر می شویم. این تداخل در سیکل خواب، سلامت همه بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین می توانیم برای جلوگیری از اضطراب بیشتر، در کنار دیگر راهکار های درمان، از این مکمل یاری بگیریم.

5. اثرات جانبی ملاتونین

ملاتونین در بین قرص های خواب آور کمترین اثرات جانبی را دارد. با این حال ممکن است در هنگام مصرف عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، سنگینی خواب، افسردگی یا تشدید افسردگی را تجربه کنید.

منبع: فرادید
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 299

به "ملاتونین می تواند به کنترل اضطراب یاری کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاتونین می تواند به کنترل اضطراب یاری کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید