قیمت تمام شده خودرو باید 15 درصد در سال 1401 کاهش یابد

به گزارش کهن پارس، فاطمی امین گفت: در نقشه راه صنعت خودرو هدفگذاری شده تا قیمت تمام شده خودرو در سال 1401 به اندازه 15 درصد کاهش یابد.

قیمت تمام شده خودرو باید 15 درصد در سال 1401 کاهش یابد

خبرنگاران - فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه ثریا به سوالات زیر در خصوص نقشه راه صنعت خودرو پاسخ داد:

در خصوص ترکیب سهامداری در صنعت خودرو شرح دهید.

فاطمی امین: اشتباه بزرگی که در صنعت خودرو رخ داده سهام چرخه ای یا خودسهامداری است. اکنون شرکت هایی سهامدار سایپا هستند که خود سایپا مالک آنها است. این امر چند خطا ایجاد می نماید. زمانی سایپا عایدیش خوب بوده منابعی برده و سهام خود را خریده است الان ارزش بازار سایپا حدود 30 هزار میلیارد تومان است که 40 درصد آن خودسهامداری است و حدود 12 هزار میلیارد تومان می گردد.

این امر باعث شده منابعی که باید برای فراوری بیاید به سهامداری رفته و خودروساز نقدینگی ندارد پس وام می گیرد، هزینه ها بالا می رود و باعث می گردد خودرو گران گردد.

یکی از 9 پروژه ما در حوزه خودرو، اصلاح ساختار سهامداری و مالکیتی ایران خودرو و سایپا است.

چقدر مسائل صنعت خودرو با چه برنامه های قرار است حل گردد؟

فاطمی امین: وقتی نظام قیمت گذاری داریم که به کیفیت توجه ای نمی گردد همه زیان می نمایند و فقط یک رانتی ایجاد می گردد. اقدامات مهمی در وزارت صمت طی 5 ماه گذشته انجام داده ایم. اگر صنعت خودرو را اصلاح کنیم همه (فراورینماینده، مصرف ننده و قطعه ساز) سود می برند.

با توجه به مسائل خودرو اهدافی را معین کردیم. در سال 1401 باید 15 درصد قیمت تمام شده خودرو پایین بیاید. اکنون دو قیمت بازار و قیمت خودروساز داریم. قیمت بازار با دلار تغییر می نماید به دو علت، نخست اینکه فراوری خودرو کمتر از تقاضا است و 500 هزار دستگاه کسری داریم. دوم اینکه فرصت کافی برای سرمایه گذاری مردم نداریم و ساده ترین کار خرید خودرو است.

قیمت های خودرو واقعی نیستند و تا انتها سال آینده باید 15 درصد قیمت تمام شده پایین بیاید. این کار به وسیله روش های مختلف از جمله تامین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودرو و اصلاح رابطه بین قطعه ساز و خودروساز صورت می گیرد.

فراوری خودرو چقدر است و چه میزان قرار است افزایش یابد؟

فاطمی امین : سال آینده یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو فراوری می گردد . سال جاری میزان فراوری به یک میلیون و صد هزار خودرو می رسد. ظرفیت فراوری یک میلیون و 600 هزار دستگاه وجود دارد اما برای فراوری 3 میلیون دستگاه در سال 1404 احتیاج به سرمایه گذاری داریم.

در سال 1401 ساختار صنعت خودرو باید اصلاح گردد . فراوری افزایش می یابد و نگرانیم در نیمه دوم سال آینده حتی با کمبود تقاضا روبرو شویم.

برنامه ریزی شده در سال 1402 خودروی 2 ستاره نداشته باشیم در 1404 فقط خودروی 4 و 5 ستاره داشته باشیم.

یکی از کارهای مهم اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تامین خودرو است.

الان قیمت سازی در بازار خودرو اتفاق می افتد یکی از راه های مقابله با قیمت سازی، احراز اصالت خودرو است که ما آن را آغاز نموده ایم و ارتباطی بین پلت فرم ها با بیمه مرکزی برقرار شده تا احراز هویت صورت گیرد.

درباره زنجیره تامین خودرو شرح دهید.

فاطمی امین: به طور مثال اینکه در ایران خودرو شرکت ساپکو با 800 شرکت قطعه ساز باید ارتباط داشته باشد منسوخ شده است و شرکت های بزرگ خودروسازی با چند مجموعه ساز کار می نمایند این کار یعنی زنجیره تامین و 3 فایده دارد. خودرو ساز را از درگیری با 800 قطعه ساز آزاد می نماید. قیمت و کیفیت قابل کنترل می گردد و در طراحی مشارکت و سرمایه گذاری می گردد.

چرا خودروهای داخلی در حوزه مصرف سوخت و تحهیزاتی همانند کیسه هوا شرایط مطلوبی ندارند؟

فاطمی امین: شرایط صنعت خودرو نابهنجار است اما ما تصمیم گرفتیم در این صنعت تحولی ایجاد کنیم، می توانستیم فقط ایراد بگیریم اما این صنعت ظرفیت بالایی دارد و قابل اصلاح است.

چرا باید به صنعت خودرو توجه کنیم؟ ما در منظره 1404 باید رتبه اول مالی در منطقه باشیم، صنعت خودرو یکی از 5 صنعتی است که اگر بتوانیم در آن سرآمد منطقه باشیم ، منظره 1404 قابل تحقق است به همین دلیل باید آن را اصلاح کنیم.

دستیابی به 3 میلیون تیراژ خودرو امکان پذیر است؟

فاطمی امین: ما ناگزیر هستیم برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت، تیراژ خودرو را افزایش دهیم. تقاضای خودرو در بازار موجود است چندین میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که باید جایگزین شوند.

به لحاظ سرمایه گذاری تا یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال ظرفیت داریم . در سال 1401 ساختار صنعت خودرو اصلاح و سودآور می گردد و این صنعت برای سرمایه گذاری هایی که باید اتفاق بیفتد تا به فراوری 3 میلیون دستگاه برسیم آماده خواهد شد.

قبول دارم که قیمت خودرو بالاست اما قیمت نسبی خودرو و عایدی هم متناسب نیست. طبق برنامه رشد 8 درصدی مالی، عایدی سرانه افراد ارتقا پیدا می نماید و متناسب با قیمت خودرو می گردد.

در تعاملات بین المللی منتظر نتیجه مذاکرات نیستیم و تحریم ها مانع ما نمی توانند بشوند و قابل خنثی سازی هستند.

در خصوص کاهش 15 درصدی قیمت تمام شده خودرو شرح دهید این قیمت با احتساب تورم خواهد بود؟

فاطمی امین: یک سری از خودروها الان با قیمت تمام شده عرضه می شوند بعضی از خودروها زیر قیمت تمام شده در حال عرضه هستند. ما برنامه ریزی که کردیم و شرایطی را فراهم می کنیم که خودروسازان در سال آینده قیمت تمام شده را 15 درصد کاهش دهند البته این با احتساب قیمت ثابت است.

سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد خودرو نه تنها بیش از تورم و میزان تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه 15 درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در بعضی از خودروها این افزایش قیمت، کمتر هم می گردد.

به طور مثال خودرویی که الان 200 میلیون تومان قیمت دارد سال آینده با تورم 30 درصدی قیمت آن 260 میلیون می گردد که ما برنامه ریزی نموده ایم قیمت تمام شده 15 درصد کمتر گردد یعنی قیمت خودرو با تورم 30 درصدی به 230 میلیون تومان و حتی کمتر می رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1211

به "قیمت تمام شده خودرو باید 15 درصد در سال 1401 کاهش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت تمام شده خودرو باید 15 درصد در سال 1401 کاهش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید