مقایسه مزایای سلامتی ماهی سالمون با ماهی تن

به گزارش کهن پارس، هیچ شکی نیست که خوردن ماهی تازه برای شما مفید است. ماهی سرشار از پروتئین، چربی های سالم و سایر مواد مغذی مهم است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. ماهی تن و ماهی سالمون دو گزینه محبوب در غذاهای دریایی و از ماهی های پرمصرف در ایالات متحده هستند. برای مقایسه مزایای سلامتی ماهی سالمون با ماهی تن، در این مقاله به آنالیز این دو نوع ماهی می پردازیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدامیک برای شما برترین است.

مقایسه مزایای سلامتی ماهی سالمون با ماهی تن

ماهی قزل آلا یکی از مقوی ترین غذاهای کره زمین است. این ماهی چرب و محبوب سرشار از مواد مغذی است و می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش دهد. همچنین، ماهی سالمون خوشمزه و مناسب انواع پخت و پز بوده و به طور گستردهای در دسترس است. در نقطه مقابل، ماهی تن چربی و کالری کمتری دارد و در عین حال، میزان پروتئین موجود در آن بالاست. برای مقایسه مزایای سلامتی ماهی سالمون با ماهی تن و تصمیم گیری در رابطه با این که کدامیک برای شما مناسب تر است، پیشنهاد می کنیم ویژگی ها و نقاط منفی هر یک را در نظر بگیرید و نهایتا برترین گزینه را انتخاب کنید.

تفاوت در شیوه پخت

برخلاف انواع بدون چربی ماهی سفید که دارای رنگ روشن یا سفید، بافت پوسته پوسته و عطر و طعم ملایم هستند، ماهی تن و ماهی قزل آلا رنگ تیره، بافتی سفت و طعم قوی تری دارند.

ماهی تن

تن ماهی ماهی بزرگ، عضلانی و گوشتی است که بسته به نوع آن از صورتی تا قرمز تیره متغیر است. این رنگ از میوگلوبین که پروتئین ذخیره نماینده اکسیژن موجود در ماهیچه هاست، حاصل می گردد. میوگلوبین در صورت حرارت تماشا سریع تجزیه می گردد. بنابراین، ماهی تن پخته و کنسرو شده نسبت به ماهی خام خاکستری به نظر می رسد. ماهی آلباکور یا ماهی لانگفین، یکی از انواع محبوب تن ماهی است. گوشت این دو نژاد ماهی تن رنگ روشن تری داشته و طعمشان ملایم تر است و معمولا کبابی می شوند. ماهی تن زرد (یلوفیش) یکی دیگر از انواع متداول تن ماهی است. مقدار آن کوچکتر و رنگش قرمز تیره است. این گونه اغلب برای تهیه سوشی استفاده می گردد، اما به صورت کبابی نیز قابل مصرف است.

نحوه پخت

استیک یا فیله ماهی خام را می توان به صورت خام در سوشی استفاده کرد. همچنین، می توانید قبل از پخت ماهی تن برای اضافه کردن عطر و طعم بیشتر، آن را به روغن زیتون، نمک، فلفل یا سبزیجات معطر آغشته کنید. از آنجا که این ماهی چربی کمی دارد، برای حفظ رطوبت معمولا روی حرارت میانه (125 درجه فارنهایت یا 52 درجه سانتی گراد) پخته می گردد. اگر ماهی تن بیش از حد پخته گردد، امکان دارد بافت بسیار خشکی پیدا کند. به توصیه سازمان غذا و دارو (FDA) بهتر است تمام غذاهای دریایی در دمای 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتی گراد) طبخ شوند تا از بروز مسمومیت های غذایی جلوگیری گردد.

کنسرو تن ماهی

کنسرو تن ماهی همواره در حین فرآوری کاملا پخته می گردد. کنسرو تن ماهی به مقدار ماهی تن تازه پر فایده و خوش طعم نیست، اما می توان به عنوان یک غذای دم دستی و سریع روی آن حساب کرد. کنسرو تن ماهی یک روش آسان برای افزودن پروتئین به انواع سالاد بوده و برای تهیه ساندویچ ایده آل است.

ماهی سالمون

گوشت ماهی قزل آلا از صورتی تا نارنجی مایل به قرمز متغیر است. گوشت قزل آلا در نتیجه خوردن سخت پوستان کوچک به این رنگ در می آید. این سخت پوستان کوچک غنی از کاروتنوئیدهای رنگارنگ، یعنی آستاگزانتین هستند. آستاگزانتین در برابر گرما پایدار است، بنابراین بر خلاف ماهی تن، ماهی قزل آلا حتی هنگام پخت هم قرمز باقی می ماند. انواع رایج ماهی قزل آلا وحشی شامل کوهو، چینوک و سوکای است که همگی در اقیانوس آرام زندگی می نمایند. ماهی سالمون آتلانتیک گونه ای از سالمون است که تقریبا همواره در مزرعه پرورش می یابد.

نحوه پخت

تفاوت های ظریفی بین عطر و طعم انواع مختلف سالمون وجود دارد، ولی در کل، طعم و روغن ماهی قزل آلا در مقایسه با ماهی تن بیشتر است. مشابه ماهی تن، می توانید ماهی قزل آلا را به صورت خام و برای تهیه سوشی مورد استفاده قرار دهید. گوشت قزل آلا در صورت پخته شدن، نرم تر از ماهی تن خواهد شد. همچنین، قزل آلا حاوی چربی بیشتری نسبت به ماهی تن است که حتی پس از پخته شدن در دمای بالا همچنان آبدر باقی می ماند. بنابراین، می توانید قزل الا را به روش های مختلف بپزید و از آن لذت ببرید.

کنسرو ماهی قزل آلا

کنسرو ماهی قزل آلا نیز موجود است و مانند کنسرو ماهی تن، برای تهیه انواع سالاد بسیار مناسب است. علاوه بر این، می توانید آن را با آرد سوخاری، ادویه جات دلخواه و یک عدد تخم مرغ ترکیب نموده و همبرگر ماهی قزل آلا درست کنید.

مقایسه مواد مغذی

ماهی تن و ماهی سالمون بسیار مغذی هستند. آن ها مملو از پروتئین و طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. گوشت ماهی تن چربی کمتری داشته و پروتئین بیشتری دارد، این در حالی ست که بافت سالمون به علت چربی بالا، حالتی مرطوب و طعمی روغنی دارد. کالری سالمون از ماهی تن بیشتر است، زیرا سالمون ماهی چربی است. اما چربی زیاد ماهی سالمون نباید باعث گردد از خوردن آن صرف نظر کنید، زیرا این ماهی میزان زیادی از چربی های امگا 3 سالم و مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید.

همچنین، یک وعده ماهی سالمون ویتامین D بیشتری نسبت به ماهی تن تأمین می نماید. بعضی از افراد برای دریافت کافی این ماده مغذی از مکمل ها استفاده می نمایند، زیرا به طور طبیعی در بیشتر غذاها وجود ندارد. از طرف دیگر، اگر در پی غذایی پر پروتئین، کم کالری و کم چربی هستید، برنده قطعی ماهی تن است.

فواید و نکات منفی

ماهی قزل آلا یکی از برترین منابع غذایی تامین نماینده ویتامین D است که برای جذب کلسیم و سلامت استخوان لازم است. ویتامین D همچنین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن و سلامت مغز دارد. همچنین، بعضی از مطالعات کمبود این ویتامین را با خطر بالاتر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، بیماری های قلبی، مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و افسردگی مرتبط دانسته اند. بعضی مطالعات نشان می دهد که افراد با دریافت امگا 3 بیشتر به وسیله مصرف ماهی شانس کمتری برای ابتلا به بیماری های قلبی دارند، احتمالا به این علت که این چربی ها می توانند تری گلیسیرید را کاهش داده و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهند.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی 38 فرد بزرگسال سالم نشان داد گروهی که به مدت 4 هفته روزانه ماهی چرب می خورند، افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سطح تری گلیسیرید را تجربه نموده اند. بنابراین، انجمن قلب آمریکا توصیه می نماید که غذاهای دریایی و به ویژه ماهی های چرب را دو بار در هفته مصرف کنید.

ماهی تن و جیوه

یک نگرانی مهم در خصوص مصرف ماهی، محتوای جیوه آن است. جیوه برای مغز سمی است و می تواند باعث مسائل رشدی در بچه ها گردد. وقتی ماهی های بزرگتر ماهی های کوچکتری که آلوده به جیوه هستند را می خورند، این عنصر در گوشت آن ها جمع می گردد. به طور کلی، این بدان معنی است که ماهی های بزرگتری مانند ماهی تن بیشتر از ماهی های کوچکتر مانند ماهی سالمون حاوی جیوه هستند. میزان جیوه موجود در ماهی تن به مقدار بعضی ماهی های دیگر مانند کوسه و ماکرل زیاد نیست. با این وجود، به زنان باردار و بچه ها توصیه می گردد که مصرف ماهی تن را به یک وعده در هفته محدود نمایند.

کدام ماهی برترین گزینه است؟

ماهی سالمون و ماهی تن هر دو گزینه های سالمی هستند. افزودن این دو ماهی به رژیم غذایی می تواند به شما یاری کند که توصیه پزشکان در خصوص مصرف دو بار در هفته غذاهای دریایی را برآورده کنید. البته انتخاب انتخاب نهایی به اهداف سلامتی و البته سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر می خواهید کلسترول خود را بهبود بخشیده و از قلب خود محافظت کنید، هوشمندانه است که به علت وجود اسید چرب امگا 3 در قزل آلا که می تواند برای سلامتی قلب شما مفید باشد، قزل آلا را انتخاب کنید. از طرف دیگر، اگر در پی افزایش مصرف پروتئین بدون افزودن کالری زیاد به رژیم غذایی خود هستید، ماهی تن گزینه مناسبی است.

مصرف یکسان

وقتی در پی یک وعده غذایی آسان و سریع هستید، کنسرو هر دو ماهی می تواند برترین گزینه باشد. در حالت ایده آل، شما باید انواع ماهی ها را بخورید، بنابراین اگر طعم و مزه و ماهی تن و ماهی قزل آلا را دوست دارید، هر دو را به رژیم غذایی اضافه کنید و مصرف آن ها را به طور متناوب ادامه دهید. به این ترتیب، در حالی که قرار گرفتن در معرض جیوه را به حداقل می رسانید، مزایای تغذیه ای هر دو را دریافت خواهید کرد.

نتیجه گیری

در رابطه با مقایسه مزایای سلامتی ماهی سالمون با ماهی تن، باید گفت هر دو ماهی گزینه های محبوب غذاهای دریایی بوده و به علت عطر و طعمی که دارند برای تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که هر دو این ماهی ها هم به صورت کنسرو شده و هم به صورت تازه در دسترس هستند، گزینه های بسیار مناسبی برای یک وعده غذایی سریع نیز محسوب می شوند. هر دو نوع ماهی فوق العاده مغذی هستند و پروتئین زیادی را به همراه طیف وسیعی از مواد مغذی تأمین می نمایند.

اگر طعم و مزه هر دو را دوست دارید، سعی کنید از این دو ماهی به یک مقدار در رژیم غذایی تان بهره ببرید. به این ترتیب، می توانید امگا 3 و ویتامین D را از ماهی سالمون، و پروتئین بدون چربی را از ماهی تن دریافت کنید .علاوه بر این، مصرف ماهی تن به علت جیوه بالای آن باید برای بچه ها و خانم های باردار باید به یک یا دو وعده در هفته محدود گردد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1310

به "مقایسه مزایای سلامتی ماهی سالمون با ماهی تن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه مزایای سلامتی ماهی سالمون با ماهی تن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید