معایب و محاسن مکمل های جوشان

به گزارش کهن پارس، تهران (پانا) - قرص های جوشان ، مکمل های جذابی هستند که بعضی از ما با انواع، فواید و مضرات شان آشنا نیستیم شما هم انواع قرص های مکمل جوشان مانند مولتی ویتامین، کلسیم و ویتامین C را می شناسید و حداقل یک بار از آن ها استفاده نموده اید.

معایب و محاسن مکمل های جوشان

به گزارش خراسان، مصرف مکمل های دارویی در بین مردم جا افتاده و شکل دارویی شناخته شده و مجذوب کننده آن قرص جوشان است.به اسم مثال قرص جوشان ویتامین C، برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می گردد. این قرص باعث تقویت بدن و بعلاوه سیستم ایمنی می گردد. اما باید بدانیم به چه مکملی احتیاج داریم و باید چگونه آن را مصرف کنیم. ادامه مطلب را برای آشنایی بیشتر با این نوع داروها مطالعه کنید:

ویژگی قرص های جوشان

داروهای جوشان نسبت به قرص و کپسول ،قابلیت جذب بسیار بالاتر و سرعت جذب بیشتری دارند یعنی اثر گذاری سریع تر. قرص جوشان در آب حل می گردد که این خود باعث می گردد سرعت جذب دارو سریع تر انجام گردد.

انواع قرص جوشان

قرص های جوشان ،آنتی اکسیدان هایی هستند که مصارف متعددی دارند. مکمل های داروهایی شناخته شده تر شامل موارد زیر است:

مکمل گلوکزامین|برای ساخت مفاصل و غضروف ها کاربرد دارد و کمبود بدن را درخصوص این ماده حیاتی تامین می نماید.

مکمل آهن| شامل آهن ، اسید فولیک و ویتامین B12 است که برای فراوری گلبول های قرمز لازم است

مکمل ویتامین C| برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی کاربرد دارد.

مکمل مولتی ویتامین، مینرال | برای تامین کمبودهای ویتامینی بدن استفاده می گردد. شامل انواع ویتامین K، C، Bو E ،مواد معدنی مانند منیزیم ، منگنز، روی و سلنیوم و کروم است .

مکمل پتاسیم| برای جبران کمبود پتاسیم در بدن و انجام فعالیت های فیزیولوژیک مانند عملکرد مغز و قلب لازم است.

مکمل کلسیم| در دوران بلوغ برای رشد استخوان ها و در دوران یائسگی برای پیشگیری از پوکی استخوان مصرف می گردد .

کمل انرژی زا| افزون بر انواع ویتامین و مواد معدنی اندازهی کافئین هم دارد و برای فراوری انرژی به مصرف می رسد.

به طور معمول مکمل های جوشان برای درمان انواع بیماری ها مانند آلرژی ها، آرتریت، پوکی استخوان، مسائل معده و روده و کنترل درد کاربرد دارد.

مصرف مکمل جوشان، چرا ؟

در مواردی که دارویی هضم سخت دارد| به اسم مثال قرص کلسیم کربنات به علت اسیدی بودن داخل معده حل می گردد از خود گاز فراوری می نماید، این گاز باعث به وجود آمدن نفخ و درد شکم می گردد.

مشکل سالمندان برای دریافت دارو| مشکل دیگر این است که در افراد سالمند به علت کاهش ترشح اسید معده ، قرص به صورت حل نشده به روده انتقال پیدا می نمایدو همان گونه از بدن خارج می گردد. استفاده از قرص های جوشان حاوی کلسیم کربنات مصرف این قرص را بسیار راحت می نماید و به وسیله آب جذب بدن می گردد.

تخریب دارو به وسیله اسید معده| برخی از داروها ممکن است وقتی وارد معده می شوند بر اثر اسید معده تخریب و بی اثر شوند، اما زمانی که از نوع جوشان این داروها استفاده می کنید اسید معده نمی تواند روی آن تاثیری بگذارد.

دارو هایی که زیاد تجویز می شوند| برخی از داروها به علت کوچک بودن حجم نمی توانند اندازه زیادی از ماده دارو را در خود جای دهند، برای مثال یک داروی معمولی فقط می تواند تا 500 میلی گرم ترکیبات را شامل گردد، در صورتی که قرص های جوشان 2 گرم دارو دارند.

اثرگذاری سریع| از آن جایی که مکمل جوشان محلول در آب است به سادگی در دستگاه گوارش جذب می گردد.

احتیاج نداشتن به بلع دارو| بلعیدن بسیاری از کپسول ها برای همه نامطلوب است، به خصوص برای افراد سالمندی که باید در طول روز اندازه زیادی قرص ببلعند، به همین علت استفاده از قرص جوشان مناسب است.

عوارض قرص جوشان

جوشان ها دارای عوارض بسیار کمی هستند که این عوارض همگانی نیست از جمله این عوارض: حالت تهوع و استفراغ، مسائل گوارشی و اسهال یا یبوست، بالا بردن فشار خون (قرص ها حاوی اندازه زیادی نمک هستند.)، کم خونی، ضعف در سیستم ایمنی (مصرف زیاد قرص جوشان باعث می گردد که اندازه گلبول های سفید در بدن کاهش یابد.)

نکته| مصرف جوشان ها در زمان بارداری و شیردهی باید با مشورت پزشک باشد.

قرص جوشان را با آب سرد بخوریم یا آب گرم؟

گرما باعث حرکت بیشتر مولکول ها می گردد و در نتیجه حل کردن قرص در آب گرم به فرایند حل شدن آن شدت می دهد. اما می تواند کربن دی اکسید بیشتری فراوری کند. به همین علت بهتر است برای مصرف قرص جوشان از آب گرم استفاده نکنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1045

به "معایب و محاسن مکمل های جوشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معایب و محاسن مکمل های جوشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید