فرهنگ باغ و باغسازی در شاهزاده نشین موناکو

به گزارش کهن پارس، باغ های موناکو معروفیت جهانی دارند. وقتی به موناکو می آیید چیزی که بیش از همه توجه را به خود جلب می نماید، تراکم فضای سبز شهری است. فضای سبز همه جا،روی سقف خانه ها و بین ساختمانها، دیده می گردد. فرهنگ باغ و باغسازی به همراه صنعت گردشگری از اوایل قرن بیستم میلادی در شاهزاده نشین موناکو رشد و توسعه پیدا نموده است.

فرهنگ باغ و باغسازی در شاهزاده نشین موناکو

جهت دریافت خدمات طراحی داخلی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

گلستان شاهزاده گریس یکی از باغهای معروف شاهزاده نشین موناکوست که درهایش بطور شبانه روز باز است. این باغ، سال گذشته میلادی به مناسبت سی امین سالگرد ساختش، بازسازی شد.

مساحت این باغ 5 هزار متر مربع است و در آن بیش از 6000 نوع گل سرخ وجود دارد. رایحه رزهای این باغ بیننده را افسون می نماید. ایده اصلی طراحی این باغ این بوده که بازتماشاماینده بتواند از نزدیک این گلهای سرخ را ببینید. پرورش و کاشت گلها و گیاهان این باغ هم بر اساس کشاورزی زیستی صورت گرفته است. یعنی در کاشت گلها از نهاده های طبیعی مثل کود طبیعی وحشرات استفاده شده است.

ژان ژاک پینوتی، دستیار برنامه ریزی شهری و منطقه ای موناکو می گوید: بین انبوه گلهای رز، راه باریکه های پر پیچ و خم درست نموده ایم. این راهها را با مواد قابل بازیافت از هسته هلو ساخته ایم. در اینجا محصولات شیمیایی بکار نرفته است، بلکه ازکود طبیعی و مواد ارگانیک و حشرات مثل کفش دوزک، مگس و عنکبوت استفاده نموده ایم. درمان بیماری گیاهان هم با روش هومیوپاتی انجام می گردد.

این اصول در تمام فضاهای سبز شاهزاده نشین موناکو رعایت شده است. برای نگهداری و پرستاری از درختان نخل هم لازم نیست خیابانها مسدود شوند. نگهبانی و باغبانی این درختان بر عهده ابزار پرنده راهنمایی پذیر است.

یکی دیگر از باغهای معروف موناکو، باغ موسوم به باغ اگزوتیک است که در سال 1933 به وسیله باغبان و گیاه دوستی اهل موناکو به نام اوگوستن گَستو (Augustin Gastaud) ساخته شد. در این باغ هزاران گونه گیاه آبدار وجود دارد.

گیاه آبدار یا گیاه گوشتی یا ساکیولنت، گیاهانی هستند که با ذخیره آب در برگهای گوشتی، ساقه و ریشه، خود را با شرایط زیستی منطقه ها گرم و خشک تطبیق داده اند. گیاهان آب دار را نباید با کاکتوس اشتباه گرفت؛ کاکتوسها گیاه آب دار هستند اما همه گیاهان آب دار، کاکتوس نیستند.

ژان-ماری سولیشون، مدیر باغ اگزوتیک می گوید: این گیاه ها اندامی دارند که در آن آب ذخیره می نمایند. هنوز بعضی از گیاهانی که اوگوستن گستو کاشته در اینجا هستند. بعضی از این گیاهان بیش از صد سال عمر دارد. کاکتوسهای طلایی زیبا در اینجا همان چیزی است که فرانسوی ها آن را کاکتوس بالشت مادر زن می نامند. البته درست است، چون این گیاه خیلی با شما رفاقت نمی نماید. در زبان انگلیسی واژه ملایمتری برای این گیاه استفاده می گردد: توپ طلایی که خیلی هم شاعرانه تر است.

یکی دیگر از باغهای شاهزاده نشین موناکو که با منظره ها شگرفش بیننده را مسحور می نماید، باغ ژاپنی است. این باغ تحت نظارت یاسوئو بپو (Yasuo Peppu)، طراح باغ ژاپنی، در اوایل دهه نود ایجاد شد. در این باغ همه چیز از شکل گیاهان و درختچه ها گرفته تا آراست سنگها با دقت میلیمتری به انجام رسیده است.

ژان ژاک پینوتی، دستیار برنامه ریزی شهری و منطقه ای می گوید: بپو، طراح باغ تأکید داشته است که از دستورالعمل هایی که در ژاپن می آموزند، پیروی گردد. شیوه های باغسازی و طراحی باغ با اسطوره ها و افسانه ها مرتبط است. طراح باغ می خواسته باغش نشانه های مدیترانه و موناکو را داشته باشد.او خواسته به نشانه عمر زیاد و سنت و انتقال دانش از نسلی به نسل بعد که در ژاپن و در باغچه های ژاپن به وضوح دیده می گردد، در اینجا درخت قدیمی وجود داشته باشد. بطوریکه ژاپنی هایی که به تماشا این باغ می آیند حس نمایند که در خانه خودشان هستند.

در موناکو همه در قبال فضای سبز مسئول هستند. کسانی که در کار ساخت و ساز خانه هستند باید در سقف خانه ها فضای سبز ایجاد نمایند. مردم هم در موناکو با خوشحالی کار سبز کردن شهر را بر عهده دارند.

منبع: یورونیوز
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 950

به "فرهنگ باغ و باغسازی در شاهزاده نشین موناکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ باغ و باغسازی در شاهزاده نشین موناکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید