عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: منابع دولت برای حذف ارز ترجیهی جوابگوی نیاز های مردم نیست، شوک تورمی خطرناک در راه است

به گزارش کهن پارس، یک نماینده مجلس شورای اسلامی، پیامد های حذف ارز ترجیهی را یادآور شد و خواستار ارائه راه چاره های مناسب برای پیشگیری از فشار مضاعف بر مردم شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: منابع دولت برای حذف ارز ترجیهی جوابگوی نیاز های مردم نیست، شوک تورمی خطرناک در راه است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: در حال حاضر، شرایطی به وجود آمده که ارز ترجیحی به تنهایی خودش یک مشکل بزرگ است و حذف ارز ترجیحی نیز یک مشکل دیگر.

معین الدین سعیدی نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که حذف ارز ترجیحی چه پیامد های آسیب زایی را می تواند در پی داشته باشد؟ به خبرنگار پایشگر گفت: به هر صورت ما باید بپذیریم چه بخواهیم و چه نخواهیم ارز ترجیحی منبع رانت و فساد بوده و هست، بنابراین در این باره هیچ تردیدی نیست، چرا که این ارز هیچ اصل و مبنای اقتصادی ندارد، اما مسئله مهم این است که در حال حاضر، شرایطی به وجود آمده که ارز ترجیحی به تنهایی خودش یک مشکل بزرگ است و حذف ارز ترجیحی نیز یک مشکل دیگر است.

او اضافه کرد: بنابراین باید گفت همواره راه حل مسئله، پاک کردن صورت مسئله نیست. از نگاه بنده در شرایط فعلی کشور با توجه به شوک تورمی که از حذف ارز ترجیحی انتظار داریم، طبیعتا باید راه حل های دولت برای جبران این موضوع، راه حلی معین، شفاف و همراه با اقناع سازی جامعه باشد که متاسفانه تا به امروز این اتفاق رخ نداده است.

سعیدی ادامه داد: برخی دوستان بر این باورند برآوردی که آن ها از مقدار تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی کالا های اساسی دارند، 8درصد است، بنده نمی توانم این موضوع را قبول کنم، چون برآورد من این است که حداقل، قیمت مرغ بالای 70هزار تومان خواهد شد، و یا قیمت تخم مرغ حتما نزدیک به 90هزار تومان خواهد شد.

این نماینده مجلس شرح داد: آیا این یارانه 120هزار تومانی که قرار است به مردم داده شود می تواند جوابگوی این شوک تورمی باشد؟ قطعا نمی تواند! ما اگر در سال 87 بحث یارانه ها را داشتیم، 45هزار تومان آن موقع چیزی حدود 50 دلار بود، اما الان با 120هزار تومان شاید به سختی بتوان یک دبه ماست خریداری کرد لذا من فکر می کنم با این راه حل ها قطعا دهک های پایین دچار چالش خواهند شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: ما در حال حاضر شاهدیم مردم مقدار مصرف گوشت و پروتئین را به شدت کم کرده اند (حتی در مقایسه با سال های جنگ!) لذا جهت حمایت از دهک های پایین جامعه طبیعتا باید سیاست های حمایتی خاص در نظر گرفته شود که من فکر می کنم تا این لحظه این اقناع سازی اتفاق نیفتاده است و منابعی که دولت برای طبقات ضعیف جامعه در نظر گرفته، کافی نیست.

سعیدی اشاره کرد: در حال حاضر در کمیسیون تلفیق روی بحث درآمد های منابع تبصره 14 مطالعه و بررسی صورت می گیرد تا بتوانند اندازه منابع را افزایش دهند، اما من فکر می کنم دادن یارانه مستقیم نفتی مسئله ای را مرتفع نخواهد کرد و شاید ضرورت باشد ما دوباره به سمت کالابرگ برویم و بخشی از کالا های اساسی به دهک های پایین به صورت مستقیم داده شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1238

به "عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: منابع دولت برای حذف ارز ترجیهی جوابگوی نیاز های مردم نیست، شوک تورمی خطرناک در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: منابع دولت برای حذف ارز ترجیهی جوابگوی نیاز های مردم نیست، شوک تورمی خطرناک در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید