صنعت بازی در سال 2020 از نگاه آمار؛ از پرفروش ترین ها تا بهترین ها

به گزارش کهن پارس، اکنون که به انتهای سال 2020 میلادی رسیده ایم، می توانیم مروری کامل و جامع به بازی های مختلف منتشر شده در این سال بیندازیم و فروش آن ها را در بازارهای اصلی آنالیز کنیم. اطلاعاتی که هم جزئیات دقیقی از عملکرد آثار مختلف بیان می نماید و هم سلیقه مخاطبان و استقبال آن ها از آثار مختلف را نشان می دهد. با ما و آنالیز پرفروش ترین بازی های 2020 همراه باشید.

صنعت بازی در سال 2020 از نگاه آمار؛ از پرفروش ترین ها تا بهترین ها

برای پنجمین سال متوالی، سایت Gamesindustry.biz جزئیات کامل و دقیقی از عملکرد بازی ها و بازار فروش آن ها جمع آوری نموده تا در آماری جمع وجور و ساده این جزئیات را برای علاقه مندان به این صنعت ارائه دهد. آماری که برخی از آن ها اطلاعات بسیار جذاب و جالبی را به ما نشان می دهند.

در این آمار، جزئیاتی نظیر تخمین ارزش کلی بازار جهانی بازی ها در سال 2020، پرفروش ترین بازی های 2020 در کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن و انگلستان و بالاترین و کمترین امتیاز بازی های در متاکریتیک دیده می شوند. همچنین بیشترین بازی های جستجو شده، استریم شده، توییت شده و همین طور پوشش داده شده در رسانه ها هم جمع آوری شده اند تا بتوانیم چشم اندازی کلی از سال سپری شده به دست آوریم. بدون اینکه بیشتر شما را معطل کنیم، به تفکیک، به آنالیز و ارائه این آمار خواهیم پرداخت.

اولین جدول، متعلق به ارزش و درآمد کلی بازار بازی های ویدیویی در سال 2020 است. همان طور که در آمار روز گذشته اعلام شده بود، درآمد بازی های ویدیویی در سال 2020 حدود 174.9 میلیارد دلار بوده و با 20 درص افزایش روبرو شده است. طبق انتظار، بیشترین فروش متعلق به بازی های موبایل و پس از آن کنسول های بازی بوده است. با توجه به این آمار، حدود 49 درصد فروش بازی ها روی موبایل ها صورت گرفته است. از میان 51 درصد دیگر، 29 درصد فروش برای کنسول ها و 22 درصد دیگر برای کامپیوترهای شخصی بوده است.

جدول بعدی به مقایسه فروش فیزیکی و دیجیتالی بازی های مختلف پرداخته است. دورانی را به خاطر می آوریم که فروش فیزیکی بازی ها همواره بیش از فروش دیجیتالی آن ها بود اما فرایند چند سال اخیر همواره از رشد و پیشتازی بازی های دیجیتالی خبر داده است. این قضیه در سال اخیر به شدت قابل لمس بود چرا که با شیوع همه گیری کرونا، خرید دیجیتالی بازی های معنای بیش تری پیدا کرد و مردم توانستند بدون خطر کردن و با رعایت نکات بهداشتی، از داخل خانه هایشان، خریدهای خود را به صورت دیجیتالی و روی پلتفرم های مختلف انجام دهند. در سال 2020، درآمد جهانی حاصل از فروش فیزیکی بازی ها حدود 14.9 میلیارد دلار و درآمد جهانی فروش دیجیتالی بازی ها 158 میلیارد دلار بوده است. این یعنی اگر بخواهیم به صورت درصدی مقایسه کنیم، 91 درصد از فروش بازی ها به صورت دیجیتالی و فقط 9 درصد به صورت فیزیکی بوده است. می توانید در جدول زیر این آمار را به تفکیک پلتفرم های مختلف مشاهده کنید.

همانند هر سال، عجیب نیست که در مقایسه پرفروش ترین بازی های سال انگلستان، شاهد صدرنشینی فیفا 21 باشیم. این قضیه به عادتی همیشگی تبدیل شده و امسال هم چیری تغییر ننموده است و فیفا 21، چه از نظر درآمد و سودآوری و چه از نظر تعداد نسخه های فروخته شده، در آمار فروش فیزیکی بازی ها در انگستان در رتبه نخست قرار گرفته است. با این حال، رتبه دوم در اختیار سورپرایز و شگفتی سال 2020 است که توانست در این ایام نه چندان خوش، بسیاری را با بازی های ویدیویی و کنسول نینتندو سوییچ سرگرم کند و لحظات خوشی را برایشان رقم زند. دقیقا منظورمان انیمال کراسینگ است که در این آمار در رتبه دوم قرار گرفته است. می توانید رتبه های بعدی را در جدول پایین به تفکیک فروش از نظر درآمد و فروش از نظر تعداد نسخه مشاهده کنید.

همان گونه که صدرنشین پرفروش ترین بازی امسال در انگلستان قابل پیش بینی بود، حدس زدن صدرنشین پرفروش ترین بازی سال 2020 در آمریکا هم چندان سخت نبود. طبق انتظار، رتبه ی اول و دوم این لیست به ترتیب متعلق به بازی های Call of Duty: Black Ops Cold War و Call of Duty: Modern Warfare بوده است. پس از دو بازی اخیر سری کال آو دیوتی، نوبت به درخشش بازی انیمال کراسینگ در آمریکا رسیده است تا رتبه سوم را در اختیار خود بگیرد. رتبه چهارم و پنجم هم به ترتیب در اختیار دو بازی Maden NFL 21 و The Last of Us Part II است.

مشاهده آمار پرفروش ترین بازی های ژاپن در سال 2020، بار دیگر به ما نشان می دهد که سلیقه مردم و بازیکنان مختلف از کشورها و مناطق گوناگون تفاوت های بسیاری دارد. هرچند در این لیست بازی های نام آشناتر و مشترکی با لیست پرفروش های انگلستان و آمریکا به چشم می خورد اما وجود بازی های متفاوت و خاص سلیقه ژاپنی در این لیست کاملا تعیین است. صدرنشین این لیست بازی انیمال کراسینگ است که به صورت کلی هم یکی از پرفروش ترین بازی های سال 2020 بوده است. محبوبیت فراوان و بزرگ فاینال فانتزی 7 هم باعث شد که نسخه بازسازی شده این بازی، سومین بازی پرفروش امسال در ژاپن گردد، درحالی که دومین بازی پرفروش ژاپن بازی Ring Fit Adventure بوده است.

اگر بخواهیم از فروش بازی ها کمی جدا شویم و به بازی های پرطرفدار و پر بازدید سال 2020 رجوع کنیم، باید آمار زیر را در نظر بگیریم. طبق جدول زیر، دو بازی آمانگ آس و فال گایز که هر دو توانسته اند در سال 2020 توجه زیادی را به خود جلب نمایند، در واقع بیشترین جستجو در گوگل را هم از آن خود نموده اند. پس از این دو بازی، در سه رتبه بعد به ترتیب بازی های ولورنت، گنشین ایمپکت و لست آو آس پارت 2 قرار دارند. همچنین سه بازی فورتنایت، سایبرپانک 2077 و لست آو آس پارت 2 هم به ترتیب بیشترین محتوای فراوری شده در رسانه ها را داشته اند. بیشترین بازی ویدیویی که در یوتیوب مشاهده شده، ماینکرفت است که حدود 201 میلیارد بازدید داشته است.

همچنین بازی فاینال فانتزی 14 و انیمال کراسینگ به ترتیب پر بحث ترین بازی ها در توییتر بوده اند و پس از آن ها هم بازی سایبرپانک بیشترین بحث ها را به خود اختصاص داده است. پربازدیدترین تریلرها یا پخش زنده های سال هم طبق انتظار برای دو بازی فورتنایت و کال آو دیوتی وارزون بوده است.

همچنین اگر بخواهیم به عملکرد ناشرهای مختلف نگاه کوتاهی بیندازیم، باید گفت که نینتندو بیشترین بازی را در سال 2020 منتشر نموده که 2 تا از این بازی ها، مجموعه های جدید و تازه ای بودند. سونی و مایکروسافت هم به ترتیب 12 و 10 بازی را در سال 2020 عرضه نموده اند که 2 تا از این بازی ها مجموعه های جدیدی بوده اند.

همچنین بیشترین امتیاز ثبت شده در متاکریتیک برای بازی پرسونا 5 رویال بوده است. پرسونا 5 رویال که برای پلی استیشن 4 منتشر شده، توانسته میانگین امتیاز 95 را در متاکریتیک ثبت کند. این در حالی که کمتر امتیاز برای بازی Tiny Racer بوده است. این بازی که برای نینتندو سوییچ و اندروید منتشرشده، در متاکریتیک امتیاز فاجعه آمیز 32 را برای خود ثبت نموده است.

همچنین جزئیاتی هم به صورت مجزا منتشر شده اند که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد؛

  • در سال 2020 حدود 720 میلیون گیمر در چین وجود داشته است که 48 درصد آن ها را بانوان تشکیل داده اند.
  • 74 درصد درآمد کلی بازار از پرداخت های درون برنامه ای بوده است.
  • در سال 2020 حدود 44.5 میلیارد دلار توسط گیمرهای آمریکایی برای بازی های ویدیویی خرج شده است که نسبت به سال قبل 22 درصد بیشتر بوده است.
  • به وسیله جامعه گیمرها بیش از 160 میلیون دلار از شیوه های مختلف برای یاری به درمان یا مسائل ایجاد شده ناشی از ویروس کووید 19 اهدا شده است.
  • بیش از 45 میلیون دلار برای حمایت از جنبش هایی نظیر جان سیاه پوستان مهم است (Black Lives Matter) اهدا شده است.
  • بیش از 5.5 میلیون دلار از سوی شرکت های بازی سازی و جامعه هواداران آن ها برای رسیدگی به آتش سوزی استرالیا اهدا شده است.
  • در سال 2020 مایکروسافت با پرداخت 7.5 میلیارد دلار شرکت زنی مکس را خریداری کرد.
  • حدود 291 هزار دلار از سوی GDC به بازی سازانی که لغو کنفرانس های این رویداد به آن ها لطمه زده، اهدا شده است.
  • انیمال کراسینگ در 6 ماه اول سال با فروش 26.04 میلیون دلاری، رکورد فروش جدیدی را ثبت کرد.
  • 8 رویداد آنلاین و 247 مقاله آکادمیک توسط سایت Gamesindustry در سال 2020 منتشر شده است.

علاوه بر آماری که به تفکیک در بالا به آن ها اشاره شد، می توانید در زیر آمار دیگری نظیر پربازدیدترین اینفلوئنسرهای یوتیوبی، سهم شرکت های مختلف در بازار موبایل و بسیاری دیگر را در جدول کامل منتشر شده توسط Gamesindustry مشاهده کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 496

به "صنعت بازی در سال 2020 از نگاه آمار؛ از پرفروش ترین ها تا بهترین ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت بازی در سال 2020 از نگاه آمار؛ از پرفروش ترین ها تا بهترین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید